Elektromobil nabijú skôr než natankuješ. Megarýchle nabíjanie bude čoskoro realitou vďaka NASA
Rýchlosť nabíjania elektromobilov je aktuálne jedným z najviac limitujúcich faktorov. Odporcovia elektromobility sa častokrát ohrádzajú, že pokiaľ elektrické auto nenabijú rovnako rýchlo, ako natankujú plnú nádrž do spaľováku, nebude pre nich takéto auto zaujímavé. Zhruba 5-minútové nabíjacie časy sú ale veľmi blízko a na ich dosiahnutie môže pomôcť aj technológia NASA, informuje InsideEVs.
Dosiahnuť vysoké nabíjacie výkony pri elektromobiloch v podstate nie je až taký problém. Stačí zvýšiť prúd, ktorý prechádza káblami, čo zvyčajne vyžaduje hrubší kábel.
Hrubé káble by však boli drahé a manipulácia s nimi by bola náročná, takže je aktuálne najlepším riešením posielať vyšší prúd primerane hrubými káblami.
Toto riešenie ale vyvoláva niekoľko komplikácií, jednou z nich je silné prehrievanie nabíjacieho kábla. Práve s týmto problémom by ale mohla pomôcť technológia chladenia, ktorú využíva aj NASA.
Efektívne odvádzanie tepla
Ako v článku informuje EVANNEX, NASA pracuje na novom revolučnom systéme odvádzania a regulácie tepla FBCE (Flow Boiling and Condensation Experiment).
Ten funguje na princípe toho, že zariadenia produkujúce teplo sú namontované pozdĺž stien prietokového kanála, do ktorého sa vháňa tekuté chladivo.
Pri zahrievaní zariadení na stenách sa zvyšuje teplota aj vo vnútri chladiaceho kanála, na stenách začnú kondenzovať malé bublinky, ktoré rýchlo odvádzajú teplo. Na stenách chladiaceho kanála sa neustále kondenzujú nové bubliny a celý proces sa dookola opakuje.
Účinnosť tohto systému je podľa NASA výrazne vyššia v porovnaní s inými súčasne používanými technológiami chladenia. Technológiu už tím inžinierov využil aj pri nabíjaní elektromobilov.
Tesla Semi je elektrický ťahač s dojazdom až 800 km
Nabíjacím káblom preháňali nevodivú chladiacu kvapalinu. Bezpečne dokázali dosiahnuť prúd pretekajúci káblom až 2 400 ampérov, čo je zhruba 5-krát viac, než je bežné pri súčasných ultrarýchlych nabíjačkách.
Len pre porovnanie, aktuálne najvýkonnejšia komerčná UFC nabíjačka Terra 360, ktorá dokáže elektromobily nabíjať výkonom maximálne 360 kW, dokáže dodávať prúd do 500 ampérov.
S použitím technológie od NASA by sme vedeli takúto nabíjačku vylepšiť na výkon okolo 1 800 kW, čo by elektromobil s batériou okolo 60 kWh nabilo z 0 na 100 % už za 2 minúty. Samozrejme hovoríme o dokonalých podmienkach a predpokladáme, že elektromobily budú schopné sa týmto výkonom nabíjať, čo aktuálne nedokážu.
Nabíjanie v megawattoch v komerčnej prevádzke
Tie najlepšie nabíjačky súčasnosti dokážu elektromobily nabíjať výkonom okolo 350 kW, no pomocou štandardu MCS sa zvládnu elektrické vozidlá nabíjať výkonom neuveriteľných 3 750 kW, teda 3,75 MW.
Nový štandard totiž umožňuje vysoký prietok prúdu až 3 000 A pri napätí do 1 250 V. Ak si to prepočítame „na drobné“ tak za minútu na takejto nabíjačke by si dokázal do batérie natlačiť až 62,5 kWh energie, čo je maximálna kapacita väčšiny dnešných elektromobilov strednej triedy.
Za 5 minút na nabíjačke by si dokázal dobiť cez 300 kWh energie. Do prevádzky by sa prvé takéto nabíjačky mohli dostať už v roku 2024. Teraz už ale zrejme začínaš tušiť, pre koho je nový štandard určený.
Elektromobilita v nákladnej doprave dostáva zelenú
Nový nabíjací štandard MCS je vyvinutý predovšetkým na nabíjanie vozidiel nákladnej dopravy. Elektrické ťahače už dnes disponujú masívnymi batériami s kapacitou vysoko cez 300 kWh. Ich nabitie prostredníctvom súčasných nabíjačiek trvá rádovo niekoľko hodín, no pomocou nového štandardu by mohlo plné nabitie elektrického ťahača klesnúť aj pod 10 minút.
Vyvinúť nabíjací konektor je však jedna vec. Tá druhá, nemenej podstatná, je výroba batérií, ktoré sa dokážu tak rýchlo nabíjať bez toho, aby došlo k ich poškodeniu. Na tom už ale pracuje niekoľko spoločností a startupov.
Zároveň si treba uvedomiť, že takáto nabíjačka je teoreticky schopná spotrebovať až 3,75 MW každú hodinu. To je už naozaj obrovský odber, no aj napájanie takto výkonnej nabíjačky by sa dalo veľmi elegantne vyriešiť.
Napríklad moderná veterná turbína disponuje inštalovaným výkonom až 12 MW, takže pri ideálnom vetre by dokázala takáto jedna veterná turbína napájať až 4 takéto nabíjačky pre nákladné vozidlá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
Dojazd cez 500 km a vylepšený výkon. Tesla konečne odhalila slovenské ceny nového Modelu Y
Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
Uloží celodennú produkciu jadrového reaktora. BYD postaví v ďalekej krajine gigantický sklad energie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
100-ročný profesor výživy odhalil 5 faktorov, ktoré nás oberajú o dlhovekosť
20-ročný podnikateľ: Za 7 dní som vytvoril biznis, ktorý mi dnes zarába 1,35 milióna eur ročne
KVÍZ z histórie Slovenska zvládne len skutočný národniar: Vieš, koľkokrát bol Robert Fico premiérom?
Tisíce Slovákov prídu o vodičák, ak si nesplnia dôležitú povinnosť. Neplatičov nezachráni ani prechodný pobyt
Robert Fico sa vo Washingtone stretol s Elonom Muskom: Varoval ho pred Bruselom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
- Uloží celodennú produkciu jadrového reaktora. BYD postaví v ďalekej krajine gigantický sklad energie
- KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Uloží celodennú produkciu jadrového reaktora. BYD postaví v ďalekej krajine gigantický sklad energie
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
AKTUÁLNE: Ceny ropy prudko klesli, motoristi však ešte nemajú vyhraté
Známa automobilka predáva svoj závod. Nový majiteľ má jasné plány
Zem potrebuje pomoc. Japonci zverejnili plán, ako chcú zachrániť svet
Audi sa pripravuje na drastické zmeny. Toto Slovákov veľmi nepoteší
Slováci ho milujú. Známy čínsky e-shop oznámil obrovský úspech
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
100-ročný profesor výživy odhalil 5 faktorov, ktoré nás oberajú o dlhovekosť
20-ročný podnikateľ: Za 7 dní som vytvoril biznis, ktorý mi dnes zarába 1,35 milióna eur ročne
KVÍZ z histórie Slovenska zvládne len skutočný národniar: Vieš, koľkokrát bol Robert Fico premiérom?
Tisíce Slovákov prídu o vodičák, ak si nesplnia dôležitú povinnosť. Neplatičov nezachráni ani prechodný pobyt
Robert Fico sa vo Washingtone stretol s Elonom Muskom: Varoval ho pred Bruselom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené