Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nie je žiadnym tajomstvom, že mnohé agentúry už niekoľko rokov neúspešne predpovedajú zlomový termín, kedy sa ceny elektromobilov vyrovnajú cenám spaľovacích modelov. Na základe aktuálnych predpovedí spoločnosti Gartner by sa tak malo stať už v roku 2027.

Takmer pri každom spotrebnom tovare platí, že s rastúcim objemom produkcie dochádza k optimalizácií výrobného procesu, čoho dôsledkom je znižovanie výrobných nákladov. Veľmi pekným príkladom je Tesla, ktorá prostredníctvom svojich elektromobilov Model 3 a Model Y aj napriek neustálym inováciam postupne znižuje svoje ceny.
Tesla prináša inovácie do výrobných procesov
Nemalý podiel na znižovaní obstarávacích cien nových elektromobilov má aj legislatívny tlak na výrobcov zo strany EÚ, ktorej cieľom je predávať po roku 2035 automobily s nulovými lokálnymi emisiami CO2. Výrazný vplyv na ďalšie znižovanie výrobných nákladov budú mať v budúcnosti inovácie samotného procesu výroby, kedy po vzore Tesly budú veľké karosárske časti tvorené jedným kusom.

V budúcnosti sa optimalizáciou výroby zníži zložitosť a náročnosť výroby nosných karosárskych častí, kedy miesto mnohých zvarov budú použité veľké hliníkové odliatky. Podľa predstaviteľov agentúry Gartner použitím technológie giga-casting možno znížiť výrobné náklady až o nezanedbateľných 20 %.

Očakávaný príchod lacných elektromobilov

Aj napriek spomaleniu trhu s osobnými batériovými elektromobilmi v USA a v Európe sa mnohí odborníci zhodujú v tvrdení, že pre automobilky bude strategicky dôležité, aby na trh čo naskôr uviedly cenovo lacnejšie modely. Na trh prichádzajú modely ako Citroën ë-C3, prípadne modernizovaná Dacia Spring, ktoré sú symbolom cenovo dostupných elektromobilov.

Citroen/Dave Hill @ Continental Productions

Očakávania a prognózy odborníkov sú jedna vec a reálne znižovanie cien nových elektromobilov vec druhá. Všetky oči smerujú teraz na samotných výrobcov, ktorí majú najväčší vplyv na výslednú zákaznícku cenu konkrétneho elektromobilu. Nový hráči v oblasti automotive ako americká Tesla, alebo čínsky BYD majú nízke výrobne náklady, a preto si môžu dovoliť nízke ceny.

Nasledujúce roky budú preto obdobím, v ktorom sa vykryštalizujú jednotliví výrobcovia a prežijú len tí najsilnejší hráči. V mnohých európskych krajinách po zrušení dotácii sa výrazne prepadli predaje nových elektromobilov, a preto je dôležité, aby trh s novými elektromobilmi odštartoval novú epochu v podobe lacných, cenovo dostupných elektromobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú