V hernom svete sa aktuálne dejú veľké veci. Konzoloví nadšenci s nedočkavosťou očakávajú príchod Xbox Series X a PlayStation 5, tradiční PC hráči naopak s nadšením sledujú prichádzajúce grafiky Nvidia RTX 3000, ktoré sľubujú najväčší medzigeneračný skok v histórii.

V súvislosti s diskutovanými témami sme sa rozhodli osloviť aj slovenských herných vývojárov, ktorí nám poskytli svoje vlastné názory. Zosumarizovali sme ich nižšie.

Ako vnímate príchod novej generácie grafických kariet Nvidia GeForce RTX 3000?

Ján Kalafút (Inlogic Games)

Ako vývojár produktov pre mobilný, respektíve prehliadačový herný trh, sa nás táto novinka týka len okrajovo – získaný výkon je vzdialený požiadavkám či platformám, ktoré potrebujeme a podporujeme.

Ako hráči, či už príležitostní alebo hardcore, konzoloví alebo desktopoví, sa tešíme živému, konkurenčnému a čoraz dostupnejšiemu trhu. Koniec koncov, je pre nás len prínosom. Odhliadnuc od oboch týchto stanovísk, príchod novej generácie týchto kariet zaujal celý svet hier, či ide o technológie, vizuál alebo surovú výpočtovú silu. Veríme že oprávnene.

Peter Nagy (Games Farm)

Priznám sa, ja osobne až tak veľmi nechápem hype, ktorý okolo toho vznikol a prečo sú všetky 3080 karty vypredané. Chápem, že je to opäť o niečo rýchlejšie, ako nakoniec každá nová generácia – ale najmä v závislosti od konkrétnej aplikácie a ostatných počítačových komponentov.

Tiež chápem, že to má to podstatne viac tranzistorov, vyššiu spotrebu, vyšší nominálny výkon, ale ja to vnímam ako ďalšiu evolúciu a posun o pár percent ďalej, nie ako nejaký revolučný posun. V každom prípade sa ako tvorca teším, že môžeme hráčom opäť priniesť niečo krajšie pomocou výkonnejšieho hardvéru, ktorý je dostupný.

Matej Vančo (Struct9)

Myslíme si, že pomaličky nastáva éra, kedy budú takéto výkonné grafické karty úplným základom herného PC-setupu. Nám vývojárom to najmä vyhovuje pri zložitejších scénach počas real time-renderingu.

Juraj Bachar (Project Solutions)

Ja som veľmi rád, nakoľko plno ľudí neupgradovalo kvôli cenám predchádzajúcej 2000 série svoje karty. Tým pádom som na hre musel robiť veľa veľkých kompromisov, aby hru oveľa staršie karty utiahli. Teraz čakám, že hráči prejdú vo veľkom na 3000 a tieto výkonnové obmedzenia úplne zmiznú. A keď sa k tomu pridá nový UE5, tak ten posun bude úžasný.

Rudolf Staruch (Eastworks)

Výkon novej rady RTX 3000 je výrazne vyšší ako predchádzajúca generácia a zároveň cenovo už táto generácia nie je tak predražená vzhľadom na výkon, ako to bolo u prvej RTX generácie. Pre nás ako vývojárov to však nič nemení. Naša hra nevyužíva RTX a scény majú pre-renderované tiene a svetlo pre dosiahnutie lepšieho vizuálneho zážitku a zároveň pre zníženie hardwarovej náročnosti našej hry.

Peter Adamondy (Triple Hill)

Osobne super, teším sa. Zdá sa, že cenová politika Nvidia sa zlepšila oproti 20xx sérii. Výkonový skok je výrazný oproti predchádzajúcej verzii, čo je tiež super. Upgrade na 20xx nemal veľmi zmysel, keďže rozdiel nebol taký výrazný. Myslím, že teraz to bude inak.

Čo sa týka raytracingu a DLSS vylepšení, tak vidím výrazný pokrok. Zároveň treba dodať, že budeme musieť počkať ešte minimálne jednu generáciu kariet, aby sa výhody raytracingu naplno prejavili. Z hľadiska vývojára sa teším na viac VRAM, tej nikdy nie je dosť :)

Martin Bačo (Fishcow Studio)

Tieto grafiky sú momentálne najlepšie na trhu, poskytujú o dosť vyšší výkon a paradoxne majú nižšiu cenu ako predošlá generácia. Rozruch okolo nich sme si samozrejme všimli a musíme usúdiť, že vyzerajú veľmi lákavo.

Martin Ostrolúcky (Cassagi)

Veľmi pozitívne, vzhľadom na to že množstvo programov určených na tvorbu hier využíva grafický výkon. Jednoznačne to urýchľuje prácu a šetrí čas.

Ak by ste si mali vybrať niektorú z prichádzajúcich next-gen konzol, bol by to Xbox Series X alebo PS5? Prečo?

Peter Nagy (Games Farm)

Musím sa priznať, že nemám jasného objektívneho favorita, nakoľko tie rozdiely v oblasti hardware nie sú rozhodujúce. Ako vývojári počítačových hier podporujeme a pracujeme s oboma konzolami. Ale ako hráč by som si ja osobne – aj kvôli designu samotnej konzoly, čo je ale uznávam výrazne subjektívne stanovisko, zvolil radšej PS5 než Xbox Series X.

Pre mňa osobne je aj line-up hier zaujímavejší na PS5, ale to je opäť len subjektívna záležitosť každého hráča. A netreba zabudnúť aj na spätnú kompatibilitu s PS4 titulmi, kde pre mňa osobne vyšlo tiež viac zaujímavejších exkluzivít.

Juraj Bachar (Project Solutions)

Ja som veľmi konzolám nevenujem, osobne by som si skôr vybral Xbox, aj keď nie kvôli technickým parametrom, ale možnosti využívať Microsoft Game Pass ako na konzoly, tak na PC.

Rudolf Staruch (Eastworks)

Z pohľadu nášho prvého produktu Gray Zone zatiaľ ešte nie sme vo fáze, kde by sme rozmýšľali nad konzolami do takej hĺbky, čiže nemáme k tomuto momentálne stanovisko. Ale každopádne by sme chceli priniesť Gray Zone aj na konzoly, či už na súčasnú alebo aj novú generáciu.

Imrich Orosz (Grindstone)

Microsoft stavil celkom jednoznačne na stále populárnejší model GaaS, v prvom rade formou pravidelného mesačného predplatného programu Game Pass. Tento model nie je až tak prelomový, taký Netflix na tomto postavil svoj úspešný biznis model.

Vnímame to ako cestu, ktorá celkom jednoznačne kopíruje trend pravidelne sa opakujúcich, aj keď nižších mesačných platieb oproti modelu, kedy človek jednorazovo zaplatí vyššiu sumu za vysnený titul. Ak k tomu pridáme službu cloud gaming s rozsiahlou databázou hier, ktoré sú okamžite k dispozícii aj na streaming do Vášho mobilu, možnosti Game Pass naozaj stoja za zváženie.

Aby toho nebolo dosť, s predplatným Game Pass Ultimate a databázu hier môžete rozšíriť na PC. Čo prosím? Áno, tiež nás to prekvapilo, nepotrebujete červený diplom, aby ste si polozili otázku, na čo by komu bola samotná konzola Xbox, ak ma dostatočne výkonný PC a tá otázka je na mieste. Je už len logické, že v dôsledku vyšších cien predplatného si mohli v Microsofte dovoliť vypustiť najnižší model novej rady Xboxov na trh už na úrovni 299 USD/EUR.

Sony / Xbox

Sony už aj historicky viac viaže progres na nový hardware v podobe novej generácie PlayStation, tentokrát už s číslom 5. Stále tu platí, že ak si chcete zahrať najnovšie bomby v plnej kráse, budete potrebovať novu generáciu konzoly. Áno, stále je tu silná komunita PS4, dokonca v našich končinách dosť silná komunita PS3, na ktorú Sony určite nechce úplne zabudnúť.

Popularita predplatného modelu samozrejme neobišla ani Sony v podobe PlayStation Plus. Sony má už tradične silný tromf v rukáve po stránke PS exkluzívnych titulov. Ak nič iné, tak o tom svedčí aj fakt, že sa Microsoftu všemožne snaží nakloniť misku váh trochu viac na svoju stranu aj formou akvizícií herných štúdií, asi každému dôjde s akým cieľom.

Ktorú si vybrať? Otázka asi ako či je lepšie zobrať si hypotéku alebo prenajímať. Odpoveď si musí každý dať sám, keďže je to trochu aj otázka osobného nastavenia každého z nás a správna odpoveď asi neexistuje. Najlepšou radou, pokiaľ to dokážete, je možno chvíľu vyčkať, čo v našich končinách nebude až taký problém, keďže v rámci rolloutu nebude Slovensko asi na popredných priečkach. Nechajme sa prekvapiť, sami sme zvedaví.

Matej Vančo (Struct9)

Jednoznačne Xbox, PS má hrozný controller :)

Peter Adamondy (Triple Hill)

Nezvyknem kupovať konzoly pri vydaní. V zásade mi je jedno, aké logo má krabica pod TV, záleží čisto na hrách. Takže počkám a uvidím. Ale ak by som si musel vybrať pod hrozbou zastrelenia, tak asi PS5. Zatiaľ ma presvedčili hardvérovo najviac a tiež sa myslím chystá další God of War.

Martin Bačo (Fishcow Studio)

S konzolami je to náročné, obe majú vysoký výkon a ponúkajú množstvo super hier. PS5 má samozrejme viac exkluzívnych hier, ktoré sú dostupné len pre túto konzolu a hry sú to, čo konzolu predávajú. Za nás by to práve preto bolo PS5. Vďaka tomu bola predsa predávanejšia aj konzola PS4.

Ján Kalafút (Inlogic Games)

Keďže ja osobne mam PS4 pro, za mňa jednoznačne PS5, hlavne kvôli PS exkluzivitám.

Pošli nám TIP na článok



Iné zariadenia