Nový model lietadla Boeing 737 Max nahradil po rokoch svojho predchodcu, Boeing 737, pričom od roku 2016 sa z neho vyrobilo 100 kusov. Komerčné lety však zastavili dve tragické udalosti, ktoré pripravili o život 346 ľudí a na dlhý čas sa toto lietadlo usadilo na zemi. Testovanie modelu Boeing 737 Max teraz odhalilo ďalšiu vážnu závadu v počítačovom systéme, kvôli čomu sa oddialilo opätovné spustenie prevádzky, informuje Reuters.

Prvou tragickou nehodou bol pád tohto lietadla spoločnosti Lion Air, pri ktorej zahynulo 189 ľudí. Len pár mesiacov po tejto udalosti sa Boeing 737 Max opäť zrútil a pripravil o život 157 pasažierov leteckej spoločnosti Ehiopian Airlines, informoval Axios. Po dlhom vyšetrovaní nehôd a skúmaní lietadla sa objavila ďalšia zásadná chyba, ktorá oddialila skúšobný let lietadla. Ten bol naplánovaný na 8. júla.

Boeing 737 Max naďalej ostáva na zemi

Federálna správa letectva odhalila ďalšie možné riziko, ktoré má podľa CNN dočinenia s chybou mikroprocesora. Tá by mohla spôsobiť ďalší pád lietadla, ak by tento kremík zlyhal. Chyba bola pritom odhalená na simulátore. Počas testu bolo pre skúšobných pilotov zložité získať nad lietadlom kontrolu, pokiaľ ho ovládal autopilot a rútilo sa k zemi. Zatiaľ ale nie je jasné, či táto chyba mikroprocesora zohrala rolu aj v dvoch haváriách.

Nenechaj si ujsť
Bývalí inžinieri opísali hrozné praktiky Boeingu. Bezpečnosť nie je na prvom mieste

Pokiaľ by piloti v reálnej prevádzke neprevzali kontrolu nad lietadlom v priebehu pár sekúnd, išlo by o veľmi vážnu situáciu, ktorá môže znova skončiť tragicky. Boeing prehlasoval, že predošlú chybu sa mu podarilo odstrániť softvérovou aktualizáciou, ktorá mala opraviť fungovanie stabilizačného systému lietadla. Výrobca sa však naďalej snaží určiť príčinu chyby, ktorá oddialila skúšobný let pre opätovnú certifikáciu lietadla.

Znova tiež potvrdzuje, že bezpečnosť je preňho dôležitá a svoj Boeing 737 Max nenechá certifikovať Federálnou správou letectva v USA, pokým nebude spokojný so všetkými požiadavkami a bezpečnosťou lietadla. Spoločnosť môže okrem preprogramovania softvéru vyriešiť nedostatky aj výmenou samotných mikroprocesorov v každom lietadle 737 Max.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú