Analýza „Čisto a zbesilo“: Toto je obrovská brzda rozmachu elektromobility na Slovensku
V správe boli použité materiály TASR.
Pre zvýšenie dopytu po elektromobiloch treba zabezpečiť infraštruktúru na nočné nabíjanie na sídliskách a v blízkosti bytoviek. Vyplýva to z analýzy „Čisto a zbesilo“ Inštitútu environmentálnej politiky (IEP). Navrhuje zaviesť dotácie na vybudovanie normálneho verejného nabíjania vo výške 95 % nákupnej ceny, maximálne do výšky 3 000 eur.
Zatiaľ je ich málo
Na Slovensku existuje niekoľko takýchto nabíjacích bodov, napríklad v Sabinove a Dolnom Kubíne. Dotácie by mali smerovať aj na kúpu domácej nabíjacej stanice. „Nočné nabíjanie je výhodné najmä z cenového hľadiska a z hľadiska stability elektrizačnej siete. Z tohto dôvodu je dôležité zabezpečiť vysoký podiel nočného nabíjania cez tzv. wallboxy, ktoré poskytujú stabilný a bezpečný spôsob, ako nabíjať v domácnosti,“ priblížili analytici.
Navrhujú preto zaviesť dotáciu vo výške 50 % nákupnej ceny wallboxu, a to maximálne do 500 eur. „Vzhľadom na odhad počtu nových elektromobilov odhadujeme rozpočet pre toto opatrenie na jeden milión eur ročne, čo by zabezpečilo nákup približne 2000 wallboxov za rok,“ podotkli.
Elektromobily je ešte vždy možné, na niektorých miestach, nabíjať úplne zadarmo, čo je pri autách so spaľovacími motormi nepredstaviteľné. Takéto nabíjanie je síce menej časté aj kvôli nárastu cien energií, avšak ešte vždy je dostupné a majiteľom elektromobilov uľahčuje život.
Slovensko obstálo dobre
Nedávna štúdia írskej finančnej inštitúcie Switcher odhalila ceny nabíjania elektromobilu naprieč európskymi krajinami. Zatiaľ čo Slovensko sa radí k tej lacnejšej polovici, Česko má až tretie najdrahšie nabíjanie elektromobilov v Európe.
Náklady na 100 km jazdy v priemernom elektromobile potom dosahujú fantastických 1,14 €. Za 1 kWh energie u nás v priemere elektromobilista zaplatí 0,188 €, čiže náklady na 100 km jazdy predstavujú 3,38 €.
Absolútne najhoršie je na tom Dánsko, kde elektromobilista zaplatí v priemere 0,587 € za 1 kWh, takže náklady na 100 km sa v priemernom elektromobile vyšplhajú až na 10,53 €.
Zavedú dotácie
Podpora súkromného nabíjania na parkoviskách firiem podľa IEP zvýši dostupnosť nabíjania počas pracovnej doby. V tomto prípade odporúča zaviesť dotáciu na podporu súkromnej pomalej nabíjacej infraštruktúry dostupnej pre zamestnancov podnikov počas pracovnej doby. „Keďže nejde o verejne prístupný nabíjací bod, podpora by mala byť limitovaná na 50 % nákupnej ceny v maximálnej hodnote 1 500 eur,“ skonštatoval inštitút.
Pokračuje, že podpora výstavby nabíjacej infraštruktúry v menších a stredných oblastiach je dôležitá pre zvýšenie dostupnosti. V tomto prípade radí zaviesť dotácie pre právnické osoby vo výške 50 % nákupnej ceny komerčnej nabíjacej stanice. Podpora by mala byť zameraná na obce, ktoré majú medzi 7 000 a 50 000 obyvateľmi.
„Slovensko by malo podporovať rozširovanie poloverejnej infraštruktúry, najmä nabíjania v depe. Na základe podpory infraštruktúry v iných krajinách Európskej únie navrhujeme rozsah podpory nabíjania vo výške 50 % ceny nabíjacieho bodu, respektíve 50 000 eur,“ tvrdí IEP.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Analytici poukazujú napríklad na Írsko, ktoré podporuje rozvoj verejných nabíjacích bodov v hodnote 5 000 eur za jeden bod. V Írsku a Spojenom kráľovstve sa tiež aktívne využíva nočné nabíjanie z lámp verejného osvetlenia. Podpory nabíjania poskytujú Švédsko či Taliansko.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Luxusná Tesla „vybuchla ako bomba” a zabila 2 ľudí. Experti vysvetlili, čo sa stalo
Aj Ferrari sa pripravuje na koniec spaľovákov. Máme video ich prvého elektromobilu
Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
Čína opäť víťazí: BYD prebral kontrolu nad spoločným podnikom s Mercedes-Benz
1000 koní a maximálka 320 km/h. Legendárna automobilka odhalila elektrický superšport, ktorý ju má vrátiť na výslnie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Luxusná Tesla „vybuchla ako bomba” a zabila 2 ľudí. Experti vysvetlili, čo sa stalo
- 1000 koní a maximálka 320 km/h. Legendárna automobilka odhalila elektrický superšport, ktorý ju má vrátiť na výslnie
- Vyskúšali sme najdrahšiu Škodu. Cenou útočí aj na luxusné prémiovky, ako sa s ňou žije?
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Luxusná Tesla „vybuchla ako bomba” a zabila 2 ľudí. Experti vysvetlili, čo sa stalo
- 1000 koní a maximálka 320 km/h. Legendárna automobilka odhalila elektrický superšport, ktorý ju má vrátiť na výslnie
- Vyskúšali sme najdrahšiu Škodu. Cenou útočí aj na luxusné prémiovky, ako sa s ňou žije?
-
- Pochová elektromobily aj spaľováky. Nový motor váži len 32 kg a má astronomický výkon
- Za týmto sa Slováci potrhajú. Nový elektromobil je lacnejší než jazdený spaľovák a má prekvapivo veľký dojazd
- Európska krajina umlčala kritikov. Na cestách už má viac elektromobilov ako spaľovákov
- Tesla už nie je kráľom. Z trónu ju zosadila milovaná automobilka Slovákov
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka kupuje známeho nemeckého giganta
Aktuálne: Brazília opäť zablokovala sociálnu sieť X. Toto je dôvod
Notebooky budú mať „nekonečnú“ výdrž. Intel a BOE vyvinuli špeciálny displej s frekvenciou 1 Hz
Vďaka Muskovi prefíkane odhalia neviditeľné drony. Číňania šokovali svet, takto vyhrajú každú vojnu
Ceny plynu brutálne narastú. Vláda má Slovákom vziať 500 miliónov eur
Aktualizáciou obišli zákaz. Obľúbená sociálna sieť už znova funguje
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené