Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Európska komisia priniesla v polovici júla návrh, ktorým chce zásadným spôsobom upraviť politiku v oblasti energetiky, klímy, využívania pôdy a dopravy. Práve oblasť osobnej dopravy čakajú zmeny, na ktoré stále nie sú mnohí motoristi pripravení.

So stále agresívnejším presadzovaním elektromobility môže dôjsť k zvýšeniu ceny fosílnych palív. Daň za motorové palivá môže byť v budúcnosť omnoho vyššia, informovala agentúra TASR.

Klimatické ciele EÚ prinesú na cesty výrazné zmeny

Legislatívny balík „Fit for 55“ z dielne Komisie prinesie rad nových návrhov, ktoré majú Európskej únii a jej členským štátom pomôcť splniť odvážne klimatické ciele. EÚ si stanovila dva kritické termíny, do ktorých chce množstvo emisií z dopravy, v porovnaní s rokom 1990, znížiť až o 65 % do roku 2030. V roku 2050 chce dokonca dosiahnuť uhlíkovú neutralitu. To však nie je možné bez radikálnych krokov.

NEPREHLIADNI
Zlomové desaťročie aj pre Slovensko: Spalovacie autá pôjdu do úzadia, Európa bude zelenšia a vytlačí ich z ciest

Pomôcť dosiahnuť tieto ciele má práve elektromobilita a konvenčné spaľovacie motory na fosílne palivá majú z ciest postupne vymiznúť. Jedným zo spôsobov, ako vodičov „odradiť“ od jazdy alebo kúpy spaľováka, môže byť v budúcnosti aj drahšia diaľničná známka. Tú by navyše postupne mohli nahrádzať poplatky za prejdenú vzdialenosť, čo znamená, že všetky diaľničné známky by mali byť nahradené mýtom.

Pixabay

Mýto sa bude líšiť na základe „environmentálnych vlastností“, čo znamená, že krajiny EÚ budú musieť upraviť poplatky na základe emisií CO2. Inými slovami, majiteľ staršieho vozidla so spaľovacím motorom, a tým aj vyššími emisiami CO2, zrejme zaplatí za rovnako dlhý úsek viac, ako majiteľ nového „zelenšieho“ vozidla s nižšími emisiami či elektromobilu.

Balík „Fit for 55“ však straší aj nadnárodné spoločnosti, ktoré majú vysokú spotrebu energie. V budúcnosti by ich totiž čakali zásadné opatrenia a zmeny, na ktoré by v konečnom dôsledku znova doplatili aj vodiči spaľovákov. Podľa agentúry TASR na to upozorňovali firmy ako Slovalco, OFZ či Slovnaft. Ide o rast cien emisných povoleniek a cien energií.

Najviac na to zas doplatia spaľováky

Stále rastúce náklady by tak v budúcnosti ovplyvnili nielen ich činnosť, ale najmä ceny produkovaných výrobkov, ktoré sa premietnu napríklad v cenách benzínu či nafty. Na Slovensku sme od začiatku roka pocítili zdražovanie cien po výraznom poklese hneď niekoľkokrát. Zdá sa však, že nízke ceny týchto pohonných látok už tak skoro neuvidíme, ak vôbec.

Generálny riaditeľ rafinérie Slovnaft Marek Senkovič očakáva zvyšovanie daní za motorové palivá, ďalší rast ceny emisných povoleniek či tlak na využívanie extrémne drahého zeleného vodíka. Investície na dekarbonizáciu atmosféry si podľa neho vyžiadajú bilióny eur, informuje TASR. Zvýšenie daní za motorové palivá by malo teda priamy dopad aj na ich ceny, ktoré sa môžu zásadne zvýšiť.

NEPREHLIADNI
Boj proti globálnemu otepľovaniu je nereálny. Štáty by museli ťažbu ropy a uhlia zastaviť hneď teraz

Hoci zatiaľ nie je známe, o akú presnú sumu by sa cena za liter benzínu či nafty zvýšila, motoristi jazdiaci autami so spaľovacím agregátom by  výrazné zdraženie rozhodne pocítili. Ceny by mohli hravo prekonať aj historicky najvyššie hodnoty za pohonné hmoty na Slovensku. Príkladom môže byť jedna z európskych krajín, ktorá sa už takýmto smerom vydala.

Pixabay

Holandsko sa totižto snaží „odstaviť“ spaľováky vysokými cenami benzínu a nafty, ktoré tam tento rok dosiahli historicky najvyššie hodnoty. Za liter benzínu si na niektorých čerpačkách vodiči v krajine zaplatili aj 2 €, informoval koncom júla portál Heart of the Netherlands. Stále je však otázne, či bude mať extrémny tlak na znižovanie emisií v doprave dostatočný dopad na celkové zníženie emisií a dosiahnutie klimatických cieľov.

Nemci zdražia palivá o 70 centov

Podobným smerom ako Holandsko sa podľa nedávnych správ vydáva aj Nemecko, ktoré plánuje zásadné zdražovanie cien benzínu a nafty. Podľa internej vládnej správy „Projektionsbericht“, na ktorú upozornila agentúra Focus a denník Handelsblat, čaká vodičov na nemeckých čerpačkách zdražovanie až o 70 centov.

Dôvodom má byť plnenie vlastných cieľov v oblasti znižovania emisií, kde krajina podľa odborníkov nedokáže naplniť stanovené ciele ani v tomto, ani v budúcom roku. V tomto roku totiž Nemecko nesplní svoje klimatické ciele o 7 miliónov ton CO2 a v budúcom roku až o 20 miliónov ton.

Zvýšením cien pohonných hmôt by rodina s dvomi autami so spaľovacími motormi zaplatila v Nemecku za tankovanie ročne o 1 800 eur viac a rodina v meste s jedným takýmto autom by si priplatila v priemere ročne o 700 eur viac.

SITA

Samotná správa nemeckej vlády zatiaľ nebola publikovaná, no pôvodne mala byť zverejnená už v marci. Plány prekazila pandémia koronavírusu. Nemecko pritom už vlani zaviedlo vlastnú uhlíkovú daň na všetko, čo produkuje CO2. Aktuálne je stanovená na 25 eur za tonu emisií, čo v prípade pohonných hmôt predstavuje príplatok 8 centov za liter.

Už v roku 2025 by však táto daň mala v krajine stúpnuť až na 55 eur za 1 tonu CO2. Pre naplnenie klimatických cieľov Nemecka, je však podľa odborníkov potrebné spraviť omnoho viac a pomôcť by nemuselo ani 5-násobné zvýšenie uhlíkovej dane, ktoré by malo za následok redukciu produkovaných emisií „len“ o 8 miliónov ton CO2 ročne.

V článku boli použité materiály TASR.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú