Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Austrália sa chystá na štart svojej úplne prvej orbitálnej rakety, za ktorou stojí súkromná spoločnosť Gilmour Space Technologies. Jej výkonný raketový motor na hybridné palivo, ktorý je zároveň tým najväčším vyvinutým v tejto krajine, bude poháňať jeden z najľahších elektromotorov na svete, informuje New Atlas.

Ostáva pár mesiacov

Raketa Eris, ktorá pozostáva z troch stupňov, má odštartovať už v apríli budúceho roku a firma Gilmour rozhodne nechce za konkurenciou po technologickej stránke zaostávať. Raketový motor bude preto vybavený extrémne ľahučkým elektromotorom, ktorý pomôže so zásobovaním paliva do spaľovacej komory. Pre malé rakety sa pritom jedná o mimoriadne efektívne riešenie.

Prvý stupeň rakety Eris bude celkovo poháňať 5 raketových motorov Sirius, ktorý pri poslednom teste dosiahol ťah až 115 kN skôr, než explodoval. Nejedná sa pritom o typický raketový motor, keďže používa hybridné palivo – teda kombináciu tuhej a kvapalnej látky, pričom tá kvapalná pomáha v horení tej tuhej. Podobný systém vyvíja aj Slovensko pre suborbitálnu raketu ARDEA.

Jedným z hlavných komponentov tohto motora je elektromotor spoločnosti Equipmake, ktorý je energeticky najhustejším elektrickým motorom na svete. Práve vďaka tomu dokáže poskytnúť vysoký výkon aj bez pridania príliš vysokej hmotnosti, čo je pre raketu kľúčová vlastnosť a jedným z dôvodov, prečo sa stal voľbou spoločnosti Gilmour.

Nie je jediná

Raketa Eris nie je jediná, ktorá použije pre poháňanie raketových motorov prvého stupňa elektromotory. Podobne je na tom aj Electron spoločnosti Rocket Lab, ktorý využíva niekoľko batérií a elektromotorov pre zásobovanie motorov Rutherford palivom.

Dodávajú palivo

Úlohou hneď niekoľkých elektromotorov a invertorov tejto značky v rakete Eris je zásobovanie kvapalného palivo do motora, pričom inžinier Ian Foley z firmy Equipmake vysvetľuje aj ďalšie technické detaily. Kým zvyčajne sú invertory štvorcové, v tomto prípade musia fungovať vo vákuu a pri vysokom napätí, kvôli čomu môže vzniknúť čiastočný výboj, ako v žiarivkách.

Equipmake

Firma ale vytvorila invertor v tvare valca, ktorý je napojený na obzvlášť ľahký elektromotor. Aby ostal tlak vo vnútri a zároveň invertor nedosahoval vysokú hmotnosť, vyhotovili inžinieri jeho obal z uhlíkových vlákien a celý systém obsahuje aj ďalšie inovácie, ktoré síce firma vyvinula primárne pre letectvo a vesmír, avšak chystajú sa ich použiť v elektrických autobusoch.

Efektivita je totiž kľúčová nielen pre rakety, ale tiež pre automobilový priemysel, ktorého elektrické odvetvie ešte vždy prechádza intenzívnym vývojom a elektromobily sa stávajú čoraz efektívnejšími a lepšími. Dojazd elektromobilov sa firme podarilo inováciou v elektromotoroch zvýšiť o 5 %.

Bohužiaľ táto metóda funguje len pre malé rakety, keďže väčšie raketové motory vyžadujú čerpadlá s výkonom niekoľkých tisícov či dokonca desaťtisícov kW.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú