Čo sa stane s batériou elektromobilu po 2 rokoch na rýchlonabíjačkách? Výsledok prekvapil
Vo svete elektromobilov panuje názor, že pri rýchlom DC nabíjaní batéria degraduje podstatne rýchlejšie, ako keď majiteľ nabíja svoje auto prevažne pomalými AC nabíjačkami.
Nórsky youtuber Bjørn Nyland nám na túto otázku prináša jednoznačnú odpoveď. Degradáciu batérie zmeral na dvojročnom elektromobile Audi e-tron, ktorý majiteľ nabíjal prevažne na rýchlonabíjačkách.
Majiteľ elektromobilu Audi e-tron 50 quattro s elektromobilom najazdil za dva roky úctyhodných 76 000 km. Už tento fakt svedčí o tom, že aj s elektrickým autom, ktoré má 63,9 kWh batériu, sa dá ročne najazdiť pokojne 40 000 km.
Vodič s takýmto nájazdom ale musí pravidelne absolvovať dlhé trasy, na ktorých pochopiteľne nabíja na rýchlonabíjačkách.
V tomto prípade tvorilo rýchle nabíjanie zhruba 80 % všetkých nabíjaní. Dá sa teda povedať, že Audi e-tron 50 bolo nabíjané tým najmenej vhodným spôsobom. Ako sa teda prejavilo takéto správanie na degradácii?
Zásadný vplyv to na degradáciu nemalo
Bjørn vykonal merania dvoma spôsobmi. Prvé za pomoci vlastných výpočtov a druhé pomocou OBD nástroja Aviloo. Výsledky oboch meraní sa mierne líšili, no youtuber na konci videa vysvetlil, že to môže byť preto, lebo sa v oboch prípadoch narábalo s mierne odlišnými hodnotami pôvodnej kapacity nového vozidla.
Vo finále je ale podstatné, že aj pri takomto nabíjaní elektromobilu klesla kapacita batérie podľa Bjørnových meraní iba o 8,9 % a podľa algoritmov Aviloo to bolo iba 6 %. Po dvoch rokoch má batéria skutočnú kapacitu plus-mínus 58,2 kWh.
O niečo horšie už ale vyzerá degradácia prepočítaná na počet nabíjacích cyklov. Tých bolo v prípade Audi “iba” 307 a v tomto prepočte batéria degradovala až o 29,3 %. Daný výpočet je ale skreslený práve tým, že majiteľ auta zrejme jazdil dlhšie trasy po diaľnici s vyššou spotrebou, preto musel nabíjať častejšie.
Porovnať to môžeme s Hyundai Ioniq s 28 kWh akumulátorom. Ten za tri roky najazdil 50 000 km a celkovo má za sebou 313 nabíjacích cyklov. Z toho je zjavné, že majiteľ auta jazdil s výrazne lepšou spotrebou. Celková degradácia dosiahla 5,8 % a degradácia na počet nabíjacích cyklov je 18,5 %.
Je jedno, ako nabíjaš?
Na záver Bjørn vo svojom videu ukázal tabuľku z iných meraní a tak vieme porovnať, či malo prevažné rýchle nabíjanie zásadnejší vplyv na degradáciu batérie.
Youtuber testoval degradáciu aj pri Tesle Model 3, ktorá za dva roky najazdila 80 000 km, čo sú veľmi podobné čísla ako pri Audi e-tron. Tesla však má väčší, 73 kWh akumulátor, takže má za sebou iba 229 nabíjacích cyklov.
Celková degradácia batérie dosiahla 8,2 %, no v prepočte na počet cyklov nabíjania je to až 36 %. Aj z týchto výsledkov je zrejmé, že je prakticky jedno, či majiteľ elektromobilu nabíja na rýchlych DC alebo pomalých AC stojanoch. Vplyv na degradáciu batérie je podľa nás zanedbateľný.
Počas prvých rokov používania a prvých nabíjacích cykloch batéria jednoducho degraduje rýchlejšie, no potom sa jej degradácia spomalí.
Aby však bol tento test úplne legitímny a aby sme mali dáta s čím porovnať, bolo by nutné pozrieť sa na degradáciu batérie Audi e-tron, ktorý bol nabíjaný viac na AC nabíjačkách, alebo ktorý je v prevádzke viac rokov.
Koniec koncov, o to, aby batéria pri nabíjaní netrpela, sa stará battery manažment a aj preto ku koncu nabíjania výkon klesá. Audi e-tron však má pomerne dobrú nabíjaciu krivku, no ani tento fakt batérii neškodí o nič viac než pri iných elektromobiloch.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Pokuty až 5 000 eur: Slováci často netušia, že bežným kúrením porušujú zákon
Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Koniec plošných dotácií: Štát začne pomáhať podľa príjmu a veľkosti domácnosti
Infarkt si vyberá obete medzi mladými. Vedci odhalili prekvapivé spúšťače, ktoré lekári často prehliadajú
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP