Slovensko rieši paradoxný problém. Elektromobil si už nabiješ kdekoľvek, nová vyhláška môže všetko zmeniť
V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.
V oblasti elektromobility na Slovensku sa na konci roka 2024 dosiahol významný míľnik. Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bolo k dispozícii 2424 nabíjacích bodov rozmiestnených v 967 lokalitách po celej krajine, čo predstavuje medziročný nárast o 34 %. Celkový inštalovaný výkon prekonal hranicu 125 megawattov, čo je nárast o 52 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Napriek týmto úspechom stojí infraštruktúra pred vážnou hrozbou, ktorú prinášajú legislatívne zmeny.
Podľa riaditeľa SEVA Patrika Križanského napreduje budovanie nabíjacej infraštruktúry rýchlejšie, než rastie počet samotných elektrických vozidiel. Napriek legislatívnym a technickým problémom bol rast v roku 2024 hodnotený ako uspokojivý. Zároveň však zdôraznil, že nové opatrenia Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) môžu prevádzkovateľom nabíjacích staníc spôsobiť také finančné straty, že budú nútení svoje stanice vypínať.
„Súčasné kroky zo strany energetického regulátora vzbudzujú obavy, že by prevádzkovatelia mohli byť dokonca nútení vypínať už postavené nabíjacie stanice. To by pribrzdilo rozvoj elektromobility práve vo fáze, keď Slovensko potrebuje zabrať a dobiehať ostatné krajiny Európskej únie,“ zdôraznil Križanský.

Problémové legislatívne zmeny
Jedným z hlavných problémov je novela vyhlášky ÚRSO, ktorá nadobudla účinnosť začiatkom tohto roka. Tá zásadne mení spôsob výpočtu taríf za rezervovanú kapacitu a ruší zľavy na fixné poplatky, čo vedie k dramatickému zvýšeniu pravidelných nákladov na prevádzku nabíjacích staníc.
Ako vysvetlil Križanský, prevádzkovatelia zatiaľ nemôžu tieto náklady kompenzovať, pretože počet elektrických vozidiel na Slovensku je stále nízky. Zároveň tento tlak ohrozuje motiváciu budovať nové nabíjacie stanice, čo by mohlo spomaliť ďalší rozvoj verejnej infraštruktúry.
Členovia SEVA preto apelujú na revíziu novej vyhlášky. Spolu s prevádzkovateľmi nabíjacích staníc sa plánujú zasadzovať o také zmeny, ktoré by znížili ekonomický tlak na prevádzku a umožnili ďalší rozvoj siete nabíjacích bodov. „Spolu s operátormi budeme apelovať na revíziu tejto právnej normy, aby sme mohli pokračovať v budovaní siete nabíjacích staníc, ktorá je kľúčová pre adaptáciu elektromobility na Slovensku,“ uzavrel Križanský.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku, stav je kritický
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

Plynári oznámili veľkú zmenu: Nový systém odpočtu plynu sa týka 600-tisíc slovenských domácností

„Iba hluk a opití ľudia.“ Návštevníci sa sťažujú na vianočné trhy len pár hodín od Bratislavy

Petržalka spúšťa zimnú novinku: Klzisko úplne zadarmo pre všetkých, inšpiráciou bola susedná Viedeň
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský hokejista je po vážnej dopravnej nehode v umelom spánku, stav je kritický
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

Plynári oznámili veľkú zmenu: Nový systém odpočtu plynu sa týka 600-tisíc slovenských domácností

„Iba hluk a opití ľudia.“ Návštevníci sa sťažujú na vianočné trhy len pár hodín od Bratislavy

