Apple TV+ si tento rok pripravilo pre sci-fi fanúšikov viacero ambicióznych projektov. Minulý mesiac predstavilo jeden z najočakávanejších tohtoročných seriálov Foundation a onedlho sa na streamovacej platforme uvedie aj sci-fi dráma Finch s obľúbeným Tomom Hanksom.

Veľké očakávania sa spájali aj s 10-dielnou sci-fi sériou Invasion, ktorá si svoju premiéru odkrútila pred pár dňami prvou trojicou epizód. Ako už samotný názov napovedá, námetom seriálu je stret ľudstva s mimozemšťanmi na našej planéte.

Na čom si užiješ skvelý filmový a seriálový zážitok s TOP zvukom?

Kúp si TV Philips Performance spolu so soundbarom alebo bezdrôtovým reproduktorom a po registrácii môžeš získať späť až 50 % ceny soundbaru alebo reproduktoru.

POZRI SI CELÚ–>PONUKU<–

Dokáže prísť otrepaný námet s niečím originálnym?

Na tému mimozemskej invázie boli v minulosti natočené už desiatky filmov a seriálov, no napriek tomu tento často recyklovateľný námet autori dokážu stále pretaviť do originálnej formy, či už je to komorná dráma Znamenia alebo v akčnej podobe spracovaný Edge of Tomorrow s Tomom Cruisom.

Autormi Invasion sú David Weil a Simon Kinberg. Posledný menovaný bol producentom aj pomerne úspešnej snímky Marťan a recept na úspech, by tak mohol v sci-fi žánri zúročiť aj pri svojom novom projekte.

Už prvotné informácie hovorili, že príbeh seriálu bude sledovať globálny pohľad na mimozemskú inváziu, čo sa potvrdzuje už aj v prvých častiach, kde sa sústreďuje skutočne široké spektrum ľudí s rozličnými osudmi a na rôznych kontinentoch.

TMDB

Autori sa dokonca rozhodli vyobraziť inváziu skrz poetiku japonského Tokia a vnútornej katarzie japonskej leteckej techničky, ktorá príde o svoju priateľku po zrážke vesmírnej lode. Všetky dialógy sú navyše ponechané v pôvodnom jazyku, čo prináša originálny prvok do mozaiky príbehov.

Ďalšia časť príbehu sa odohráva v Anglicku z pohľadu skupiny detí a ich havárie počas školského zájazdu. Zvýšiť dynamiku a ulahodiť aj akčnejšiemu divákovi sa tvorcovia snažia prostredníctvom misie amerických vojakov v Afganistane, až sa nakoniec v komornejšom tempe dostávame do centra diania rozpadajúceho sa manželstva a v New Yorku.

Tvorcovia sa tak sympaticky snažia osloviť široké spektrum divákov, ktorí si v jednotlivých dejových líniách nájdu cestičky, ako si niektoré postavy obľúbiť. Preto je sklamaním, že invázia v pravom zmysle slova do ich osudov moc nezasiahne. Počas celého úvodu seriálu ostáva toto slovo viac menej len v titulkoch a mimozemšťania sa na obrazovke prakticky vôbec neobjavia.

Kolotoč príbehov so škrípajúcimi dialógmi

Úvodné tempo seriálu v prvých epizódach je značne pomalé a postavám a ich príbehom sa tvorcovia venujú rovnomerne a tematicky každému z nich priradili spoločenské dogmy, ktoré majú potiahnuť divákovu zvedavosť a záujem o seriálové dianie aj v dobe, keď sa o invázii ešte nehovorí.

Postavy musia čeliť problémom šikany, lesbickej korektnosti, manželovej nevere, či etnickým predsudkom. To všetko stavia do popredia dialógovú stránku, ktorá sa občas zvykne v seriáli zadrhávať, čo si všimnúť prevažne v melodramatickej pasáži manželov. Dokonalou ukážkou plytkosti niektorých rozhovorov je manželova odpoveď svojej žene na dôvody jeho nevery: „Lebo ona nie je ako ty“.

Naopak japonská dejová linka je rozprávaním a monológmi príjemne poetická a vizuálne podmanivá s krásnymi obrazovými kompozíciami. Navyše milostný príbeh hrdinky pôsobí dostatočne rozvinutým dojmom, že je ľahké si predstaviť sériu výlučne len o nej, v tomto prípade je však len malým kolieskom celého hnacieho motora seriálu.

Pri prelínaní jednotlivých príbehov môže človek občas nadobudnúť pocit, že za každou sekvenciou je iný režisér. Herecky seriálu nie je čo vytknúť, hlavné postavy sú kvalitne obsadené, kde treba obzvlášť vyzdvihnúť výkon iránskej hviezdy Golshifteh Farahani (Extraction, Body of Lies), ktorá je dokonalou ukážkou charakteru silnej ženskej postavy, chrániac si svoju rodinu za každú cenu.

Sympatie určite smerujú aj k japonskej predstaviteľke Shioli Kutsuna, ktorej osobná a intímna tragédia je v jej podaní uveriteľná a svoje pocity ľahko prenáša aj na diváka.

Čo však je sklamaním je pasáž s hviezdnym Samom Neillom, ktorého účasť je vyslovene postavená na marketingových dôvodoch a jeho monológy o podstate jeho života sú prázdne ako diera, ktorá vo filme ostala v kukuričnom poli. Týmto posielame pozdrav do kruhov v kukuričnom poli režisérovi M. Night Shyamalanovi.

Invázia v tieni spletitých a nefungujúcich vzťahov

Na pomyselnej šachovnici sa v seriáli pochopiteľne najprv rozkladajú figúrky vo forme postáv a ich kvalitne vykreslených charakterov, až potom na rad prichádzajú mimozemské sily. Tie však neprichádzajú koordinovane ako v Dni nezávislosti, ani neprebývajú v útrobách našej planéty ako vo Vojne svetov, čakajúc na správnu chvíľu zaútočiť.

V prvých troch častiach sa s nimi vlastne ani veľmi nezoznámime a na scénu vstupujú v podobe viacerých nevysvetliteľných úkazov a udalostí a ich dôsledok pre postavy je rôzny. Pre niekoho to znamená výpadok elektriny, pre iného haváriu autobusu či vesmírnej stanice, niektorí začnú pociťovať bolesti hlavy, krvácanie z nosa či v najhoršom prípade aj smrť milovaného človeka.

Ťažko by ste dokonca hľadali medzi jednotlivými udalosťami a ich formou nejakú spojitosť. Seriál sa týmto napriek pomalému tempu v prvých troch epizódach dokázal pekne zamotať a tvorcovia budú mať plné ruky práce s jeho rozmotaním.

TMDB

Súčasný divák je však veľmi náročný a pomalý rozjazd nemusí v tomto prípade odpustiť, obzvlášť ak v seriáli o mimozemskej invázii po troch častiach najviac utkvie v pamäti tokijská tragická romantická dráma s prelínajúcou sa sondou do sveta detskej šikany, ktorá je skutočne drsná a cynická.

Invasion navyše postráda prvky a momenty napätia tam, kde by to najviac očakával a to je potichu sa budovaný a zakrádajúci teror mimozemšťanov. Naopak tvorcovia naše emócie sústreďujú prevažne na spletité vzťahy viacerých kľúčových postáv a okrem afganskej misie sú znepokojivé momenty z príchodu inej civilizácie viac menej len načrtnuté v úzadí, čím pochopiteľne dochádza k väčšej a narastajúcej frustrácii fanúšika.

Seriálová konkurencia je tvrdá a fanúšikovia menej trpezliví

Apple tak pri Invasion rovnako skúša divákovu trpezlivosť podobne ako s ambicióznym seriálom Foundation, ktorý odštartoval vlažne a aktuálne reakciami stále nenapĺňa viaceré očakávania. Seriál sa snaží predefinovať žáner mimozemskej invázie a transformuje ju k hlbšiemu globálnemu príbehu.

Tento proces však trvá veľmi dlho a divák po prvých častiach márne čaká, kým ticho vnútornej drámy prehluší zmätok katastrofického eposu. Navyše seriálu chýbajú akékoľvek napätie a strach z neznámeho, ktoré sú vyžadované aj v prípade komornej drámy, čoho svedkom sme boli pri mrazivom filme Znamenia, kde nám režisérsky mág M. Night Shyamalann neustále pobrnkával na nervovú sústavu.

Showrunneri Kinberg a David Weil sa však v snahe vyhnúť sa opätovnému vytváraniu typických mimozemských útokov vybrali cestou produkcie dramatických klišé a melodramatických vystúpení, ktoré zväčša ani nefungujú po dialógovej stránke.

Čo však môže seriál potiahnuť v najbližších týždňoch je séria nevysvetliteľných a záhadných udalostí, ktorých jednotlivé diely by mohli zapadnúť do celkovej skladačky a dať ucelený pohľad na plánovanú inváziu. Divácka trpezlivosť je však veľmi krehká a pri seriálovej konkurencii by sme neboli aj prekvapení, keby sa k seriálu viacerí z nich už nikdy nevrátili.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú