Pre mnohých nadšencov technológií predstavujú elektromobily budúcnosť dopravy, ktorá má odpísať klasické spaľovacie motory. Do tohto biznisu sa pritom pridáva čoraz viac výrobcov, ktorí si chcú uchmatnúť svoje miesto na trhu, avšak viaceré čínske spoločnosti teraz narazili na zásadné nedostatky, informoval Bloomberg

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

V poslednom čase v čínskych médiách čoraz viac rezonujú správy o chabej kvalite spracovania, ktorá ohrozuje elektromobily na tamojšom trhu. Byť výrobcom elektromobilov nie je v Číne zdá sa žiadna veda. Krajina prispieva spoločnostiam, ktoré sa rozhodli vybrať si ekologickejšiu alternatívu, a tak tam nové startupy rastú ako huby po daždi.

Výrobcovia dostávajú finančnú podporu a snažia sa rýchlo vyrábať vo veľkom množstve, aby uspokojili ciele nielen vládnych predstaviteľov, ale aj dopyt zo strany zákazníkov. Vrhnúť sa na masovú produkciu a zamerať sa na kvantitu miesto kvality však má veľké nevýhody.

Rýchla výroba „Made in China“

Podľa prieskumov v Číne už ale 70 % majiteľov elektromobilov oľutovalo svoje rozhodnutie a ďalšie elektrické auto by si viac nekúpili. Vláda sa však snaží tento priemysel podporiť všemožnými spôsobmi, aby splnila ciele v programe „Made in China 2025“, ktorý spustila v roku 2015, informoval Bloomberg.

Podľa prieskumu International Energy Agency si však Čína drží aj veľký podiel na trhu s elektrickými a hybridnými autami a čísla majú v budúcnosti naďalej rásť. Zatiaľ čo také Spojené štáty majú 1,2 % podiel, Čína si drží takmer dvojnásobok, informoval portál Interesting Engineering.

Nenechaj si ujsť
Čínsky elektromobil väznil vodiča na frekventovanej ceste, až kým nedokončil softvérovú aktualizáciu

Kľúčom má byť pritom nižšia cena elektromobilov, ktorá je v tejto krajine výrazne menšia ako je celosvetový priemer. Len v minulom roku tak vďaka rýchlej výrobe, prijateľným cenám a dostupnosti Čína predala až 1,256 miliónov áut s pohonom novej generácie, vrátane elektromobilov.

Tento počet je pritom až o 62 % vyšší ako tomu bolo v roku 2017. S veľkým množstvom týchto áut však prichádza aj veľa problémov, ktoré sa týkajú najmä batérií. Akumulátory majú poskytovať slabší výkon ako uvádzajú výrobcovia a v iných prípadoch sa zasa nezvyčajne rýchlo vybíjajú.

V extrémnych situáciách sa dokonca prehrievajú, čo malo v Číne za následok vznietenie až 40 elektromobilov len za minulý rok, informoval Bloomberg. Ďalšie závažné chyby sa pritom majú týkať elektromotorov, prevodoviek a iných dôležitých súčastí elektromobilov.

Napriek tomu, že sú tieto autá na trhu len pár rokov a technológie ešte nemajú vychytané všetky „muchy“, Čína sa vrhla do tohto priemyslu až príliš strmhlavo, kvôli čomu teraz čelí týmto problémom. Miesto kvantity by sa mali výrobcovia zamerať viac na kvalitu, aby tak napravili pošramotenú povesť.

O autorovi
Matúš Mitro
Milovník nových technológií, obzvlášť tých zo sveta smartfónov, ktoré mu učarovali už poriadne dávno. Má rád dobrú hudbu, nepohrdne kvalitným filmom, ale ani debatou o rôznych inováciách.