Elektromobil si bežní ľudia nikdy nekúpia, nebudú mať naň peniaze. EÚ spustila proces, ktorý môže priniesť globálnu krízu, tvrdí šéf veľkej automobilky
Súčasné ceny elektrických áut sú stále vysoké. Už niekoľkokrát nám automobilky chceli priniesť „ľudový“ elektromobil, no ak sa jednalo o auto strednej triedy, jeho cena sa vždy dostala vysoko nad 30 000 €. Carlos Tavares, šéf skupiny Stellantis, si myslí, že aj napriek znižovaniu cien elektromobilov si ho v budúcnosti jednoducho stredná vrstva nebude môcť dovoliť, na tému upozornil portál Autoforum.cz.
„Ľudový elektromobil,“ mala ním už byť Tesla Model 3, mal ním byť aj Volkswagen ID.3, ľudovou mnohí dokonca nazývali aj novinku Škodu Enyaq iV, no vo všetkých prípadoch akonáhle automobilky zverejnili oficiálne ceny, ľudovosť sa akosi vytratila.
Samozrejme, pre každého je ľudové auto, respektíve ľudová cena niečo iné, no ak sa na tieto elektromobily pozrieme bez ohľadu na to, že ich poháňa elektromotor a nie spaľovák, po komfortnej stránke a stránke výbavy by rovnaké auto so spaľovacím motorom stálo pokojne aj polovicu z hodnoty elektromobilu.
Podľa rôznych štúdií sú ceny batérií nastavené tak vysoko, že batéria tvorí zhruba 30 % z ceny elektromobilu. Prognózy do budúcna ale hovoria, že batérie by mali byť čoraz lacnejšie. Firma Solid Power aktuálne pracuje na novej batériovej platforme, ktorá okrem iného znížiť cenu za batériu až o 44 % oproti súčasným cenám.
Ozaj lacné vraj nikdy nebudú
Ak sa aj podarí znížiť cenu batérií, ktorá sa teda pozitívne prejaví aj na cene elektromobilu, stále to z hľadiska výpočtov nebude tak atraktívna cena, ako v prípade spaľovacieho auta z rovnakej triedy a s rovnakou výbavou.
Nádherne si to môžeme ukázať na príklade s autami od VW. Ak si porovnáme ceny „ľudového“ elektromobilu VW ID.3 v základe s cenou ľudového Golfu, skutočne môžeme vidieť, že Golf v základe stojí takmer o polovicu menej, než ID.3
Za Golf zákazník zaplatí 17 000 € a za ID.3 až 32 000 €. Ak predstavuje batéria 30 % z ceny elektromobilu (čo by bolo cca 10 000 €) a v roku 2026 by mohli ceny batérií klesnúť takmer o polovicu (rátajme teda o 5 000 €), cena VW ID.3 by bola stále vysoká (na úrovni 27 000 €.) To je o 10 000 € viac, než by zákazník zaplatil za spaľovák rovnakej triedy v základnej výbave.
Samozrejme nejde o úplne presné porovnanie, základná výbava Golfu a ID.3 sa značne líši, no ide tu skôr o poukázanie na to, že ak chce zákazník strednej triedy nové auto so spaľovákom, v súčasnosti ho kúpi za sumu do 20 000 €, kdežto pri elektromobile by to aj s lacnejšími batériami bolo do 30 000 €.
Kde technológia nemôže, EÚ jej pomôže
Ak teda niekto hľadí na peniaze, pri súčasnej cene elektromobilu a spaľováku by po batériovom vozidle zrejme nikdy nesiahol. Do vyrovnania cien spaľovákov a elektromobilov má ale výrazným spôsobom zasiahnuť Európska únia a nová norma Euro 7, ktorá bude pre mnohé motory likvidačná.
Niektoré z nich však jej nástup prežijú, no ich úpravy a následná výroba si bude vyžadovať toľko peňazí, že sa to vo finále negatívne prejaví na predajnej cene spaľovákov, ktoré sa tak podľa prognóz majú priblížiť či dokonca vyrovnať cenám elektromobilov.
V praxi sa to pretaví do situácie, že si obyvateľ strednej vrstvy síce stále nebude môcť dovoliť kúpiť si elektromobil, no po nástupe Euro 7 si už nebude môcť dovoliť kúpiť ani nový spaľovák.
Na konferencii Financial Times to veľmi pekne zhrnul šéf skupiny Stellantis, Carlos Tavares. Ten si totiž myslí, že ceny elektromobilov sa nikdy nedostanú na ceny súčasných spaľovákov.
Vďaka tomu sa obmedzí mobilita strednej vrstvy, ktorá si teda nové auto nebude môcť dovoliť. Znížia sa predaje, tým pádom sa bude musieť znížiť aj produkcia a bude hroziť prepúšťanie, čo zrejme nechce žiadna krajina, v ktorej tvorí automobilový priemysel podstatnú časť HDP.
Na obranu seba a v podstate všetkých automobiliek ďalej povedal, že práve Európska únia je tým spúšťačom, ktorý nastolil takto agresívny nástup elektromobility svojimi emisnými normami, preto by mala prevziať aj prípadnú zodpovednosť za problémy, ktoré môžu nastať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
50-tisíc Rusov na fronte, letná ofenzíva v troskách: Korupcia ničí armádu, Ukrajinci chystajú tvrdý protiútok
Slováci ich „hltajú“ ako lentilky: Kardiológ odhalil doplnky, ktoré vedú k neplodnosti, zlyhaniu pečene a predčasnej smrti
NÁROČNÝ KVÍZ: Iba 10 % Slovákov odpovie správne na všetky otázky. Prever svoje znalosti z chémie
Smrteľný vírus v populárnej destinácii Slovákov: Krajina hlási prvé úmrtie, 25 ľudí je v karanténe
Rusi prekvapili lacným dronom z peny. Černika pôsobí primitívne, no ničí s prekvapivou presnosťou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP