Brutálny zimný test dojazdu elektromobilov. Pri niektorých značkách odhalil nepríjemné výsledky
Nórsky portál Motor uskutočnil veľmi rozsiahli test elektromobilov v chladných podmienkach. Batérie cez zimu trpia, strácajú kapacitu a tým priamo znižujú dojazd elektrických áut. Otázka je, ako veľmi?
Veľký test dojadzu elektromobilov
V teste, do ktorého bolo zakomponovaných 31 modelov najnovších elektromobilov, najlepšie obstál čínsky BYD Tang, ale zle si nepočínala ani Tesla Model 3, či BMW iX xDrive50. Tak či onak, žiadny z elektromobilov sa nedokázal dostať pod 10 % odchýlku od papierových údajov.
Čo sa týka prejdených kilometrov, jednoznačne kraľovala Tesla s Modelom 3, ktorý na jedno nabitie v zime dokázal prejsť až 521 km. V tesnom závese za Teslou skončil majestátny EQS s 513 km dojazdom a BMW iX xDrive50 s 503 km. Ako je to s dojazdom elektrickej vlajkovej ľode Mercedesu, sa mal možnosť presvedčiť aj FonTech.sk, ktorý nedávno priniesol exkluzívnu recenziu tohto elektromobilu za 170 000 €.
Najmenšiu odchýlku od udávaného dojazdu však zaznamenal BYD Tang, ktorý namiesto sľubovaných 400 km prešiel 356 km. Sklamaním bol výsledok Škody Enyaq iV 80, ktorá vo verzii s pohonom zadných kolies zlyhala. Zaujímavé je, že prešla dokonca o 50 km menej, ako úplne rovnaký model s pohonom všetkých štyroch kolies.
Portál Motor dokonca uvádza, že dojazd Enyaq iV 80 s pohonom zadnej nápravy bol natoľko slabý, že museli požiadať o ďalšie auto z tejto verzie. Nič také predtým vo svojich testoch pritom portál nikdy neurobil.
Rozdiel medzi udávaným dojazdom a reálnym dojazdom v zime bol viac ako 30 %, a tak Enyaq iV 80 s pohonom zadnej nápravy skončil horšie, ako jeho dvojča s pohonom všetkých štyroch kolies. V prvej testovacej jazde zastavila Škoda Enyaq iV 80 s úplne vybitou batériou po 347 km, v druhej testovacej jazde po 346 km. Nakoľko je udávaný WLTP dojazd až 509 km, portál aktuálne plánuje uskutočniť už v poradí 3 testovaciu jazdu.
NEPREHLIADNI
Najobľúbenejší elektromobil Slovákov: Aká je daň za pohon 4×4? Prekvapivá v dvoch smeroch
V teste prešlo všetkých 31 elektromobilov rovnakú trasu, pričom teplota vonku sa pohybovala od 0 do -10 °C. Autá na začiatku svojej trasy štartovali s plne nabitou batériou z garáže v Osle, pričom trasa pokračovala cez Lygnasæter, Gjøvik, Ringebu, Dombås, Hjerkinn, Folldal a naspäť do Ringebu.
Z výsledkov jasne vyplýva, že reálny dojazd elektromobilov sa v niektorých prípadoch markantné líši od hodnôt udávaných normou WLTP. Znovu sa teda ukázalo, že elektromobily a chladné počasie zatiaľ stále nejdú príliš dokopy.
Problém, na ktorý nik nehľadí
Okrem dojazdu ale elektromobily v zime trápi aj iný problém – podchladenie batérie pri rýchlom nabíjaní. Technicky zdatnejší motoristi a elektromobilisti vedia, že na to, aby sa lítium-iónová batéria mohla nabíjať plným výkonom, musí mať ideálnu teplotu.
Tá sa vo väčšine prípadov pohybuje od 25 do 50 stupňov Celzia, pričom v lete nie je dosiahnutie požadovanej teploty žiaden problém. Počas nabíjania sa aj samotná batéria zohrieva, a tak si sama „pomáha“ dosiahnuť a udržať ideálnu teplotu, aj keď je na začiatku nabíjacieho procesu mierne podchladená.
Problém ale nastáva počas zimy, kedy vonkajšia teplota dosahuje hodnoty pod bodom mrazu. V takomto prípade sa už batéria počas nabíjania sama nedokáže zohriať, aby bola schopná do seba pustiť maximálny nabíjací výkon.
Častokrát teda pri zlej príprave elektromobilu na nabíjanie dosahuje nabíjací výkon iba polovicu z maximálnej hodnoty. Tento problém nespôsobuje iba to, že na nabíjačke strávi vodič podstatne dlhší čas, ale zasahuje aj do peňaženky majiteľa elektromobilu. Tejto kontroverznej téme sa venovali vo veľkom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
400 kW nabíjanie na dosah ruky. Slovákom pribudla „diaľnica nabíjačiek“, ktorú určite neminieš
Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šanca na prežitie je len 1 %. Slovensko má druhý najvyšší výskyt rakoviny pankreasu. Toto ju môže spúšťať, tvrdia vedci
Sladené nápoje miznú z regálov: Trhu hrozí kolaps, štát môže prísť o milióny
Najnovší PRIESKUM: Smer stráca slovenských mužov, PS je lídrom na scéne
Unikol plán rozdelenia Ukrajiny. USA a Rusko chcú použiť „model Západného brehu“ na ukončenie vojny
Historický krok Wizz Air: Slovensko bude mať základňu, pribudne 13 nových destinácií
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Totálne fiasko Nemcov: Auto, ktoré malo jazdiť zadarmo zo slnka, dnes predávajú za pár stoviek eur
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
-
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
- Slováci vybabrali s nezáujmom štátu. Kupujú čoraz viac elektromobilov z alternatívneho trhu
- Trhu hrozí úplný kolaps. Šéf veľkej automobilky sa otvorene postavil proti zákazu spaľovákov
- Nissan všetkých zaskočil. Nový elektromobil má dojazd 417 km a nízku cenu, ktorá otrasie segmentom
- Batériu nabiješ za 5 minút a následne autom prejdeš 3 000 kilometrov. Známy výrobca chce šokovať svet
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
Na objavenie čakal 66 rokov. Antarktída odkryla príbeh vedca, ktorý nečakane zmizol
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
Pokuty až 18-tisíc eur. Taliansko ide po vodičoch bez kompromisov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP