Dotácie na elektromobily v SR sú katastrofou, odložili ich o ďalší rok a vláda ani nemá vypracovaný návrh
Elektromobilita na Slovensku naberá na obrátkach. K jej rozvoju výrazne pomohlo prvé kolo dotácií, ktoré prebehlo ešte v roku 2019. To sa však skončilo absolútnym fiaskom a mnohí preto čakajú na kolo druhé, ktoré má byť podľa vlády zvládnuté omnoho lepšie. Portál MojElektromobil.sk ale informoval, že ďalšieho kola sa v budúcom roku určite nedočkáme.
Táto správa je rozhodne sklamaním pre všetkých, ktorí si na dotáciu robili zálusk a zvažovali tak kúpu elektrifikovaného auta. Informáciu o tom, že nové dotácie na elektromobily by mohli prísť už v roku 2022 ešte dávnejšie pre FonTech.sk exkluzívne prezradil minister hospodárstva Richard Sulík.
Budúcoročná podpora mala priniesť nižšiu výšku dotácií, ktorých malo byť ale viac, aby sa zaistilo, že sa nebude opakovať scenár z decembra 2019. „Chceme to spraviť nárokovateľné. To znamená, že potrebujeme dostatočne veľký balík peňazí a dostatočne malú podporu na jedno auto, aby dopyt, ktorý na základe tohto parametra vznikne, sme dokázali uspokojiť celý,“ povedal Sulík.
Zatiaľ nie je nič pripravené
Ministerstvo hospodárstva však podľa informácií portálu MojElektromobil.sk ešte nemá na rok 2022 vypracovaný plán a dokonca nemá naplánované ani jeho vypracovanie.
Vypracovanie nového akčného plánu by malo prebehnúť až koncom roka 2022 a jeho súčasťou budú všetky informácie ohľadom dotácií a tiež podmienky či časové ohraničenie na ich získanie, priblížil Adrián Krajňák z odboru priemyselného rozvoja ministerstva hospodárstva.
Prostriedky zo zdrojov Európskej únie
Dotácie na elektromobily budú financované zo zdrojov Európskej únie, takže „výhovorky“, že aktuálne sa financie musia smerovať inam, sú neprípustné. Na druhú stranu Slovensko nedostane balík peňazí bez toho, aby vypracovalo nejaký plán.

Takže práve čas a úsilie je to, čo aktuálne ministerstvo smeruje inam a nie na podporu elektromobility. Richard Sulík navyše nepovedal, že nové kolo dotácií príde v roku 2022, ale že sa ho dočkáme najskôr v roku 2022, takže sa prakticky ani nemôžeme hnevať.
Európske krajiny príkladom
Dopyt po elektromobiloch v Rakúsku je vysoký, preto sa ministerstvo pre ochranu životného prostredia, energiu, mobilitu, inovácie a technológie rozhodlo navýšiť tohtoročný rozpočet na podporu kúpy elektrického vozidla. Ministerka Leonore Gewesslerová uviedla, že k doterajším 46 miliónom eur pribudne ďalších 55 miliónov eur.

Španielska vláda schválila plán stimulov vo výške 800 miliónov do roku 2023 na podporu predaja elektromobilov. Súkromní kupujúci by mali mať nárok na dotácie až do výšky 7000 eur na auto.
Úrady v malých mestách alebo firmy, ktoré nakúpia elektromobily pre svoje „flotily“, ako sú napríklad taxislužby, by mohli získať ešte väčší príspevok. Pri kúpe elektrických dodávok by mohla podpora od štátu dosiahnuť až 9000 eur.
Vodík má pred batériami prednosť
Automobilky sa uberajú smerom k elektromobilom a na trh prinášajú čoraz viac elektrifikovaných vozidiel, ktoré majú postupom času nahradiť spaľovacie agregáty. Mnohé z nich si dali za cieľ skoncovať s vývojom a výrobou spaľovákov už do niekoľkých rokov a postupne prejsť na elektromobilitu. Dostupné je však aj ďalšie riešenie, ktorému na Slovensku dáva prednosť aj Richard Sulík – týmto riešením je vodík.

Minister hospodárstva, ktorý sa vozí v Toyote Mirai, vyjadruje veľkú podporu vodíkovému pohonu v autách a že to jeho ministerstvo myslí s touto technológiou skutočne vážne, potvrdil už niekoľkokrát. Z plánu obnovy pre elektromobilitu vo výške 51 miliónov pôjde práve časť aj na vybudovanie 3 vodíkových staníc.
Európska únia vodík prudko odmieta
Kým Richard Sulík má v oblasti alternatívnych pohonov jasno a preferuje najmä vodíkové autá, ktoré sa mu darí presadzovať aj na Slovensku, EÚ si myslí čosi iné. Podľa najnovších informácií, na ktoré upozornil portál Euractiv, sa EÚ od vodíku v prípade osobnej dopravy odkláňa.
Vodík je síce v porovnaní s klasickým palivom čistejší, no jeho skladovanie je pomerne problematické a má oveľa nižšiu energetickú efektivitu, než elektromobily s veľkými batériami. Aj keď sa zameranie Európskej únie prikláňa viac k batériám, Sulíkov sen ešte úplne nekončí.
Podľa nového nariadenia o infraštruktúre má totiž stáť čerpacia stanica na vodík na každých 150 km ciest transeurópskej dopravnej siete. Táto infraštruktúra má podľa európskej komisárky pre dopravu zabezpečiť potrebnú sieť pre plánovanú flotilu až 60-tisíc vodíkových nákladných automobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

AKTUÁLNE: Na Slovensku dnes štartujú tri nové kanály. Ponúka ich prvý operátor

Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle

Nočná mora s používaním internetu sa končí. EÚ ruší najotravnejšiu povinnosť

Záchrana Zeme sa zmenila na biznis. Slovenské firmy platia za uhlíkový podvod

Falošné výzvy z Finančnej správy vyľakali Slovákov. V žiadnom prípade na nich neklikaj, je to podvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Tatrách zatvoria známe horské chaty. Turisti budú mať nulové zázemie, varujú záchranári

Fico hovorí o roku 2026 jasne: „Už nie je priestor na škrty, vyhadzujeme peniaze do luftu“

Ľudia veria, že ide o mimozemský úkaz. Nezvyčajná kométa ATLAS vyvolala rozruch, vedci potvrdili jej pôvod

Ikonická slovenská kapela sa po 11 rokoch rozpadá, no hlási veľkú zmenu. „Naše idey a vízie sa rozišli“

„Tichému zabijakovi“ podľahne 900 Slovákov ročne. Spoľahlivý skríningový test neexistuje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodíková pomsta: Technológia, ktorú sme odpísali, sa vracia v najväčšom štýle
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
Došla im trpezlivosť. Európsky štát vyhral spor proti Mete, tá teraz musí zaplatiť astronomickú sumu
OFICIÁLNE: Slovenský trh má nového lídra. Slávny operátor dosiahol najvyšší počet zákazníkov
NVIDIA opäť láme rekordy. Vďaka AI zarába také peniaze, o akých sa iným firmám ani nesnívalo
Nemecká automobilka oznamuje veľké prepúšťanie. Urobí to postupne, aby zmiernila dopad na ľudí
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
Prežitie sa môže zdvojnásobiť. Francúzsko prichádza s revolučnou liečbou najsmrteľnejšej rakoviny
Obľúbený operátor spustil Black Friday. Slováci môžu ušetriť na mobiloch stovky eur (PREHĽAD)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V Tatrách zatvoria známe horské chaty. Turisti budú mať nulové zázemie, varujú záchranári

Fico hovorí o roku 2026 jasne: „Už nie je priestor na škrty, vyhadzujeme peniaze do luftu“

Ľudia veria, že ide o mimozemský úkaz. Nezvyčajná kométa ATLAS vyvolala rozruch, vedci potvrdili jej pôvod

Ikonická slovenská kapela sa po 11 rokoch rozpadá, no hlási veľkú zmenu. „Naše idey a vízie sa rozišli“

