Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Prvé produkčné kusy luxusného elektromobilu Lucid Air už zišli z výrobnej linky a začínajú ich doručovať zákazníkom. Automobilka konečne zverejnila aj oficiálne špecifikácie, podľa ktorých má Lucid Air našliapnuté stať sa najlepším elektromobilom súčasnosti, informoval portál InsideEVs.

Informácie o elektromobile značky Lucid prichádzajú v posledných mesiacoch ako na zlatom podnose. Luxusný elektromobil sa ukázal na videách, fotografiách a dokonca o ňom pred médiami hovoril aj samotný CEO spoločnosti, Peter Rawlinson.

Lucid Air
Lucid Motors

Až doposiaľ sme ale nemali k dispozícii oficiálne technické parametre. Tie však naznačujú, že Lucid Air bude horúcim ašpirantom na zisk titulu „najlepší elektromobil súčasnosti“.

viac ako 100 kWh batéria

Pred pár týždňami sme informovali, že model Air vo verzi Dream dokázal bez najmenších problémov prejsť na jedno nabitie vzdialenosť medzi Los Angeles a San Franciscom, teda ohromných 716 kilometrov. Navyše s tým, že v batériách ešte čo-to zostalo, takže odhady hovorili aj o možnosti zvládnuť na jedno nabitie až 832 kilometrov.

Lucid

Fantastický dojazd Dream edície zabezpečuje až 118 kWh batéria, avšak najlepší papierový dojazd má verzia Range obutá na 19″ diskoch. Na jedno nabitie prejde prejsť až 836 km podľa americkej normy EPA. Verzia Performance má síce vyšší výkon, presnejšie 1 111 koní v porovnaní s edíciou Range, ktorá má 933 koní, no Performance verzia prejde na jedno nabitie iba 758 km podľa normy EPA.

Ako prvé sa budú zákazníkom doručovať Dream edície, neskôr pôjde do výroby aj verzia Grand Touring. Tá je vybavená o čosi menšou 112 kWh batériou a na jedno nabitie prejde 830 km podľa EPA. Výkon verzie Grand Touring je rovných 800 koní.

Lucid

Najmenej výkonný model zrýchli z 0 na 100 km/h za fantastické 3,1 sekundy, no najvýkonnejšia verzia Dream Edition Performance to zvládne za 2,5 sekundy.

Až 900 V elektrická sústava

Tie najluxusnejšie elektromobily súčasnosti sú postavené na 800 V elektrickej architektúre. Lucid Air túto špecifikáciu posúva ešte o čosi ďalej a novinka je postavená až na 900 V architektúre. Toto riešenie prináša okrem iného aj možnosti ultrarýchleho nabíjania, a tak sa je elektromobil schopný nabíjať výkonom až 300 kW. V praxi to vyzerá tak, že za 20 minút na nabíjačke je schopný dobiť energiu na viac ako 480 km dojazdu. Nabíjanie je navyše obojsmerné. To znamená, že Lucid Air dokáže nabíjať aj iný elektromobil, prípadne napájať rôzne elektronické zariadenia.

Technologický kráľ na cestách

Ani po stránke technológií a asistentov Lucid Air nijako nezaostáva. Už v základe dostane vodič digitálneho asistenta Alexa, ktorý mu pomôže pri ovládaní funkcií alebo odpovedaní na hovory.

Lucid Air
Lucid Motors

Infotainment pred vodičom sa zobrazuje na obrovskom 34″ zahnutom 5K displeji, ktorý svojim umiestnením na palubne doske vyzerá, ako by sa vznášal. Lucid však zachoval aj ovládanie fyzickými tlačidlami na volante pre intuitívne nastavovanie vybraných funkcií.

Vodič so spolujazdcom majú k dispozícii pre ovládanie aj veľký vysúvací dotykový displej, pod ktorým sa navyše nachádza priestor pre indukčné nabíjanie smartfónov, porty USB-C a pred ním nájdeme ešte držiaky pohárov a nejaký úložný priestor. Ako uvádza Lucid vo svojej tlačovej správe, elektromobil Air je vybavený aj asistentom riadenia DreamDrive, respektíve príplatkovým DreamDrive Pro, ktorý využíva dáta až z 32 senzorov okolo vozidla.

Celkovo ide o 14 kamier, 5 radarov, 4 širokouhlé kamery, jeden utrasonický senzor a jeden LiDAR. Autonómna jazda po diaľnici či automatické parkovanie sú teda v tomto elektromobile samozrejmosťou.

Príde aj do Európy

Luxusný elektromobil dokonca príde aj na vybrané európske trhy. Rezervácie sú spustené pre tieto krajiny – Rakúsko, Belgicko, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Island, Taliansko, Monako, Holandsko, Nórsko, Španielsko, Švédsko a Švajčiarsko.

Takto vyzerá objednanie Lucid Air pre susedné Rakúsko, Redakcia

Slovensko a ani susedia z Česka sa, žiaľ, v zozname krajín zatiaľ nenachádzajú. Do budúcna však automobilka rozhodne plánuje expandovať aj na menšie trhy, kam patríme aj my či naši západní susedia. Na európsky trh sa však dostanú len verzie Pure, Touring a Grand Touring. Ceny pre starý kontinent zatiaľ známe nie sú, no elektromobil sa už dá rezervovať. Za verziu Pure si Lucid pýta poplatok 300 €, za luxusnejší Touring a Grand Touring sa platí 900 €.

Predaje budú poskromnejšie

Čo sa týka predajných ambícií, tie nie sú pre Lucid v budúcom roku nijak vysoké. Automobilka očakáva, že zákazníkom dodá 20 000 elektromobilov Lucid Air. V roku 2023 sa má počet predaných modelov Air zvýšiť na 36 000 kusov a pridať sa má aj model Gravity – luxusné elektrické SUV, ktoré uvidíme už o dva roky.

Do roku 2025 prinesie automobilka ďalší nový model a ročné predaje všetkých vozidiel dokopy prekonajú hranicu 135 000 kusov. Aj keď to nie sú na prvý pohľad vysoké čísla, treba brať do úvahy, že sa jedná o luxusnú automobilku a nie o výrobcu strednej triedy.

Lucid Motors

Verzia Dream Edition sa predáva za 147 000 € a lacnejšia Grand Touring verzia začína na 121 000 €. Najdostupnejšia verzia Pure štartuje na takmer 68 000 €.

Príde aj lacnejší model

Automobilka Lucid nedávno ohlásila, že začína pracovať aj na cenovo dostupnejšom elektromobile, ktorý nesie pracovný názov T21. Názov projektu je symbolický, spája v sebe odkaz na Model T od Fordu, ktorý bol prvým skutočne ľudovým automobilom v USA. Číslo 21 je naopak odkaz na 21. storočie, čiže T21 má byť ľudovým autom 21. storočia. Prakticky pôjde o auto s dlhým dojazdom, ktoré si ale bude môcť dovoliť takmer každý.

Lucid Air
Lucid Motors

CEO automobilky Lucid nedávno povedal, že pri elektromobiloch nie je až tak dôležitý dojazd, ale ich efektivita. Vysoký dojazd sa dá totižto nahnať veľkou batériou, no tým pádom bude elektromobil podstatne drahší. S väčšou efektivitou dosiahne elektromobil vyšší dojazd, alebo môže výrobca zmenšiť batériu pri zachovaní rovnakého dojazdu. Tým pádom bude elektromobil lacnejší, pretože stále platí, že najdrahšou súčiastkou elektrického auta je batéria.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú