Cenová vojna na trhu elektromobilov je v plnom prúde. Najvýraznejší pokles cien ale môžeme vidieť v segmente vyššej strednej triedy, pričom tie najlacnejšie elektrické autá si stále držia pôvodné ceny. Ako však informuje írsky magazín RTE, aj najmenšie a najlacnejšie elektrické autá by čoskoro mal postihnúť cenový pokles, vďaka čomu budú ešte dostupnejšie.

Najbližšie roky by mali všeobecne patriť lacnejším elektromobilom, ktoré vyvíjajú prakticky všetky veľké automobilky sveta. VW pracuje na modeli ID.2all a aj menšom ID.1, Tesla naopak chce na trh priniesť ľudový Model 2 a aj koncern Stellantis čoskoro na trh prinesie lacný Citroen e-C3 či elektrický Fiat Panda, pričom minimálne elektrická C3 sa bude vyrábať na Slovensku.

Lacné elektromobily však na trhu už máme a tým najlacnejším je Dacia Spring, ktorá ale aktuálne stoji viac ako 20 000 €. Vzhľadom na parametre tohto auta je cenovka príliš vysoká, no už čoskoro by mala vďaka viacerým faktorom klesnúť cena napríklad aj tohto malého elektromobilu.

Inflácia a konkurenčný boj stlačí ceny malých elektromobilov dole

Automobilky potrebujú predávať čo najviac áut, a preto je ich prioritou priniesť na trh elektromobil, ktorý si bude môcť dovoliť naozaj každý. Príchod nových modelov na trh zvýši konkurenčný boj a výrobcovia sa budú medzi sebou prebiehať aj pri cenách.

Niečo podobné už môžeme sledovať pri autách strednej triedy, kde cenovú vojnu začala Tesla a ostatné automobilky ju pomaly začínajú nasledovať, respektíve začínajú sa jej cenám prispôsobovať a dorovnávať ich. V Číne napríklad VW predáva ID.3 aj za cenu, že na každom aute prerobí. Na Slovensku v reakcii na cenovú vojnu importér pripravil špeciálne zľavy na skladové vozidlá až do výšky 7 000 €.

Dacia

Na auto za takmer 40 000 € ale rozhodne nemá každý, kvôli čomu sú modely s cenovkou do 20 000 € kľúčové. Nie každý totiž potrebuje elektromobil s dojazdom 400 km na jedno nabitie. Menšie a lacnejšie autá budú cieliť presne na tých, ktorí denne najazdia pár desiatok kilometrov. Takýto elektromobil môže byť vybavený aj menšou batériou, vďaka čomu ho automobilka môže predávať lacnejšie.

Netreba tiež zabúdať na čínske automobilky, ktoré pomaly začali prinášať svoje elektrické autá aj na európsky trh. Tie takisto prispejú do konkurenčného súboja, pričom práve čínske modely by mali najviac zaujať priaznivou cenovkou. Vidíme to napríklad pri modeli MG 4, ktorý sa na Slovensku predáva už od 32 000 € a ktorý sme nedávno testovali.

Predaj elektromobilov vzrastie o 35 %

Na základe štúdie IEA sme už dávnejšie informovali, že predaj elektromobilov v tomto roku medziročne narastie až o 35 %. Ide však o globálny nárast, pričom najvyšší sa očakáva vo vyspelých krajinách a na dobre rozvinutých trhoch. Až 60 % elektromobilov sa v roku 2022 totiž predalo v Číne.

V roku 2022 sa celosvetovo predalo zhruba 10 miliónov elektromobilov, tento rok by ich malo na cestách pribudnúť až 14 miliónov. Stúpajúci trend elektromobilov má aj významný vplyv na dopyt po rope.

IEA predpokladá, že do roku 2030 by sme mohli znížiť dopyt po tejto komodite až o 5 miliónov barelov denne, čo predstavuje objem takmer 600 miliónov litrov. Výkonný riaditeľ IEA Fatih Birol uviedol, že autá sú iba začiatok a neskôr bude nasledovať masívna elektrifikácia autobusov a ťažkej nákladnej dopravy.

Európa konečne dostáva cenovo atraktívne elektromobily pre masy

Dôvod, prečo je Čína oproti zvyšku sveta v rámci elektromobility tak popredu, je prostý. V Číne totiž nie je problém kúpiť plnohodnotný elektromobil s dojazdom cez 400 km už za 15 000 €. Najnovším prírastkom je BYD Seagull, ktorý stojí dokonca len niečo málo cez 10 000 € a tento elektromobil by mal v blízkej budúcnosti zavítať aj na starý kontinent.

BYD (Úprava redakcie)

Európa sa ale pomaly začína plniť cenovo atraktívnejšími elektromobilmi a rozvoju v Európe rozhodne prospelo aj masívne zlacňovanie Tesiel. Vďaka tomu sa dokonca stal Model Y absolútne najpredávanejším osobným autom za 1. kvartál 2023.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú