Čínska automobilka BYD rozbehla cestné testy svojho populárneho elektrického sedanu Seal, ktorý dostal úplne nový typ batérií – pevné batérie (solid-state), a podľa predbežných výsledkov to vyzerá na poriadnu technologickú revolúciu s potenciálnym dojazdom až neuveriteľných 1 875 kilometrov.

Táto hranica, ktorá ďaleko presahuje dnešné bežné hodnoty v elektromobiloch, sa zatiaľ týka takzvaného CLTC cyklu, ktorý je miernejší ako prísnejšie európske či americké normy, ale aj pri prepočte na EPA normu ide stále o približne 1 300 kilometrov, čo by znamenalo, že nabíjanie by sa pre bežných vodičov stalo skôr výnimočnou udalosťou ako každodennou rutinou. Na tému upozornil Electrek.

Predaj začne už o 2 roky

BYD vývoj pevných batérií začal už pred viac ako desiatimi rokmi a prvé významné výsledky dosiahol minulý rok, keď otestoval články s kapacitami 20 Ah a 60 Ah. Teraz sa posunul ešte ďalej. Na tohtoročnom summite China All-Solid-State Battery Innovation and Development oznámil technický riaditeľ BYD pre batériovú divíziu, Sun Huajun, že batérie novej generácie boli úspešne zabudované do vozidiel BYD Seal a prebiehajú reálne jazdné testy.

Tieto testy sú zatiaľ interné, ale BYD plánuje ich ukončenie do roku 2027, kedy by sa mal začať aj prvý predaj vozidiel s týmito batériami. V prvých dvoch rokoch, teda v rokoch 2027 až 2029, bude výroba obmedzená, no v roku 2030 má automobilka v pláne spustiť masovú produkciu. Cieľom je, aby sa cena pevných batérií do konca desaťročia vyrovnala cenám dnešných lítium-iónových batérií, čo by mohlo zmeniť pravidlá hry v celom odvetví.

nový BYD elektromobil
BYD

Ultrarýchle nabíjanie

Pevné batérie od BYD disponujú energetickou hustotou až 400 Wh/kg, čo je takmer dvojnásobok oproti aktuálnym lítium-iónovým technológiám. Navyše sa podarilo dosiahnuť rekord. Podľa čínskych správ sa batéria dokázala nabiť na 80 % len za 12 minút, pričom v tomto stave poskytla dojazd až 1 500 kilometrov. To znamená, že plný dojazd by mohol presiahnuť aj spomínaných 1 875 kilometrov.

Model Seal, ktorý priamo konkuruje Tesle Model 3, sa v súčasnosti v Číne predáva za približne 175 800 juanov, čo je asi 22 500 eur. Cena verzie s pevnými batériami bude nepochybne vyššia, ale aj tak ide o veľmi konkurencieschopný produkt vzhľadom na jeho parametre.

BYD zároveň naznačuje, že nejde len o jednu lastovičku. Po modeli Seal by mali nasledovať aj ďalšie vozidlá vybavené touto technológiou, pričom ich nástup na trh sa očakáva po roku 2028. S touto stratégiou sa BYD snaží nielen udržať, ale ešte viac posilniť svoju pozíciu globálneho lídra v oblasti elektromobility. Už teraz v niektorých európskych krajinách predbehol v predajoch samotnú Teslu.

Konkurenti takisto vylepšujú

Okrem batérií BYD investuje aj do iných inovácií ako ultrarýchle nabíjačky, inteligentné funkcie riadenia a nové platformy. Spolu s nízkonákladovými modelmi ako Seagull (v Európe známy ako Dolphin Surf), ktorého cena v Číne začína pod hranicou 9 000 eur, sa automobilka stáva čoraz atraktívnejšou voľbou pre široké spektrum zákazníkov.

Konkurencia však nespí. Na rovnaké obdobie, teda roky 2027 až 2028, plánujú uviesť svoje prvé elektromobily s pevnými batériami aj značky ako CATL, Volkswagen, Mercedes-Benz, Stellantis, či Nissan. Práve Nissan tento týždeň potvrdil, že bude pripravený s vlastnou technológiou solid-state batérií v roku 2028.

Zdá sa teda, že nasledujúce roky prinesú najväčší technologický skok v oblasti elektromobility za celé desaťročie a BYD je zatiaľ vpredu v štartovacom poli.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP