Toto sú historické pokusy automobiliek o elektromobily: Škoda začala už v roku 1944 špeciálnym modelom
Veľa ľudí nevie, že elektromobily nie sú vynálezom modernej doby. Elektrické autá majú totiž dlhú a slávnu históriu. Elektrický prúd je známy od roku 1794, keď bol prvýkrát objavený použiteľný zdroj stáleho elektrického prúdu – Voltov článok. História elektromobilov siaha už do prvej polovice 19. storočia, kedy bol zdokumentovaný prvý elektromobil.
Ten navrhol profesor Sibrandus Stratingh a v roku 1834 ho skonštruoval jeho asistent Christopher Becker v holandskom meste Groningen. Prvý prakticky použiteľný elektromobil postavil v roku 1884 až anglický vynálezca Thomas Parker. Ten bol zodpovedný napríklad aj za elektrifikáciu londýnskeho metra či električkových tratí v Liverpoole a Birminghame.
O rok neskôr sa elektromobil podarilo skonštruovať aj českému inžinierovi Františkovi Křižíkovi. Vozidlo bolo poháňané jednosmerným elektromotorom s výkonom 3,6 kW a jeho batériu tvorilo 42 olovených článkov. V roku 1881 sa francúzsky vedec Camille Alphonse Faure významne pričinil o vylepšenie konštrukcie batérie, čím sa výrazne zvýšila jej kapacita. Tento krok viedol priamo k ich veľkovýrobe.
Veľký záujem vďaka viacerým výhodám
Koncom 90. a začiatkom 20. storočia sa záujem o elektrické vozidlá výrazne zvýšil. Dostupné boli napríklad taxíky na elektrický pohon a celkovo mali elektromobily oproti svojim konkurentom niekoľko výhod. Netvorili emisie, či hluk a navyše boli preferované kvôli tomu, že nevyžadovali manuálne úsilie na naštartovanie ako to bolo napríklad pri automobiloch so spaľovacím motorom, ktoré mali ručnú kľuku na naštartovanie motora.
V roku 1898 postavil svoj prvý automobil slávny Ferdinand Porsche. Išlo o elektromobil Porsche P1, ktorého elektrický pohon vážil 130 kg a jeho výkon dosahoval silu 3 koní, pričom krátkodobo to bolo aj 5 konských síl. Vozidlo disponovalo maximálnou rýchlosťou 35 km/h s dojazdom 80 km.
Škoda začala už v roku 1944
Len nedávno predstavila svoj elektromobil aj automobilka Škoda. Málokto však vie, že elektromobily známej „škodovky“ začali písať svoju históriu už v roku 1944. Škoda vtedy vyrábala elektrické nákladné vozidlá s celkom slušným dojazdom. Väčšina z nákladných áut slúžila hlavne na zásobovacie účely a vyrobených malo byť len okolo 40 kusov.
Maximálna rýchlosť bola 30 km/h a dojazd bol 100 km, čo bolo na danú dobu veľmi slušné. Vozidlá disponovali dvomi typmi batérií. Alkalické oceľové batérie bolo možné nabíjať priamo, tak ako to poznáme v súčasnosti. Olovené kyselinové batérie bolo však možné vymieňať. Vybitá batéria sa jednoducho vymenila za plne nabitú a mohlo sa pokračovať v jazde. Vozidla sa veľmi jednoducho obsluhovali jednou páčkou, nakoľko nemali spojku a ani rýchlostnú skriňu.
Prvým novodobým prototypom v Československu bola takzvaná Škoda Shortcut. Vozidlo bolo vyrobené firmou EKOLO pre švajčiarsku firmu SUNEL. Vyrobený bol len jeden exemplár, pričom išlo o skrátenú karosériu z prednej aj zadnej strany modelu Škoda Favorit. Disponoval indukčným motorom s napätím 120 V. V plzenskom závode Škody sa na začiatku 90. rokov vyrábali aj modely Škoda Eltra v Ejpoviciach. Vyrobených bolo niekoľko stoviek kusov pre švajčiarskeho zákazníka, pričom ďalším vyvíjaním modelom bola Tatra Beta.
Začali sa pridávať aj ďalšie automobilky
V 90. rokoch 20. storočia začali sériovo vyrábať svoje elektromobily aj ďalšie značky ako Fiat, Peugeot, či Renault. Z dôvodu vysokej obstarávacej ceny ich však používali väčšinou len veľké štátne podniky a inštitúcie. Ďalšie automobilky prichádzali postupne s ďalšími elektrickými modelmi ako Ford Ranger EV, Honda EV Plus, Altra EV, General Motors EV 1, či Toyota RAV4 EV.
Po úspechoch začiatkom 20. storočia začali elektrické vozidlá strácať svoje postavenie na trhu. Stalo sa tak hlavne kvôli lepším cestám, výstavbe diaľnic a objavu lacnej ropy v Texase. S kvalitnejšou dopravnou infraštruktúrou začali ľudia vyžadovať väčší dojazd a tak sa postupne stali obľúbenejšími bežné spaľovacie vozidlá, ktoré boli lacnejšie a poskytovali dojazd na veľké vzdialenosti.
Návrat elektromobilov
Elektromobily boli v ústraní až do roku 2008, od kedy začali predaje postupne rásť. Každým rokom sa začali predstavovať nové vízie automobiliek, ktoré začínajú s investovaním obrovských peňazí do vývoja a výroby elektromobilov a batérií. Elektromobilita sa postupne stáva témou číslo jeden nielen u odborníkov, ale aj bežnej laickej verejnosti, nakoľko práve elektromobilita je považovaná za dopravu budúcnosti.
Aj v súčasnosti sú však elektrické vozidlá drahšie oproti tým so spaľovacími motormi. Zapríčinené je to hlavne vysokými cenami batérií. Niektoré štáty vrátane Slovenska však prišli s vlastným dotačným programom, ktorý má ľudí viac motivovať ku kúpe elektromobilov. S technologickým pokrokom a väčšími predajmi sa očakáva postupný pokles cien batérií a tým pádom aj samotných vozidiel, takže je pravdepodobné, že sa časom dostanú na ceny súčasných spaľovacích vozidiel.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA Prečo som mal pri najlacnejšom elektromobile BMW pocit, že (ne)sedím v prémiovke?
Tesla má na krku ďalší škandál, z únikov sú ľudia zhrození. Neuveríš, ako sa správala k zákazníkom
Dobré správy pre Slovákov. Najväčšie čerpacie stanice prezradili, kedy pridajú nabíjačky
Policajti dostali ďalšie plug-in hybridy, doteraz bojovali s absurditou. Po celom Slovensku ju konečne vyriešia
Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
- Číňania zbúrajú trh. Do Európy vezú prelomový elektromobil pre masy
- Prečo som mal pri najlacnejšom elektromobile BMW pocit, že (ne)sedím v prémiovke?
- Dobré správy pre Slovákov. Najväčšie čerpacie stanice prezradili, kedy pridajú nabíjačky
- Japonci idú opäť hlavou proti všetkým. Do elektromobilu dali motor, ktorý nemá obdobu
-
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
- Dobré správy pre Slovákov. Najväčšie čerpacie stanice prezradili, kedy pridajú nabíjačky
- Číňania zbúrajú trh. Do Európy vezú prelomový elektromobil pre masy
- Japonci idú opäť hlavou proti všetkým. Do elektromobilu dali motor, ktorý nemá obdobu
- Bill Gates dá svetu revolučnú energiu, o pár rokov prekoná celý trh
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
Po útoku hackerov sa na webe patriarchu Kirilla objavila modlitba za Ukrajinu
Envi-Pak spustil online hru o triedení odpadu
Nové dopravné lietadlo domácej výroby v Číne absolvovalo svoj prvý let
Ďalšia skvelá hra je úplne zadarmo. Rozdávajú sci-fi legendu
Problém elektronických pasových brán spôsobil zdržania cestujúcich na letiskách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené