Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Čínska štátna spoločnosť GAC, ktorá je momentálne piatym najväčším výrobcom automobilom v Číne, prišla s „inovatívnym“ konceptom spaľovacieho motora, ktorý má eliminovať až 90 % emisií v porovnaní s klasickými spaľovacími motormi. Ako však informuje portál NewAtlas, tento koncept má niekoľko zásadných problémov, ktoré sa môžu ukázať ako smrteľné.

Exotické a toxické palivo

Nový spaľovací motor spoločnosti GAC má znížiť produkciu škodlivých emisií vďaka palivu, ktoré je v dnešnej dobe prakticky nepoužívané. Je ním amoniak, látka, ktorú je naozaj možné použiť ako palivo pre spaľovacie motory, avšak ani zďaleka nemožno hovoriť o ideálnej náhrade dnešných technológií.

Azda najväčším problémom sú vlastnosti samotného paliva, ktoré je nesmierne nebezpečné a toxické. Potreba špecializovanej infraštruktúry je tak automaticky prvou veľkou prekážkou, ktorá však nie je ani zďaleka posledná. Spaľovacie motory sa postupne opotrebúvajú a časom je ich spaľovanie stále menej efektívne.

Pixabay

Na jednej strane amoniakové motory produkujú uhľovodíky, ktoré sú nesmierne problematické, no keď zostarnú, môžu vypúšťať aj samotný amoniak, ktorý sa nepodarilo dostatočne spáliť. Čínsky koncept motora s objemom 2 l a výkonom 120 kW tak síce prináša niekoľko poriadnych výhod, avšak sa zdá, že ich nevýhody prevyšujú, dodáva Interesting Engineering.

Pomôcť môže CNG

Jedným z ambicióznych alternatívnych palív je aj CNG. Automobily na CNG produkujú o 99 % menej emisií pevných častíc, o 90 % menej oxidov dusíka a o 20 % menej oxidu uhličitého. Práve oxidy dusíka a emisie pevných častíc sú najhoršie pre ľudské zdravie, problematiku oxidu uhličitého však, bohužiaľ, neriešia.

Problematická výroba

Amoniak má jednu vlastnosť spoločnú s vodíkom, ktorý je naďalej považovaný za možnú alternatívu elektromobilov s veľkými batériami. Obe tieto palivá je možné vyrobiť ekologickým spôsobom, avšak drvivá väčšina je na celom svete vyrábaná pravým opakom a sprevádzaná produkciou veľkého množstva odpadu či škodlivých emisií.

Pixabay

Vzhľadom na produkciu istého množstva oxidu uhličitého zrejme čínsky koncept nespaľuje čistý amoniak, ale jeho zmes s iným palivom. Dôvodom môže byť problematické spaľovanie tejto látky, avšak tento fakt nič nemení na spomínaných problémoch.

Amoniakové spaľovacie motory nemusia byť prvými, ktorým sa nepodarí preraziť. Vedci experimentovali s množstvom rôznych riešení v snahe udržať spaľovacie motory pri živote a zároveň znížiť ich vplyv na životné prostredie a ľudské zdravie. Či sa amoniak ako palivo takýchto motorov osvedčí ukážu najbližšie roky, prekážky však hrajú v jeho neprospech.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú