Elektromobil si bežní ľudia nikdy nekúpia, nebudú mať naň peniaze. EÚ spustila proces, ktorý môže priniesť globálnu krízu, tvrdí šéf veľkej automobilky
Súčasné ceny elektrických áut sú stále vysoké. Už niekoľkokrát nám automobilky chceli priniesť „ľudový“ elektromobil, no ak sa jednalo o auto strednej triedy, jeho cena sa vždy dostala vysoko nad 30 000 €. Carlos Tavares, šéf skupiny Stellantis, si myslí, že aj napriek znižovaniu cien elektromobilov si ho v budúcnosti jednoducho stredná vrstva nebude môcť dovoliť, na tému upozornil portál Autoforum.cz.
„Ľudový elektromobil,“ mala ním už byť Tesla Model 3, mal ním byť aj Volkswagen ID.3, ľudovou mnohí dokonca nazývali aj novinku Škodu Enyaq iV, no vo všetkých prípadoch akonáhle automobilky zverejnili oficiálne ceny, ľudovosť sa akosi vytratila.
Samozrejme, pre každého je ľudové auto, respektíve ľudová cena niečo iné, no ak sa na tieto elektromobily pozrieme bez ohľadu na to, že ich poháňa elektromotor a nie spaľovák, po komfortnej stránke a stránke výbavy by rovnaké auto so spaľovacím motorom stálo pokojne aj polovicu z hodnoty elektromobilu.
Podľa rôznych štúdií sú ceny batérií nastavené tak vysoko, že batéria tvorí zhruba 30 % z ceny elektromobilu. Prognózy do budúcna ale hovoria, že batérie by mali byť čoraz lacnejšie. Firma Solid Power aktuálne pracuje na novej batériovej platforme, ktorá okrem iného znížiť cenu za batériu až o 44 % oproti súčasným cenám.
Ozaj lacné vraj nikdy nebudú
Ak sa aj podarí znížiť cenu batérií, ktorá sa teda pozitívne prejaví aj na cene elektromobilu, stále to z hľadiska výpočtov nebude tak atraktívna cena, ako v prípade spaľovacieho auta z rovnakej triedy a s rovnakou výbavou.
Nádherne si to môžeme ukázať na príklade s autami od VW. Ak si porovnáme ceny „ľudového“ elektromobilu VW ID.3 v základe s cenou ľudového Golfu, skutočne môžeme vidieť, že Golf v základe stojí takmer o polovicu menej, než ID.3
Za Golf zákazník zaplatí 17 000 € a za ID.3 až 32 000 €. Ak predstavuje batéria 30 % z ceny elektromobilu (čo by bolo cca 10 000 €) a v roku 2026 by mohli ceny batérií klesnúť takmer o polovicu (rátajme teda o 5 000 €), cena VW ID.3 by bola stále vysoká (na úrovni 27 000 €.) To je o 10 000 € viac, než by zákazník zaplatil za spaľovák rovnakej triedy v základnej výbave.
Samozrejme nejde o úplne presné porovnanie, základná výbava Golfu a ID.3 sa značne líši, no ide tu skôr o poukázanie na to, že ak chce zákazník strednej triedy nové auto so spaľovákom, v súčasnosti ho kúpi za sumu do 20 000 €, kdežto pri elektromobile by to aj s lacnejšími batériami bolo do 30 000 €.
Kde technológia nemôže, EÚ jej pomôže
Ak teda niekto hľadí na peniaze, pri súčasnej cene elektromobilu a spaľováku by po batériovom vozidle zrejme nikdy nesiahol. Do vyrovnania cien spaľovákov a elektromobilov má ale výrazným spôsobom zasiahnuť Európska únia a nová norma Euro 7, ktorá bude pre mnohé motory likvidačná.
Niektoré z nich však jej nástup prežijú, no ich úpravy a následná výroba si bude vyžadovať toľko peňazí, že sa to vo finále negatívne prejaví na predajnej cene spaľovákov, ktoré sa tak podľa prognóz majú priblížiť či dokonca vyrovnať cenám elektromobilov.
V praxi sa to pretaví do situácie, že si obyvateľ strednej vrstvy síce stále nebude môcť dovoliť kúpiť si elektromobil, no po nástupe Euro 7 si už nebude môcť dovoliť kúpiť ani nový spaľovák.
Na konferencii Financial Times to veľmi pekne zhrnul šéf skupiny Stellantis, Carlos Tavares. Ten si totiž myslí, že ceny elektromobilov sa nikdy nedostanú na ceny súčasných spaľovákov.
Vďaka tomu sa obmedzí mobilita strednej vrstvy, ktorá si teda nové auto nebude môcť dovoliť. Znížia sa predaje, tým pádom sa bude musieť znížiť aj produkcia a bude hroziť prepúšťanie, čo zrejme nechce žiadna krajina, v ktorej tvorí automobilový priemysel podstatnú časť HDP.
Na obranu seba a v podstate všetkých automobiliek ďalej povedal, že práve Európska únia je tým spúšťačom, ktorý nastolil takto agresívny nástup elektromobility svojimi emisnými normami, preto by mala prevziať aj prípadnú zodpovednosť za problémy, ktoré môžu nastať.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Aj Ferrari sa pripravuje na koniec spaľovákov. Máme video ich prvého elektromobilu
Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
Čína opäť víťazí: BYD prebral kontrolu nad spoločným podnikom s Mercedes-Benz
1000 koní a maximálka 320 km/h. Legendárna automobilka odhalila elektrický superšport, ktorý ju má vrátiť na výslnie
RECENZIA Vyskúšali sme najdrahšiu Škodu. Cenou útočí aj na luxusné prémiovky, ako sa s ňou žije?
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
- Dojazd 680 km a odvezie 7 ľudí. Poznáme slovenské ceny jedného z najočakávanejších elektromobilov
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Vyriešili večný problém elektromobilov. Európa investuje miliardy do ultimátneho „koša na baterky“
-
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
- Dojazd 680 km a odvezie 7 ľudí. Poznáme slovenské ceny jedného z najočakávanejších elektromobilov
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Vyriešili večný problém elektromobilov. Európa investuje miliardy do ultimátneho „koša na baterky“
-
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
- Tesla už nie je kráľom. Z trónu ju zosadila milovaná automobilka Slovákov
- Štát všetkých zaskočil: Tisíce Slovákov nepotrebujú PZP (PREHĽAD)
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
Vláda chce od operátorov 25 miliónov eur. Tí jej posielajú ostrý odkaz
Kauza „Slovensko IT” graduje: Polícia spustila trestné stíhanie
Veľký operátor šokuje: 5 GB dát a 100 minút volaní rozdáva úplne zadarmo
Väčšina Slovákov ho neuvidí. Vieme, kto odvysiela dnešný zápas Slovanu
Miliardová pokuta sa nekoná. Google vyhral kľúčový súdny spor s EÚ
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené