S elektromobilmi sa v poslednej dobe roztrhlo vrece. Automobilky púšťajú na cesty čoraz väčší počet modelov, pričom z trhového podielu si chcú uchmatnúť aj rôzne startupy či menej známe spoločnosti, prevažne z Číny. Tie sa snažia vyrábať elektrické vozidlá, ktoré majú zákazníkov prilákať predovšetkým na atraktívny dizajn a nízke ceny.

Svoj vlastný elektromobil už majú takmer všetky značky. Do tohto zoznamu môžeme pokojne zaradiť automobilky ŠKODA, Volkswagen, Peugeot, Renault, Nissan, ale aj niektoré prémiové ako Mercedes, Audi či BMW. Postupne sa však pridávajú aj ďalšie, nakoľko za svojou konkurenciou nechcú zaostávať.

Medzi najobľúbenejšie a najpredávanejšie elektromobily v Európe patria predovšetkým praktické mestské elektrické vozidlá Nissan Leaf či Renault ZOE. Nemalú zásluhu na väčšom záujme o elektromobily majú aj štáty, ktoré sa snažia ich kúpu podporovať prostredníctvom dotácií či ďalších výhod akou je napríklad bezplatné parkovanie alebo bezplatné užívanie diaľnic.

Pomáhajú dotácie a rôzne výhody

Výnimkou nie je ani Slovensko, ktoré spustilo druhý dotačný program koncom roka 2019. Ten bol mimoriadne úspešný, pričom sa aj napriek prvotným komplikáciám podarilo vyčerpať rozpočet za menej ako 5 minút. Dotácia na elektromobil bola vo výške 8 000 eur a na plug-in hybrid 5 000 eur, čím sa k elektromobilom dostane širšia skupina ľudí.

Zobraziť celú galériu (2)
Nové dotácie predstavil minister hospodárstva SR Peter Žiga, SITA

Elektromobily sú však aj napriek dotáciám, v porovnaní so spaľovacími autami stále drahšie. Zapríčinené je to hlavne batériou, ktorá je zo všetkých častí najdrahšia a jej hodnota tvorí najväčšiu časť celkovej obstarávacej ceny vozidla. Hodnota elektromobilov by však s nárastom výroby mohla postupne klesať. K dispozícii je však alternatíva v podobe áut z Číny.

Byť výrobcom elektromobilov v Číne nie je takmer žiadny problém. Krajina prispieva spoločnostiam, ktoré sa rozhodli vybrať si ekologickejšiu alternatívu, a tak tam nové startupy rastú ako huby po daždi. Výrobcovia dostávajú štedrú finančnú podporu a preto sa snažia vyrábať vozidlá rýchlo a vo veľkom množstve. Kvantita je však v tomto prípade na úkor kvality, ktorá je väčšinou veľmi nízka.

Model s najväčšou perspektívou

V každom prípade, čínske spoločnosti majú veľké ambície, a jednou z nich je aj vstup na európsky trh. Usiluje sa o to aj čínska automobilka AIWAYS, ktorá je na trhu len tri roky. Táto automobilka je však prvá, ktorá už získala európsku licenciu, vďaka ktorej môže svoj model AIWAYS U5 predávať aj na našom trhu, informuje Autonews.

Cena základného modelu by mala byť v Číne približne 25 000 €, pričom parametrami môže konkurovať aj oveľa drahším konkurentom. Maximálny výkon vozidla má byť 125 kW s krútiacim momentom 315 Nm. Podľa štandardu WLTP dokáže vozidlo prejsť na jedno nabitie vzdialenosť viac než až 400 km, k čomu mu pomôže batéria s kapacitou 63 kWh.

Vo výbave vozidla sa nachádza viacero bezpečnostných systémov, vrátane 15 radarov a 7 kamier. Z pohľadu bezpečnosti by mohlo byť toto vozidlo výnimkou, nakoľko prešlo pomerne náročnou homologizáciou. Kedy sa vozidlo dostane do Európy zatiaľ známe nie je, no očakáva sa na začiatku tohto roka.

Renault prezlečený za Daciu

Ďalším elektromobilom na európskych cestách môže byť model, ktorý sa podľa dostupných informácií bude predávať pod logom Dacie. V Číne sa model úspešne predáva pod názvom Renault City KZ-E. Logo Dacie sa má použiť hlavne z dôvodu zníženia priemerného množstva CO2 na jeden automobil, informuje Romania Insider.

Hlavnou výhodou tohto vozidla má byť cena. Vozidlo by malo stáť okolo 14 tisíc eur, pričom určené je predovšetkým na jazdu v meste. Súčasný Renault City KZ-E poskytuje výkon len 33 kW s krútiacim momentom 125 Nm.

Batéria má kapacitu 26,8 kWh a vystačiť by mala na približne 200 kilometrov. Maximálna rýchlosť je obmedzená len na 105 km/h, čo bude stačiť len v meste. Vozidlo by sa na európskych cestách mohlo objaviť do roku 2021.

Vytlačený elektromobil za ľudovú cenu

Veľmi zaujímavým vozidlom je model s názvom LSEV od talianskeho výrobcu áut XEV. Ten uzavrel dohodu s čínskou firmou Polymaker, ktorá sa venuje 3D tlači. Výsledkom tejto spolupráce je malý mestský elektromobil za veľmi nízku cenu. Mini-hatchback je upravený podľa európskych bezpečnostných štandardov, takže aj napriek výrobe pomocou 3D tlačiarne by mal spĺňať všetky kritériá.

Rovnako, ako napríklad Renault Twizy, zapadne do kategórie L7 medzi ťažké štvorkolky. Motor ponúkne výkon 7,5 kW, pričom stúpnuť môže až na 22 kW. Elektronicky však bude mať obmedzenú rýchlosť na maximálne 70 km/h. Na jedno nabitie dokáže vozidlo prejsť približne 150 km, pričom jeho cena by mala byť necelých 11 000 €.

Spoločnosť potrebuje na hromadnú výrobu finančné prostriedky, ktoré sa pokúša získať pomocou crowdfundingovej kampane, v ktorej chce vyzbierať viac ako 500 tisíc eur. Tým, čo tento projekt podporia, sľubuje až o polovicu nižšiu kúpnu cenu, ktorá by mala byť necelých 6 000 €, informuje New Atlas.

Ďalšia alternatíva s lákavou cenovkou

Ďalšou lacnou alternatívou môže byť čínsky elektromobil ORA R1 od automobilového koncernu Great Wall Motor. Ten svoj model predstavil ešte koncom roka 2018, pričom automobil je určený prevažne na jazdu v meste. Vozidlo svojím dizajnom síce nepatrí medzi krásavcov, no jeho dojazd by mal byť okolo 250 – 320 kilometrov.

Výkon motora dosahuje 35 kW a jeho najvyššia rýchlosť bude obmedzená na 100 km/h. ORA R1 sa už v Číne predáva, pričom ide o pomerne obľúbený model. Spoločnosť má ambície dostať sa aj na európsky trh, informuje portál SCMP. Očakáva sa, že vozidlo by sa mohlo dostať na európske cesty niekedy v priebehu tohto roka za cenu okolo 7 600 €.

Čo sa bezpečnosti týka, tak v tomto prípade je ťažko povedať, ako sa s touto oblasťou automobilka popasuje, nakoľko bezpečnostné nároky sú nižšie ako americké, africké či európske. O prípadnej dostupnosti ťa určite budeme informovať.

Bonus: Fejková Tesla

Početnú skupinu fanúšikov má vo svete americká automobilka Tesla. Aj vďaka nej a Elonovi Muskovi sa povedomie o elektromobiloch rozšírilo medzi širokú skupinu ľudí. Zaujímavosťou je, že Tesla dokonca poskytuje svoje patenty komukoľvek a aj vďaka tomu jazdí na cestách čoraz väčší počet elektrických vozidiel.

Open source patenty Tesly využil aj čínsky startup Xiaopeng Motors na výrobu elektrického SUV, ktorého cena má začínať približne na 29 tisíc €. Mnohí o tomto vozidle dokonca hovoria ako o čínskom klone Tesly.

Výrobca sa však inšpiroval nielen exteriérom, ale aj interiérom či niektorými prvkami výbavy. Nechýba vlastný systém Xpilot alebo Xmart OS, ktorý umožňuje ovládanie hlasom. Xpeng G3 dosahuje maximálny výkon 145 kW s krútiacim momentom 300 Nm. Na jedno nabitie by malo vozidlo prejsť približne 351 km. Dostupnosť v Európe však zatiaľ známa nie je.

Prílev lacných elektromobilov sa bude s najväčšou pravdepodobnosťou postupne ešte zvyšovať. S kvalitou spracovania a bezpečnosťou to bude v tomto prípade otázne, no ak vozidlá prejdú náročnou európskou homologizáciou, môžu predstavovať lacnú alternatívu dostupnú pre masy. Väčšina ľudí však pravdepodobne ostane aj naďalej verná overeným značkám so zárukami a zákazníckym servisom.

Elektromobilita