Apple chce pomôcť vývojárom aplikácií. Prizval ich na tajné stretnutie, aby im odhalil nový biznis model
Jeden z najväčších výrobcov smartfónov sveta si od minulého desaťročia rozvinul komplexný ekosystém služieb, ktoré spájajú jeho zariadenia s používateľmi. Rovnako vyvíjal aj virtuálny obchod s aplikáciami, ktorých vývojári sa však dočkali veľkej zmeny. V apríli minulého roka sa s Apple stretla mala skupina vývojárov, ktorým spoločnosť radila, aby prešli na nový spôsob predplatného v aplikáciách.
Od uvedenia obchodu App Store s aplikáciami pre zariadenia s iOS systémom uplynulo 10. júla už 10 rokov. Z pôvodných pár stoviek titulov sa ponuka rozrástla na milióny aplikácií, ktoré si môžu vychutnať všetci majitelia iPhonov a iPadov. Tento softvér sa však ešte delí podľa rôznych kategórií, pričom jednou z tých dôležitých sú aplikácie, ktoré predstavujú nástroje. Ide o produkty, ktoré môžu používatelia využívať pre rôzne úlohy. Špecializované aplikácie im tak umožňujú napríklad programovať, kresliť, či upravovať fotografie.
Apple zmenil biznis model pre App Store a vývojárov aplikácií
Práve tento druh aplikácií je pre App Store a samotných vývojárov kľúčovým. Doteraz si mnohé takéto tituly používatelia kupovali len jednorázovo, pričom ich tvorcovia znášali náklady na prevádzku serverov a s vydaním novej aktualizácie nezarobili ani cent. Apple však chce, aby si vývojári tretích strán udržali svoj stabilný biznis. Ten by v prípade problémov mohol ohroziť citlivý ekosystém spoločnosti, ktorý z veľkej časti robí jej smartfóny tak cennými.

Hlavným spôsobom ako tomu chce Apple zabrániť je pravidelné predplatné, ktoré majú používatelia platiť vývojárom za ich aplikácie. Kvôli tomu si spoločnosť 17. apríla v minulom roku zavolala do New Yorku skupinu 30 vývojárov, ktorým prezentovala zmeny v obchodnom modeli App Store. Apple kladie veľký dôraz práve na producentov užitočných aplikácií, ktoré predstavujú pre používateľov každodenné nástroje pri ich tvorbe.
Nenechaj si ujsť
Apple opäť zdôrazňuje, že zákazník nie je pre spoločnosť produktom
Zaviesť tento systém do praxe malo „Predplatné 2.0“, ktoré spoločnosť predstavila pred 2 rokmi. Podľa nej je pre udržateľný biznis vývojárov jednorázová transakcia nevhodným spôsobom. Nová zmena mala priviesť vývojárov na cestu spoplatnenia svojich aplikácií, ktoré by bolo používateľom účtované každý mesiac. Týmto spôsobom by sa vytvoril peňažný tok nevyhnutný pre udržanie žiadaného typu aplikácií.
Jednorázové platby nahradilo predplatné
Počas stretnutia Apple vývojárom radil ako nový biznis model spustiť, ako si získať zákazníkov, testovať a propagovať aplikácie a premeniť ich na ziskové aj pomocou reklám. Správa, ktorú spoločnosť vyslala bola jasná. Populárne aplikácie mali do svojho systému zaviesť predplatné. Tých, ktorí by aj naďalej využívali systém platených aplikácií miesto predplatného, Apple varoval pred problémami v ich biznise. Do roku 2016 si z cien predaných titulov spoločnosť brala 30 % sumy a 70 % putovalo ich tvorcom. Rovnaký spôsob bol uplatnený aj pri predplatnom, no po roku, ak si zákazníci aplikáciu predplatia, zníži Apple svoju čiastku len na 15 % z celkovej ceny.
Vývojári tak museli svojich zákazníkov pomaly previesť na ich nový biznis model. Stále tu však bolo riziko, že mnohí odmietnu platiť mesačné poplatky za využívanie vybraných aplikácií. Reakcie teda boli zmiešané, no napriek tomu sa zdá byť plán Applu úspešný. Z App Store doteraz používa aplikácie so systémom predplatného až 300 miliónov ľudí.

Nenechaj si ujsť
Toto je príbeh, ktorým Steve Jobs navždy zmenil Apple a poslal ho na cestu prvej biliónovej spoločnosti
Medzi nich patria aj tí, ktorí využívajú priamo Apple aplikácie, no väčšina z nich mesačne platí tretím stranám. Viacerí úspešní vývojári dosiahli úspech, no k najviac ziskovým aplikáciám patri veľké tituly ako HBO s 5 miliónmi predplatiteľov, Netflix so 125 miliónmi týchto zákazníkov, ale aj Spotify. Ten si z App Store stiahlo a mesačne zaň platí 83 miliónov zákazníkov.

Pomaly nástup nového biznis modelu zožal úspech a Apple tak buduje jeden z najväčších biznisov s predplatným na svete. Jeho rozvoj je aktuálne nevyhnutým spôsobom pre zárobky spoločnosti, keďže predaje iPhonov nie sú práve ideálne. Plány sú navyše veľmi ambiciózne. Apple chce totiž už do roku 2020 dostať svoje služby, vrátane App Store, do rebríčka Top 50 biznisov sveta podľa prestížneho magazínu Forbes. K tomu však bude potrebných ešte veľa aplikácií, ktoré si budú zákazníci mesačne predplácať, aby zvýšili príjmy spoločnosti.
Čítajte viac z kategórie: Aplikácie
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Apple chystá špeciálny iPhone, ktorý už o rok rozbije trh. Bude stáť obrovské peniaze (+PARAMETRE)

RECENZIA Tenký ako pierko, ale batéria ťa zloží. Vyskúšal som iPhone Air a viem, či stojí za tie peniaze (RECENZIA)

Apple má vážny problém: Špeciálny iPhone sa odkladá, za konkurenciou už aj tak brutálne mešká

Apple rozdáva milióny: Stačí, keď nájdeš chybu v iPhone a môžeš zbohatnúť ako nikdy predtým

Apple technológia, ktorá mala len hľadať stratené telefóny, spustila najväčšiu policajnú raziu v histórii krajiny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Galavečer, na ktorý Bratislava nezabudne. Najväčšia banka oslávila 200 rokov neuveriteľným programom
PREMIUMBeatnik Peter býval v opustenej vile v Poľsku: „Snívali sa mi hrozné sny. Zistil som, že sa tam stala vražda“

Na strechách máme časovanú bombu. Fotovoltika z Číny priťahuje kybernetické útoky, varujú experti

Zmapovali sme ceny na vianočných trhoch v Bratislave: Punč za 1 euro a cigánska za 8, toto sú najväčšie prekvapenia

Ukrajinský útok, aký Rusko nečakalo: Zničil supertajnú „korunu“ laserového programu, jedinú svojho druhu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Neprekoná ani 20 cm prekážku, vojaci z neho zvracali. Stroj európskej armády NATO za miliardy je na smiech
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Po 50 rokoch našli dôkaz. Vedci odhalili na Marse elektrické pasce, môžu zabíjať kolonistov
- Na Slovensku o pár dní začína nový kanál. Ponúkne desiatky filmov úplne bez reklám
- Robí si na ňu zálusk NATO aj Ukrajina. Sused Ruska má novú kamikadze zbraň na obranu štátu
-
- Na Slovensku o pár dní začína nový kanál. Ponúkne desiatky filmov úplne bez reklám
- Neprekoná ani 20 cm prekážku, vojaci z neho zvracali. Stroj európskej armády NATO za miliardy je na smiech
- Netflix nevydržal nápor a padol. Seriálová udalosť roka dorazila, v slovenských premiérach je zmätok
- Prepojí celú Európu a dosiahne rýchlosť 1 000 km/h. Po 10 rokoch stavajú revolučný hyperloop
- USA má v rukách tajný sen Rusov. V sekunde by ukončil akýkoľvek konflikt
-
- Na Slovensku o pár dní začína nový kanál. Ponúkne desiatky filmov úplne bez reklám
- Európsky štát doplatil na lacné energie z Ruska. Nemá zásoby paliva, o 4 dni mu hrozí totálny kolaps
- Kotly a tepelné čerpadlá skončili. Táto inovácia kúrením zarába peniaze
- Ohromne zbohatnú a spasia celý svet. Veľmoc našla pod zemou nekonečný zdroj čistej energie
- Rusko zradil dlhoročný spojenec. Ukrajine posiela obrovské množstvo zbraní
Rúca sa im jeden trh za druhým. Japonská automobilka padá na kolená, Európa stratila záujem
Čína varuje Japonsko pred „bolestivou cenou“. Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie
Európa posiela SpaceX jasný odkaz. Rekordné miliardy eur nalejú do vlastnej rakety budúcnosti
Spaľováky budú definitívne vytlačené. Číňania stavajú so Stellantisom v Európe obriu továreň na batérie
Štátny tajomník: Slovensko má šancu presadiť sa v Európe vďaka umelej inteligencii
Senzácia: Európa opäť pristane na Marse. Bude hľadať odpoveď na zásadnú otázku
Orbán klamal o obrovskom úspechu. Slovensko má nôž na krku kvôli ruskej rope
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Galavečer, na ktorý Bratislava nezabudne. Najväčšia banka oslávila 200 rokov neuveriteľným programom
PREMIUMBeatnik Peter býval v opustenej vile v Poľsku: „Snívali sa mi hrozné sny. Zistil som, že sa tam stala vražda“

Na strechách máme časovanú bombu. Fotovoltika z Číny priťahuje kybernetické útoky, varujú experti

Zmapovali sme ceny na vianočných trhoch v Bratislave: Punč za 1 euro a cigánska za 8, toto sú najväčšie prekvapenia



