Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité materiály TASR.

Naftové auto chce už len málokto. Najprv diesel dostal ranu v emisných kauzách a potom začali prichádzať maloobjemové benzínové turbomotory, ktoré ho cenou a spotrebou paliva ostavili na druhú koľaj.

Ak si k tomu prirátaš všeobecnú mantru o tom, že dieselové motory majú vyššie servisné náklady a v meste sú vďaka dlhšiemu zohrievaniu sa neefektívne, výsledkom je to, že po nich siahajú už takmer iba vodiči s obrovským ročným nájazdom a podnikatelia.

Čísla hovoria jasne

Predaje naftových vozidiel teda strmo padajú a benzín sa na prvej priečke štatistík (40 %) poriadne vzďaľuje. Naftu však už preskočili aj hybridné vozidlá, teda tie, kde (takmer výhradne) benzínovému motoru pri rozjazde a mestských presunoch na krátke vzdialenosti dopomáha elektromotor a batérie.

Podľa Európskeho združenia výrobcov automobilov sa v roku 2021 hybridné elektrické vozidlá podieľali 19,6 % na celkovom počte zaregistrovaných nových osobných automobilov v Európskej únii (EÚ). Oproti roku 2020 je to značný nárast, vtedy totiž hybridy mali iba 11,9 % podiel. Diesel mal v roku 2021 približne rovnakých 19 %, no trend je jasný a k obratu už zrejme nikdy nepríde. EÚ totiž smeruje k úplnému zákazu spaľovacích motorov.

Automobilky vyrábajú aj tzv. plug-in hybridy, ktorých batériu je možné dobíjať z klasickej zásuvky alebo nabíjačky, čím si majiteľ zabezpečí maximálny elektrický dojazd a minimalizuje čas, kedy beží samotný spaľovací motor. Ich trhový podiel vlani vzrástol na 8,9 %.

NEPREHLIADNI:
Slovensko má pred EÚ veľký problém. Ľudia stále nechcú elektromobily, predaje medziročne stúpli smiešne málo

Martin Katler / FonTech

Slepá ulička? Ako pre koho

Keďže hybridy stále využívajú aj tradičný agregát, zákaz predaja v EÚ sa im zrejme nevyhne a napríklad Veľká Británia v tom má jasno. V roku 2035 príde stopka aj pre nich. Prečo teda ich predaje stúpajú?

Zákazníkom naozaj ponúkajú nižšiu spotrebu a oproti čistým elektromobilom ich ceny nie sú nijako „šialené“. Hlavným argumentom však môže byť fakt, že výrobcom znižujú priemerné emisie celej ich modelovej palety a mnohí tak šetria milióny či miliardy na vysokých pokutách.

Elektromobily získavajú prevahu

V minulom roku sa v EÚ predalo takmer 880.000 plne elektrických áut na batérie, čo predstavuje 9,1 % z celkového počtu zaregistrovaných nových vozidiel – viac ako v prípade plug-in hybridov, no menej ako v prípade klasických a obvykle trochu lacnejších „obyčajných“ hybridov.

Predaj elektrických áut vlani masívne vzrástol vďaka vládnym stimulom na ich nákup (hoci nie na Slovensku), stúpajúcej produkcii automobiliek a čoraz agresívnejšiemu marketingu. V roku 2019 ešte mali menej ako 2 % podiel na trhu a v roku 2020 to bolo 5,4 % zo všetkých novopredaných vozidiel za 12 mesiacov.

V poslednom štvrťroku 2021 dokonca predaje elektromobilov v EÚ prekonali aj predaje áut s konvenčným pohonom, čo je masívny míľnik a bude dôležité sledovať, ako začne rok 2022. Je totiž možné, že štatistiky len mierne zdeformovala čipová kríza a obrovské výpadky vo výrobe mnohých značiek. V Nórsku bolo 19 z 20 najpredávanejších modelov v januári elektrických, čo predstavuje 83,7 % podiel na trhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú