Automobilky sa spojili, aby porazili najväčší problém elektromobilov. Prvé dve už zaviedli špeciálny pas
Pas batérie je akýsi doklad o pôvode materiálov a o celkovom zložení akumulátora v elektromobile. Ako upozornil portál InsideEVs, prvé automobilky spustili pilotný program a zverejnili pas pre svoje akumulátory.
Prvými lastovičkami v tomto smere sú automobilky Tesla a Audi. Za takzvaným batériovým pasom stojí Globálna batériová aliancia, do ktorej je zapojených viac ako 120 veľkých spoločností, ktoré vyrábajú elektromobily alebo samotné akumulátory.
Viac transparentnosti, z ktorej ťaží najmä spotrebiteľ
Cieľom zavedenia pasu batérie je vytvoriť stabilný a udržateľný reťazec s batériami. Spotrebiteľ dokáže zistiť, či je batéria v jeho elektromobile vyrobená z nových, alebo recyklovaných surovín. Taktiež dokáže zistiť zloženie batérie a pomer jednotlivých kovov.
Pas batérie tiež zobrazuje informácie o odhadovanej životnosti, očakávanom počte nabíjacích cyklov a tiež informácie o hmotnosti, napätí, energetickej hustote a samozrejme kapacite novej batérie. Dôležitou informáciou v pase je aj to, odkiaľ pochádzajú materiály v batérii.

Pas Tesly napríklad odhaľuje, že kobalt použitý v batérií pochádza od spoločnosti Kamoto Copper Company, ktorá ťaží v Kongu. V tomto prípade ale pas dokáže „vysledovať“ iba 1 % použitých materiálov, čo je naozaj málo.

Audi je na tom o niečo lepšie a v ich prípade pas sleduje 10 % použitých materiálov. Poznáme teda pôvod kobaltu a dokonca aj lítia. K úplným informáciám o materiáloch nás čaká ešte dlhá cesta, no začiatok je to rozhodne dobrý.
Vo finále by mal pas batérie odhaliť všetky detaily o akumulátore, teda pôvod anódy aj katódy, všetky použité materiály a ich pomery. Samozrejme, bude k dispozícii aj informácia o mieste pôvodu a tiež to, či môže pri ťažbe a spracovaní dochádzať k zneužívaniu detskej práce.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

