Brutálny zimný test dojazdu elektromobilov. Pri niektorých značkách odhalil nepríjemné výsledky
Nórsky portál Motor uskutočnil veľmi rozsiahli test elektromobilov v chladných podmienkach. Batérie cez zimu trpia, strácajú kapacitu a tým priamo znižujú dojazd elektrických áut. Otázka je, ako veľmi?
Veľký test dojadzu elektromobilov
V teste, do ktorého bolo zakomponovaných 31 modelov najnovších elektromobilov, najlepšie obstál čínsky BYD Tang, ale zle si nepočínala ani Tesla Model 3, či BMW iX xDrive50. Tak či onak, žiadny z elektromobilov sa nedokázal dostať pod 10 % odchýlku od papierových údajov.
Čo sa týka prejdených kilometrov, jednoznačne kraľovala Tesla s Modelom 3, ktorý na jedno nabitie v zime dokázal prejsť až 521 km. V tesnom závese za Teslou skončil majestátny EQS s 513 km dojazdom a BMW iX xDrive50 s 503 km. Ako je to s dojazdom elektrickej vlajkovej ľode Mercedesu, sa mal možnosť presvedčiť aj FonTech.sk, ktorý nedávno priniesol exkluzívnu recenziu tohto elektromobilu za 170 000 €.
Najmenšiu odchýlku od udávaného dojazdu však zaznamenal BYD Tang, ktorý namiesto sľubovaných 400 km prešiel 356 km. Sklamaním bol výsledok Škody Enyaq iV 80, ktorá vo verzii s pohonom zadných kolies zlyhala. Zaujímavé je, že prešla dokonca o 50 km menej, ako úplne rovnaký model s pohonom všetkých štyroch kolies.
Portál Motor dokonca uvádza, že dojazd Enyaq iV 80 s pohonom zadnej nápravy bol natoľko slabý, že museli požiadať o ďalšie auto z tejto verzie. Nič také predtým vo svojich testoch pritom portál nikdy neurobil.
Rozdiel medzi udávaným dojazdom a reálnym dojazdom v zime bol viac ako 30 %, a tak Enyaq iV 80 s pohonom zadnej nápravy skončil horšie, ako jeho dvojča s pohonom všetkých štyroch kolies. V prvej testovacej jazde zastavila Škoda Enyaq iV 80 s úplne vybitou batériou po 347 km, v druhej testovacej jazde po 346 km. Nakoľko je udávaný WLTP dojazd až 509 km, portál aktuálne plánuje uskutočniť už v poradí 3 testovaciu jazdu.
NEPREHLIADNI
Najobľúbenejší elektromobil Slovákov: Aká je daň za pohon 4×4? Prekvapivá v dvoch smeroch
V teste prešlo všetkých 31 elektromobilov rovnakú trasu, pričom teplota vonku sa pohybovala od 0 do -10 °C. Autá na začiatku svojej trasy štartovali s plne nabitou batériou z garáže v Osle, pričom trasa pokračovala cez Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal a naspäť do Ringebu.
Z výsledkov jasne vyplýva, že reálny dojazd elektromobilov sa v niektorých prípadoch markantné líši od hodnôt udávaných normou WLTP. Znovu sa teda ukázalo, že elektromobily a chladné počasie zatiaľ stále nejdú príliš dokopy.
Problém, na ktorý nik nehľadí
Okrem dojazdu ale elektromobily v zime trápi aj iný problém – podchladenie batérie pri rýchlom nabíjaní. Technicky zdatnejší motoristi a elektromobilisti vedia, že na to, aby sa lítium-iónová batéria mohla nabíjať plným výkonom, musí mať ideálnu teplotu.
Tá sa vo väčšine prípadov pohybuje od 25 do 50 stupňov Celzia, pričom v lete nie je dosiahnutie požadovanej teploty žiaden problém. Počas nabíjania sa aj samotná batéria zohrieva, a tak si sama „pomáha“ dosiahnuť a udržať ideálnu teplotu, aj keď je na začiatku nabíjacieho procesu mierne podchladená.
Problém ale nastáva počas zimy, kedy vonkajšia teplota dosahuje hodnoty pod bodom mrazu. V takomto prípade sa už batéria počas nabíjania sama nedokáže zohriať, aby bola schopná do seba pustiť maximálny nabíjací výkon.
Častokrát teda pri zlej príprave elektromobilu na nabíjanie dosahuje nabíjací výkon iba polovicu z maximálnej hodnoty. Tento problém nespôsobuje iba to, že na nabíjačke strávi vodič podstatne dlhší čas, ale zasahuje aj do peňaženky majiteľa elektromobilu. Tejto kontroverznej téme sa venovali vo veľkom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Číňania opäť posunuli hranice. Skonštruovali gigantický elektrobus, mieri na opačnú stranu sveta
Dva motory mu nestačia. Ford postavil športiak s 1 400 koňmi, chce zlomiť vzácny rekord
Slovenské mesto dalo elektromobilom veľkú výhodu. Vodičom ušetrí peniaze
Populárna čínska automobilka expanduje v Európe. Zamieri do ďalšej krajiny, ceny EV prekvapili
Váži len 1 000 kg a bude mať rekordný dojazd. Nečakaná automobilka vyvíja kráľa elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najbohatší muž sveta žije v miniatúrnom dome „za pár drobných“. Elon Musk sa vzdal miliónových rezidencií
Tieto chyby robíš, keď sa snažíš zaspať. Odborníčka vysvetľuje, čo tvoje telo potrebuje pre ideálny spánok
KVÍZ: Tieto otázky zvládne menej než 10 % Slovákov. Poznáš tieto netypické hudobné nástroje?
Navštívili sme útulnú raňajkáreň v srdci Šariša. Podnik ponúka koláče od víťaza Pečie celé Slovensko
V slovenských potravinách našli mŕtve šváby a pokazené mäso. Rekordnú pokutu zaplatí veľký reťazec
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
-
- Namiesto plynového pedálu má páku. Rusi postavili Ladu s kurióznym pohonom
- Na slovenský trh vstupuje značka s lacnými autami. Ponúka nadštandardnú výbavu za nízke ceny
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Ponúka dotáciu 9 000 €. Európsky štát chce byť lídrom elektromobility, ľudia ju ignorujú z kuriózneho dôvodu
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
-
- Už ich nič nezastaví. Automobiloví giganti spájajú sily, nečakaná aliancia zmení elektromobily
- Slováci si začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, či sa to dá a aká je výsledná cena (ROZHOVOR)
- Devastačné clá musia skončiť. Ďalší automobilový gigant sa obul do EÚ a podáva žalobu
- Rapídne mu klesol dojazd. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
Ministerstvo SR váha, pacienti čakajú. Tento nástroj môže zrýchliť diagnostiku aj liečbu rakoviny
Najväčšou zraniteľnosťou je ľudský faktor. Nemocnice čelia kyberútokom, môže prísť k najhoršiemu
Ak oslabne EÚ, posilní Rusko a Čína. Premiér Fiala vyzval Európsku úniu, aby nečakala na Trumpa
Ceny energií rekordne vystrelili nahor. Plyn prekonáva extrémy, elektrina stúpla o 4 %
Má na to svojský dôvod. Trump sa chystá uvaliť clá na EÚ, jedna európska krajina im môže uniknúť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najbohatší muž sveta žije v miniatúrnom dome „za pár drobných“. Elon Musk sa vzdal miliónových rezidencií
Tieto chyby robíš, keď sa snažíš zaspať. Odborníčka vysvetľuje, čo tvoje telo potrebuje pre ideálny spánok
KVÍZ: Tieto otázky zvládne menej než 10 % Slovákov. Poznáš tieto netypické hudobné nástroje?
Navštívili sme útulnú raňajkáreň v srdci Šariša. Podnik ponúka koláče od víťaza Pečie celé Slovensko
V slovenských potravinách našli mŕtve šváby a pokazené mäso. Rekordnú pokutu zaplatí veľký reťazec
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené