Brutálny zimný test dojazdu elektromobilov. Pri niektorých značkách odhalil nepríjemné výsledky
Nórsky portál Motor uskutočnil veľmi rozsiahli test elektromobilov v chladných podmienkach. Batérie cez zimu trpia, strácajú kapacitu a tým priamo znižujú dojazd elektrických áut. Otázka je, ako veľmi?
Veľký test dojadzu elektromobilov
V teste, do ktorého bolo zakomponovaných 31 modelov najnovších elektromobilov, najlepšie obstál čínsky BYD Tang, ale zle si nepočínala ani Tesla Model 3, či BMW iX xDrive50. Tak či onak, žiadny z elektromobilov sa nedokázal dostať pod 10 % odchýlku od papierových údajov.
Čo sa týka prejdených kilometrov, jednoznačne kraľovala Tesla s Modelom 3, ktorý na jedno nabitie v zime dokázal prejsť až 521 km. V tesnom závese za Teslou skončil majestátny EQS s 513 km dojazdom a BMW iX xDrive50 s 503 km. Ako je to s dojazdom elektrickej vlajkovej ľode Mercedesu, sa mal možnosť presvedčiť aj FonTech.sk, ktorý nedávno priniesol exkluzívnu recenziu tohto elektromobilu za 170 000 €.
Najmenšiu odchýlku od udávaného dojazdu však zaznamenal BYD Tang, ktorý namiesto sľubovaných 400 km prešiel 356 km. Sklamaním bol výsledok Škody Enyaq iV 80, ktorá vo verzii s pohonom zadných kolies zlyhala. Zaujímavé je, že prešla dokonca o 50 km menej, ako úplne rovnaký model s pohonom všetkých štyroch kolies.
Portál Motor dokonca uvádza, že dojazd Enyaq iV 80 s pohonom zadnej nápravy bol natoľko slabý, že museli požiadať o ďalšie auto z tejto verzie. Nič také predtým vo svojich testoch pritom portál nikdy neurobil.
Rozdiel medzi udávaným dojazdom a reálnym dojazdom v zime bol viac ako 30 %, a tak Enyaq iV 80 s pohonom zadnej nápravy skončil horšie, ako jeho dvojča s pohonom všetkých štyroch kolies. V prvej testovacej jazde zastavila Škoda Enyaq iV 80 s úplne vybitou batériou po 347 km, v druhej testovacej jazde po 346 km. Nakoľko je udávaný WLTP dojazd až 509 km, portál aktuálne plánuje uskutočniť už v poradí 3 testovaciu jazdu.
NEPREHLIADNI
Najobľúbenejší elektromobil Slovákov: Aká je daň za pohon 4×4? Prekvapivá v dvoch smeroch
V teste prešlo všetkých 31 elektromobilov rovnakú trasu, pričom teplota vonku sa pohybovala od 0 do -10 °C. Autá na začiatku svojej trasy štartovali s plne nabitou batériou z garáže v Osle, pričom trasa pokračovala cez Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal a naspäť do Ringebu.
Z výsledkov jasne vyplýva, že reálny dojazd elektromobilov sa v niektorých prípadoch markantné líši od hodnôt udávaných normou WLTP. Znovu sa teda ukázalo, že elektromobily a chladné počasie zatiaľ stále nejdú príliš dokopy.
Problém, na ktorý nik nehľadí
Okrem dojazdu ale elektromobily v zime trápi aj iný problém – podchladenie batérie pri rýchlom nabíjaní. Technicky zdatnejší motoristi a elektromobilisti vedia, že na to, aby sa lítium-iónová batéria mohla nabíjať plným výkonom, musí mať ideálnu teplotu.
Tá sa vo väčšine prípadov pohybuje od 25 do 50 stupňov Celzia, pričom v lete nie je dosiahnutie požadovanej teploty žiaden problém. Počas nabíjania sa aj samotná batéria zohrieva, a tak si sama „pomáha“ dosiahnuť a udržať ideálnu teplotu, aj keď je na začiatku nabíjacieho procesu mierne podchladená.
Problém ale nastáva počas zimy, kedy vonkajšia teplota dosahuje hodnoty pod bodom mrazu. V takomto prípade sa už batéria počas nabíjania sama nedokáže zohriať, aby bola schopná do seba pustiť maximálny nabíjací výkon.
Častokrát teda pri zlej príprave elektromobilu na nabíjanie dosahuje nabíjací výkon iba polovicu z maximálnej hodnoty. Tento problém nespôsobuje iba to, že na nabíjačke strávi vodič podstatne dlhší čas, ale zasahuje aj do peňaženky majiteľa elektromobilu. Tejto kontroverznej téme sa venovali vo veľkom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
VIDEO: Elektromobily hrajú prím. 1 000-koňová beštia od Porsche prekonala ďalší rekord
Nové Mini zo mňa vytriaslo dušu. Zábavný elektromobil dvíha adrenalín, mimo mesto ho však nezoberieš
Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
McLaren vymyslel šialenú inováciu. Jeho športiak môže jazdiť na dvoch prevodových stupňoch naraz
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci našli kľúč k liečbe smrteľnej choroby. Bežný minerál zachráni životy tisícok ľudí
Každý pokus o chudnutie bol utrpením. Manželia založili kliniku novej generácie, ktorá mení životy
Manipulácia je často súčasťou najužších vzťahov: Odborníčka radí, ako ju rozpoznať a brániť sa
Dohoda o nerastoch je opäť na spadnutie. Trump však chce od Zelenského územné ústupky
Tajná služba varuje, Putin posilní útoky na Západ: „Rusko neprestane, len zmení svoj cieľ“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Ponúka lepší výkon ako jeho naftová verzia. Hyundai predstaví netradičný stroj s inovatívnym nabíjaním
-
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Luxusnej automobilke ostali oči pre plač. Čaká stratu až 85 % zákazníkov, jej elektromobil vysmiali
- Už to nie sú len nálepky. Majitelia Tesiel odstraňujú logá a nahradzujú ich značkami konkurencie
-
- EÚ zlomila palicu nad fosílnymi palivami. V Afrike bude „dolovať“ čistú energiu za miliardy eur
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Volkswagen navždy odstráni z áut nepraktický prvok. Bola to chyba, priznal šéf
- Už to nie sú len nálepky. Majitelia Tesiel odstraňujú logá a nahradzujú ich značkami konkurencie
Dopyt po AI čipoch láme rekordy. TSMC rastie a expanduje do USA
Čiastočne pokryje straty ruského plynu. Slovensko rozbieha biometánovú výrobu
Obyvatelia slovenského mesta dýchajú toxíny. Úrady mlčia, politická strana podala trestné oznámenie
Investori menia stratégiu. Štátne dlhopisy v Číne strácajú hodnotu
Predaj áut v Číne prudko vzrástol. Za všetkým stojí jeden prekvapivý faktor
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci našli kľúč k liečbe smrteľnej choroby. Bežný minerál zachráni životy tisícok ľudí
Každý pokus o chudnutie bol utrpením. Manželia založili kliniku novej generácie, ktorá mení životy
Manipulácia je často súčasťou najužších vzťahov: Odborníčka radí, ako ju rozpoznať a brániť sa
Dohoda o nerastoch je opäť na spadnutie. Trump však chce od Zelenského územné ústupky
Tajná služba varuje, Putin posilní útoky na Západ: „Rusko neprestane, len zmení svoj cieľ“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené