Ak si si myslel, že blokovanie premávky a oblievanie svetoznámych obrazov farbou je vrchol stupídnosti, očividne si sa mýlil. Ako píše Electrek, „ekologickí aktivisti“ najnovšie vo Frankfurte podpálili 15 Tesiel (podľa niektorých médií malo ísť o 10 vozidiel) – a to dokonca priamo v servise značky, aby demonštrovali svoj nesúhlas.

Podľa nich totiž elektromobily, i keď sú ekologickejšie než autá na fosílne palivá, stále nie sú dostatočne ekologické. Vyčítali im najmä použitie lítia a kobaltu, ktoré sú vraj neetické a neekologické. Realita je však niekde inde.

Škoda vo výške 500 000 € úplne zbytočne

Otázka pôvodu vzácnych kovov a minerálov pre batérie bola v minulosti otvorená mnohokrát. Ide pritom o skutočný problém, ktorý sa aktívne rieši. V EÚ boli napríklad schválené prísne nové pravidlá, ktoré jasne pomáhajú tento problém riešiť. Nachádza sa medzi nimi povinné vyhlásenie o uhlíkovej stope a štítok pre batérie pre elektrické vozidlá, ale existuje už aj digitálny pas pre batérie, ktorý pomáha identifikovať pôvod použitých materiálov.

FonTech.sk mal navyše v minulosti pri príležitosti testovania brutálneho BMW iX M60 možnosť túto tému otvoriť aj s predstaviteľom bavorskej automobilky. Ten nám vysvetlil, že automobilky s touto problematikou aktívne bojujú a napríklad BMW sa pýši tým, že všetky jej materiály pre batérie pochádzajú z etickej a zodpovednej ťažby.

Podpaľovať elektromobily, teda najekologickejšie autá, aké ľudstvo momentálne pozná, je ako boj s veternými mlynmi. Navyše ide o trestný čin a Electrek informuje, že títo ekologickí extrémisti spôsobili škodu vo výške 500 000 €.

K trestnému činu podpaľačstva sa priznala extrémistická skupina, ktorá sa snažila „poslať pozdrav“ svojim kolegom protestujúcim na Mníchovskom autosalóne IAA Mobility. Dokonca publikovali otvorený list, v ktorom sa ku všetkému priznávajú.

Preto sme dnes večer vo Frankfurte flambovali niekoľko nových Tesiel. Ako pozdrav protestom v Mníchove. Ako jeden z mnohých útokov na deštruktívny automobilový priemysel,“ uvádza sa v liste.

Tesla

Tesla je jedným z našich najväčších nepriateľov. Spoločnosť reprezentuje ideológiu zeleného kapitalizmu a prebiehajúcu globálnu a koloniálnu deštrukciu ako žiadna iná. Elektromobily sú neustále prezentované ako čistá alternatíva. To je cynická lož. Rovnako ako iné spoločnosti aj Tesla využíva zdroje po celom svete. Nevyhnutné suroviny pre batérie elektromobilov, ako je lítium a kobalt, sa v Latinskej Amerike a Afrike ťažia za hrozných podmienok. Fosílne palivá sa stále používajú pre potreby ich dopravy a na ich výrobu. Toto všetko sa deje súčasne s útlakom domorodých komunít, ktorých odpor musí byť pre nás signálom, aby sme konali,“ píše sa ďalej v liste podľa portálu Pravda.

Závislosť na čínskych batériách narastá

Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.

Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.

Zásah vyžadoval 40 hasičov

Pravda ďalej tiež informuje, že zásah vyžadoval 5 hasičských áut a zhruba 40 hasičov. Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že požiar elektromobilu môže byť veľmi problematické dostať pod kontrolu a uhasiť. Nevyhnutné bolo podľa hasičov aj použitie špeciálnych hasiacich prostriedkov, no okrem špeciálnej peny nebolo upresnené akých. Celý proces mal práve vďaka špeciálnej hasiacej pene zabrať zhruba hodinu, informuje známy bloger, ktorého sleduje aj Elon Musk, v statuse na X (donedávna Twitter).

Tesla Nemecko
Tesla

Motivácia extrémistickej skupiny však nebola nevyhnutne v kontexte ekológie. Majú problém aj so samotným Elonom Muskom, šéfom Tesly, a jeho „patriarchálnymi fantáziami“, dodáva Electrek. Tiež si myslia, že jeho snaha o kolonizáciu Marsu má za cieľ vytvorenie „dovolenkovej destinácie pre najbohatších“ a nie to, aby sa život stal multiplanetárnym. Ako to súvisí s podpaľovaním elektromobilov, ktoré do ovdzušia vypustí gigantické množstvo toxických a skleníkových plynov, nie je jasné.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú