Elektromobil si bežní ľudia nikdy nekúpia, nebudú mať naň peniaze. EÚ spustila proces, ktorý môže priniesť globálnu krízu, tvrdí šéf veľkej automobilky
Súčasné ceny elektrických áut sú stále vysoké. Už niekoľkokrát nám automobilky chceli priniesť „ľudový“ elektromobil, no ak sa jednalo o auto strednej triedy, jeho cena sa vždy dostala vysoko nad 30 000 €. Carlos Tavares, šéf skupiny Stellantis, si myslí, že aj napriek znižovaniu cien elektromobilov si ho v budúcnosti jednoducho stredná vrstva nebude môcť dovoliť, na tému upozornil portál Autoforum.cz.
„Ľudový elektromobil,“ mala ním už byť Tesla Model 3, mal ním byť aj Volkswagen ID.3, ľudovou mnohí dokonca nazývali aj novinku Škodu Enyaq iV, no vo všetkých prípadoch akonáhle automobilky zverejnili oficiálne ceny, ľudovosť sa akosi vytratila.
Samozrejme, pre každého je ľudové auto, respektíve ľudová cena niečo iné, no ak sa na tieto elektromobily pozrieme bez ohľadu na to, že ich poháňa elektromotor a nie spaľovák, po komfortnej stránke a stránke výbavy by rovnaké auto so spaľovacím motorom stálo pokojne aj polovicu z hodnoty elektromobilu.
Podľa rôznych štúdií sú ceny batérií nastavené tak vysoko, že batéria tvorí zhruba 30 % z ceny elektromobilu. Prognózy do budúcna ale hovoria, že batérie by mali byť čoraz lacnejšie. Firma Solid Power aktuálne pracuje na novej batériovej platforme, ktorá okrem iného znížiť cenu za batériu až o 44 % oproti súčasným cenám.
Ozaj lacné vraj nikdy nebudú
Ak sa aj podarí znížiť cenu batérií, ktorá sa teda pozitívne prejaví aj na cene elektromobilu, stále to z hľadiska výpočtov nebude tak atraktívna cena, ako v prípade spaľovacieho auta z rovnakej triedy a s rovnakou výbavou.
Nádherne si to môžeme ukázať na príklade s autami od VW. Ak si porovnáme ceny „ľudového“ elektromobilu VW ID.3 v základe s cenou ľudového Golfu, skutočne môžeme vidieť, že Golf v základe stojí takmer o polovicu menej, než ID.3
Za Golf zákazník zaplatí 17 000 € a za ID.3 až 32 000 €. Ak predstavuje batéria 30 % z ceny elektromobilu (čo by bolo cca 10 000 €) a v roku 2026 by mohli ceny batérií klesnúť takmer o polovicu (rátajme teda o 5 000 €), cena VW ID.3 by bola stále vysoká (na úrovni 27 000 €.) To je o 10 000 € viac, než by zákazník zaplatil za spaľovák rovnakej triedy v základnej výbave.
Samozrejme nejde o úplne presné porovnanie, základná výbava Golfu a ID.3 sa značne líši, no ide tu skôr o poukázanie na to, že ak chce zákazník strednej triedy nové auto so spaľovákom, v súčasnosti ho kúpi za sumu do 20 000 €, kdežto pri elektromobile by to aj s lacnejšími batériami bolo do 30 000 €.
Kde technológia nemôže, EÚ jej pomôže
Ak teda niekto hľadí na peniaze, pri súčasnej cene elektromobilu a spaľováku by po batériovom vozidle zrejme nikdy nesiahol. Do vyrovnania cien spaľovákov a elektromobilov má ale výrazným spôsobom zasiahnuť Európska únia a nová norma Euro 7, ktorá bude pre mnohé motory likvidačná.
Niektoré z nich však jej nástup prežijú, no ich úpravy a následná výroba si bude vyžadovať toľko peňazí, že sa to vo finále negatívne prejaví na predajnej cene spaľovákov, ktoré sa tak podľa prognóz majú priblížiť či dokonca vyrovnať cenám elektromobilov.
V praxi sa to pretaví do situácie, že si obyvateľ strednej vrstvy síce stále nebude môcť dovoliť kúpiť si elektromobil, no po nástupe Euro 7 si už nebude môcť dovoliť kúpiť ani nový spaľovák.
Na konferencii Financial Times to veľmi pekne zhrnul šéf skupiny Stellantis, Carlos Tavares. Ten si totiž myslí, že ceny elektromobilov sa nikdy nedostanú na ceny súčasných spaľovákov.
Vďaka tomu sa obmedzí mobilita strednej vrstvy, ktorá si teda nové auto nebude môcť dovoliť. Znížia sa predaje, tým pádom sa bude musieť znížiť aj produkcia a bude hroziť prepúšťanie, čo zrejme nechce žiadna krajina, v ktorej tvorí automobilový priemysel podstatnú časť HDP.
Na obranu seba a v podstate všetkých automobiliek ďalej povedal, že práve Európska únia je tým spúšťačom, ktorý nastolil takto agresívny nástup elektromobility svojimi emisnými normami, preto by mala prevziať aj prípadnú zodpovednosť za problémy, ktoré môžu nastať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Škoda experimentuje so skeptikmi elektromobility. Neuroveda a AI odhalili prekvapivé reakcieperiment Škody ukázal prekvapivé reakcie
Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
Predáva lacné elektromobily: Európu si potichu podmaňuje čínsky gigant, na Slovensko tak skoro nepríde
McLaren vymyslel šialenú inováciu. Jeho športiak jazdí na dvoch prevodových stupňoch naraz
Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
V Európe vyčíňa smrteľný vírus, Nemci hlásia ďalšiu obeť. Experti vydali varovanie
Poľsko chce od Česka späť svoje územie. 65-ročný dlh chcú riešiť hneď po voľbách
„Hanba Slovenska“ dáva výpovede. Bratislavskú hlavnú stanicu čaká premena za 20 miliónov
Známy slovenský festival si dáva pauzu. Organizátori vysvetľujú, prečo sa vráti až v roku 2027
Voľby v Česku 2025: Zvíťazilo opozičné hnutie ANO, má nedostihnuteľný náskok
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
- Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Tesla uznala, že zašla priďaleko. Ruší kontroverznú vec a vodiči jej tlieskajú, zväčší sa aj dojazd
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Estónsky veliteľ: Zostrelenie ruských stíhačiek by bolo strategickou chybou
Svet má nového lídra technologického trhu. Slávna spoločnosť presiahla hodnotu 500 miliárd dolárov
Slovenská ekonomika má veľký problém. Tradičné odvetvia čelia prelomovej transformácii, trh nestíha
Ďalšia prémiová TV stanica je pre Slovákov zadarmo. Ponúka HD kvalitu aj so slovenčinou
Susedia Slovenska chcú spoločne postaviť gigafabriky budúcnosti. Majú posilniť digitálnu suverenitu Európy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP