Japonská automobilka Toyota je známa tým, že voči elektromobilite nezaujala až tak otvorený postoj ako väčšina ostatných automobiliek sveta. Zdá sa ale, že vedenie mení svoj názor a dnes predstavila až 15 nových elektromobilov, ktoré na trh prinesie v nasledujúcich rokoch, informuje portál Motor1.

Nové elektromobily nebudú nosiť iba logo Toyoty, ale aj luxusnej koncernovej značky Lexus. Technické detaily o jednotlivých modeloch Akio Toyoda na online podujatí neprezradil, no je vidieť aspoň koncept každej novinky.

VŠETKÝCH 15 NOVÝCH ELEKTROMOBILOV: 

Japonská automobilka plánuje svojou budúcou flotilou pokryť všetky segmenty, od malých mestských elektromobilov, po veľké SUV, cez sedany, pickupy, vany, až luxusné elektrické športiaky.

Všetky odhalené koncepty sa držia nového dizajnového podpisu, ktorý definoval prvý plnohodnotný elektromobil bZ4x. Koncepty ukázané na prezentácii mali navyše zatmavené sklá, a teda automobilka ešte nie je pripravená odhaliť interiéry svojich budúcich noviniek.

Športiak s ohromným zrýchlením

Automobilka plánuje vstúpiť aj do segmentu športových elektromobilov. Na prezentácii sme mali možnosť vidieť luxusné biele „GT“ ako aj žlto-oranžový roadster. Oba tieto modely na sebe nesú logo Lexus. Najrýchlejšie elektromobily z Japonska by mali dosiahnuť zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod dve sekundy. Dojazd najlepších z nich hravo dosiahne 700 km na jedno nabitie.

Do 2030 chce Toyota a Lexus predať viac ako 3,5 milióna elektrických modelov, no treba druhým dychom dodať, že predchádzajúce ambície boli skromnejšie, automobilky chceli v minulosti predať „iba“ 2 milióny elektrických modelov do roku 2030.

NEPREHLIADNI
Okopírovala Teslu, no „najhlúpejší nápad“ prerobila k dokonalosti. Toyota predstavila prvý elektromobil

Do roku 2035 sa Lexus stane čisto elektrickou automobilkou a obaja výrobcovia budú mať svoje výrobné procesy uhlíkovo neutrálne, píše AutoCar. To všetko vďaka novým investíciám do elektromobility, ktoré dosiahli viac ako 30 miliárd eur.

Nová továreň na výrobu batérií

Toyota oznámila, že plánuje vybudovať závod za 1,3 miliardy dolárov na výrobu batérií pre elektromobily pri meste Greensboro v Severnej Karolíne. Závod bude zamestnávať najmenej 1750 ľudí.

Toyota by mohla od štátu Severná Karolína a miestnych samospráv dostať úvodné stimuly v hotovosti, vo forme daňových prázdnin a vo forme modernizácie infraštruktúry v celkovej sume 430 miliónov dolárov, ak splní ciele v oblasti tvorby pracovných miest a investícií.

Japonský výrobca uviedol, že závod začne batérie produkovať v roku 2025. Výstavba je súčasťou plánov vynaložiť v najbližšom desaťročí 3,4 miliardy dolárov do sektora batérií pre elektromobily v USA. Firma však nezverejnila, kde investuje zvyšných 2,1 miliárd.

Premiéru zažije budúci rok

Z konceptu bZ4X sa stal plnohodnotný elektromobil, ktorý sa začne vyrábať už budúci rok. Do roku 2025 chce mať Toyota na cestách ďalších 14 čistých elektromobilov, z ktorých časť sme videli aj dnes.

Toyota bZ4X má na prvý pohľad divoký názov, ktorý ale v sebe ukrýva aj hlbší zmysel. bZ na začiatku znamená „beyond zero“, čo je v podstate nová stratégia elektrifikácie japonskej automobilky, informuje Electrek. Dizajnovo sa produkčná verzia od konceptu príliš nelíši. Automobilka nám ale konečne prezradila dôležité technické detaily, ktoré sú rozhodne zaujímavé.

Odhalené technické detaily sa vzťahujú na japonskú verziu auta, no globálna sa podľa všetkého až tak moc líšiť nebude. O napíjanie sa stará batéria s kapacitou 71,4 kWh, ktorá zabezpečí dojazd 500 km pre verziu s pohonom predných kolies a 460 km pre verziu s pohonom všetkých štyroch kolies.

Prednokolka je vybavená jedným elektromotorom s výkonom 150 kW (201 koní), zatiaľ čo verzia s pohonom všetkých kolies dostane dva 80 kW (107 koňové) elektromotory, pre každú nápravu jeden.

Čo sa týka nabíjania, neprináša nič prevratné. Dostupný je maximálny výkon 150 kW, pri ktorom sa dokáže vyššie spomenutá batéria nabiť na 80 % kapacity už za 30 minút.

Automobilka pri prezentácii vyzdvihla funkciu V2L známu napríklad z nového Hyundai Ioniq 5. Vozidlo vďaka tejto funkcii dokáže napájať inú techniku a k dispozícii bude aj konfigurácia so solárnou strechou, ktorá zabezpečí dojazd energiou zo Slnka až 1800 km za rok.

Azda najväčšou kontroverziou je použitie „yoke“ volantu na štýl Tesly. Japonska automobilka ale vyriešila hlavný problém volantu, ktorý sa vyskytol v elektromobiloch značky Tesla.

V Toyote bZ4X nie je volant mechanicky spojený s nápravou. Vďaka technológii steer-by-wire tak inžinieri nastavili maximálny rozsah otočenia volantu iba na 150 stupňov v každom smere.

Vďaka tomu vodič nemusí volant prehmatávať, ako je to potrebné v elektromobiloch Tesla. Systém steer-by-wire navyše do volantu neprenáša nepríjemné vibrácie od kolies, vďaka čomu je jazda ešte pohodlnejšia. K dispozícii bude samozrejme aj verzia so štandardným volantom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP