Pred viac ako 100 rokmi prišiel Henry Ford s pásovou výrobou a týmto vynálezom obrátil naruby nielen automobilový priemysel, ale v podstate všetky výrobné odvetvia.

Teraz má americká automobilka na dosah ďalší revolučný objav, spolu s inžiniermi z Purdueovej univerzity vyvíjajú revolučný nabíjací kábel, ktorý by konečne mohol skrátiť nabíjacie časy elektromobilov na úroveň doby, ktorú potrebuješ na bežné dotankovanie benzínu. Informoval o tom portál GreenCarReport.

Kľúč spočíva v chladení

Cesta k takto rýchlemu nabíjaniu očividne nie je limitovaná nabíjačkou ani schopnosťami batérie, ale podľa Fordu spočíva v chladení samotného kábla. Nová metóda využíva fázovú zmenu chladiacej kvapaliny z jej tekutého stavu na paru.

Ford

Káble chladené kvapalinou poznáme už dlho, no nová metóda dokáže z vodiča odoberať viac tepla a tým pádom umožní prietok väčšieho prúdu bez toho, aby došlo k poškodeniu, respektíve roztaveniu vodiča.

Komerčná dostupnosť v nedohľadne

Je otázne, kedy sa nový typ kábla dostane do komerčnej prevádzky. Podľa odborníkov produkt ani zďaleka nie je hotový. Ako informuje Ford vo svojej tlačovej správe, najbližšie dva roky budú technológiu testovať, aby dokázali presne určiť maximálne a hlavne bezpečné nabíjacie výkony.

Dotiahnutie tohto projektu do úspešného konca by v modernom automobilovom priemysle znamenalo naozaj veľa. Vyššie nabíjacie výkony sa síce dajú dosiahnuť aj dnes, napríklad použitím hrubších vodičov, no lepšie chladenie tenšieho nabíjacieho kábla je efektívnejšie z hľadiska spotreby materiálov.

Aj keby si nový typ chladenia hneď nenašiel svoje uplatnenie pri nabíjačkách osobných elektromobilov, rozhodne si svoje uplatnenie nájde pri staniciach určených na nabíjanie nákladnej dopravy.

Očakáva sa, že nabíjacie stanice nákladných vozidiel budú dosahovať podstatne vyššie výkony, preto musí byť systém ich chladenia ďaleko efektívnejší.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú