Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nabíjanie rýchlejšie než tankovanie? Až doposiaľ sme sa o takomto niečom bavili iba v teoretickej rovine, respektíve sme mali možnosť sledovať niekoľko konceptov batérií, ktoré by takéto niečo umožňovali. Rýchle nabíjanie však potrebuje a rýchlu nabíjačku a kábel, ktorý dokáže nabíjať vozidlo ohromným výkonom. Spoločnosť CharIN práve predstavila nový nabíjací štandard MCS, ktorý dokáže vozidlá nabíjať rádovo v megawattoch, píše InsideEVs.

V súčasnosti je najbežnejším nabíjacím štandardom pre elektromobily takzvaný CCS (Combined Charging System). Prakticky ide o nabíjací konektor, pomocou ktorého sa elektromobil nabíja na ultrarýchlych nabíjačkách.

CharIN

Aj takýto konektor však má svoje limity. Tie najvýkonnejšie nabíjačky súčasnosti dokážu elektromobil nabíjať pri 500 A a 920 V, z čoho vychádza maximálny nabíjací výkon 360 kW. Štandard CCS je pritom schopný dosiahnuť výkon až do 500 kW. Nový štandard MCS (Megawatt Charging System) však tieto čísla hravo prekonáva.

Až 10-krát vyšší nabíjací výkon

Tie najlepšie nabíjačky súčasnosti dokážu elektromobily nabíjať výkonom okolo 350 kW, no pomocou štandardu MCS sa zvládnu elektrické vozidlá nabíjať výkonom neuveriteľných 3 750 kW, teda 3,75 MW.

Nový štandard totiž umožňuje vysoký prietok prúdu až 3 000 A pri napätí do 1 250 V. Ak si to prepočítame „na drobné“ tak za minútu na takejto nabíjačke by si dokázal do batérie natlačiť až 62,5 kWh energie, čo je maximálna kapacita väčšiny dnešných elektromobilov strednej triedy.

Za 5 minút na nabíjačke by si dokázal dobiť cez 300 kWh energie. Do prevádzky by sa prvé takéto nabíjačky mohli dostať už v roku 2024. Teraz už ale zrejme začínaš tušiť, pre koho je nový štandard určený.

Elektromobilita v nákladnej doprave dostáva zelenú

Nový nabíjací štandard MCS je vyvinutý predovšetkým na nabíjanie vozidiel nákladnej dopravy. Elektrické ťahače už dnes disponujú masívnymi batériami s kapacitou vysoko cez 300 kWh. Ich nabitie prostredníctvom súčasných nabíjačiek trvá rádovo niekoľko hodín, no pomocou nového štandardu by mohlo plné nabitie elektrického ťahača klesnúť aj pod 10 minút.

CharIN

Vyvinúť nabíjací konektor je však jedna vec. Tá druhá, nemenej podstatná, je výroba batérií, ktoré sa dokážu tak rýchlo nabíjať bez toho, aby došlo k ich poškodeniu. Na tom už ale pracuje niekoľko spoločností a startupov.

Zároveň si treba uvedomiť, že takáto nabíjačka je teoreticky schopná spotrebovať až 3,75 MW každú hodinu. To je už naozaj obrovský odber, no aj napájanie takto výkonnej nabíjačky by sa dalo veľmi elegantne vyriešiť.

Napríklad moderná veterná turbína disponuje inštalovaným výkonom až 12 MW, takže pri ideálnom vetre by dokázala takáto jedna veterná turbína napájať až 3-4 nabíjačky pre nákladné vozidlá.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú