Len nedávno si populárny moderátor James May (známy hlavne z relácie Top Gear či The Grand Tour) zakúpil nové vozidlo, ktoré väčšinu ľudí asi prekvapilo. Voľba padla na Teslu Model S, ktorá z pohľadu elektrovozidiel patrí medzi to najlepšie, čo si môže zákazník zadovážiť. Pár dní na to sa rozhodol ku kúpe ďalšieho nového kúsku, pričom opäť ide o auto, ktoré nestretávame na cestách často. 

Vo svojej podstate je elektromotor skvelý. Má vysoký výkon a krútiaci moment dostupný po celú dobu, je ľahký, z konštrukčného hľadiska veľmi jednoduchý a hlavne nevyžaduje takmer žiadnu údržbu.

Ľudia to vedeli aj dávno predtým a súčasné elektrické vozidlá nie sú ani zďaleka prvými na cestách. Stále však nie sú dokonalé a otáznik visí hlavne nad batériami, ktorých výmena si vyžaduje nemalé finančné prostriedky. 

Všetko je však len otázkou času. Veľmi rýchlo sa vyriešiť aj problém s nedostatkom nabíjacích staníc a dnes už nie je problém prejsť z jednej strany republiky na druhú.

Nevýhodou je však pomerne dlhé nabíjanie, ktoré aj pri najvyššom výkone trvá podstatne viac, než bežné tankovanie benzínu. V tomto smere sa zdá byť lepšie vozidlo na vodíkový pohon, ktoré taktiež využíva na pohon elektromotor, no plné natankovanie vodíka trvá približne 2-3 minúty.

Problémový vodík

A práve auto na vodíkový pohon bolo ďalšou voľbou pre Jamesa Maya. Konkrétne ide o Toyotu Mirai, ktorú vo svojej ponuke má aj slovenské zastúpenie tejto tradičnej japonskej automobilky. Na našom území by ti však takéto auto stálo len v garáži, nakoľko obrovským problémom je sieť čerpacích staníc. Tých je na Slovensku presne NULA. A ako informuje portál H2, na celom svete ich je len 102, pričom pre nás najbližšia sa nachádza v Rakúsku.

Aktuálny stav čerpacích staníc na vodík je 102 (zelené bodky). Niekoľko ďalších je už v procese výstavby, no na Slovensku stále chýba Zdroj: H2

Situácia nie je lepšia ani vo Veľkej Británii, odkiaľ James May pochádza. Dostupných je len osem staníc, pričom väčšina z nich je situovaná v okolí Londýna. A hoci je dojazd Toyoty až 500 kilometrov, na väčší výlet môže rovno zabudnúť. V tomto smere je tak vlastnenie vozidla s vodíkovým pohonom oveľa väčšou výzvou, čo priznáva aj sám moderátor.

Každopádne, s podobnými vozidlami je potrebné v budúcnosti určite rátať a je tak trochu škoda, že sa na nich viac-menej zabúda a sieť čerpacích staníc sa viac nerozširuje.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita