Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Šéf Toyoty, Akio Toyoda je dobre známy svojím negatívnym postojom k čistej elektromobilite. Teraz prichádza s ďalším kontroverzným vyjadrením, podľa jeho slov môže Brusel svojou agresívnou stratégiou presadzovania elektrických vozidiel úplne zničiť japonskú ekonomiku, upozornil portál AutoNews.

„Naším nepriateľom je CO2 a nie spaľovacie motory,“ aj toto boli slová Akia Toyody na adresu Európskej únie. Tá totiž podľa jeho slov presadzuje elektromobilitu veľmi agresívnym spôsobom, narážal predovšetkým na úplný zákaz predaja spaľovákov v Európe, ktorého platnosť visí vo vzduchu už pre rok 2035.

Milióny ľudí prídu o prácu

Japonský automobilový priemysel je totiž extrémne závislý na exporte. Krajina v súčasnosti vyrába asi 10 miliónov áut ročne, z čoho sa do ostatných krajín vyváža zhruba polovica.

Pixabay / freepik

Toyota sa do čistej elektromobility príliš nehrnie a preto sa očakáva, že v roku 2030 bude Japonsko ako také ešte stále vyrábať zhruba 8 miliónov áut so spaľovacími motormi, kde teda zahŕňame aj hybridy a plug-in hybridy.

Ak by boli tamojšie automobilky donútené stopnúť výrobu spaľovákov v dôsledku zníženého dopytu po tomto type pohonu, hrozilo by, že množstvo ľudí v Japonsku jednoducho príde o prácu. Ako uvádza portál Novinky.cz, dotknúť by sa to mohlo až 5,5 milióna obyvateľov.

Nepomáha ani domáca vláda

Kritika Bruselu v tomto prípade nie je jediná, Toyoda sa „pustil“ aj do japonskej vlády. Tá chce rovnako do roku 2030 výrazne znížiť uhlíkovú stopu a do roku 2050 má Japonsko ambície stať sa úplne uhlíkovo neutrálne.

Ak teda vláda stopne výrobu áut so spaľovacími motormi, Toyota v podstate nebude môcť vyrábať žiadne autá, nakoľko jej dominantnou technológiou je v súčasnosti hybridný pohon.

Toyoda tak aj naďalej zdieľa názor, ktorý je už dlhodobo známy, teda že by sa mali zachovať všetky typy pohonov. Následne by si mali zákazníci vybrať ten, ktorý im najviac vyhovuje.

Toyota

Význam áut so spaľovacími motormi ale vidí najmä na trhoch, kde ešte stále nie je rozvinutá nabíjacia infraštruktúra. Takýchto trhov je viac, než si autority myslia a v dohľadnej dobe sa u nich situácia s nabíjacou infraštruktúrou zrejme tak drasticky nezmení.

Hybridy prežijú ešte desiatky rokov

Podľa Toyody budú vodíkové autá a hybridy konkurencieschopné pre batériové elektromobily minimálne najbližších 30 rokov. Tomuto vyhláseniu sa nemožno čudovať, Toyota sa totiž primárne sústreďuje na vývoj vodíkových či práve hybridných áut a ak by generálny riaditeľ tvrdil niečo iné, šiel by tým sám proti sebe.

Vedenie automobilky minulý rok oznámilo zrýchlenie svojich plánov vo vývoji elektromobilov, no aj naďalej sa Toyota bude držať svojej idei a v značnej miere bude pracovať na vodíkových autách či hybridoch.

Shigeki Terashi, výkonný prezident a člen predstavenstva automobilky, povedal v reakcii na otázku investora, že je ešte príliš skoro sústrediť sa iba na jednu technológiu. Do roku 2050 by tak mali automobilky pracovať na všetkých typoch áut, aby si neskôr mohli vybrať z toho, čo sa na trhu uchytilo najlepšie, píše Bloomberg.

Toyota

Hybridy a vodíkové vozidlá tak majú byť pre Toyotu dôležité ešte najbližších 30 rokov. To znamená, že ešte 30 rokov bude veľké množstvo zákazníkov radšej siahať po hybridnom vozidle na benzín, než po čistom batériovom elektromobile, teda aspoň tak to vidí vedenie automobilky.

Nečakaný krok

Výkonný prezident automobilky Shigeki Terashi v minulosti vyhlásil, že zamerať sa výlučne na jeden druh pohonu je v súčasnosti riskantné. Najnovšie informácie, s ktorými prichádza portál Teslarati, ale naznačujú, že aj japonská automobilka taktiež podľahla trendu elektrických áut a do vývoja batérií sa chystá investovať miliardy eur.

Vedenie automobilky na briefingu ohľadom batérií a elektrifikácie pre médiá oznámilo, že do vývoja batériových technológií investuje v najbližších rokoch až 11,5 miliárd eur.

Toyota

Masívna investícia prinesie automobilke vlastnú technológiu batérií a taktiež zabezpečí ich výrobu pre budúce elektromobily. Aj keď vedenie zastáva svojimi vyjadreniami voči elektromobilite pomerne neutrálny až negatívny postoj, ich činy hovoria niečo iné a v elektromobilite teda vidí budúcnosť aj japonský automobilový gigant. Alebo sa minimálne bojí, že stávka na vodík nie je až tak jasná výhra a potrebuje sa poistiť.

Len pre pár mesiacmi dokonca automobilka odhalila čisto elektrický koncept Toyota bZ4X, ktorý príde na trh v produkčnej verzii už v roku 2023. Do roku 2025 chce mať Toyota na cestách ďalších 14 čistých elektromobilov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú