V správe boli použité materiály TASR.

Pre zvýšenie dopytu po elektromobiloch treba zabezpečiť infraštruktúru na nočné nabíjanie na sídliskách a v blízkosti bytoviek. Vyplýva to z analýzy „Čisto a zbesilo“ Inštitútu environmentálnej politiky (IEP). Navrhuje zaviesť dotácie na vybudovanie normálneho verejného nabíjania vo výške 95 % nákupnej ceny, maximálne do výšky 3 000 eur.

Zatiaľ je ich málo

Na Slovensku existuje niekoľko takýchto nabíjacích bodov, napríklad v Sabinove a Dolnom Kubíne. Dotácie by mali smerovať aj na kúpu domácej nabíjacej stanice. „Nočné nabíjanie je výhodné najmä z cenového hľadiska a z hľadiska stability elektrizačnej siete. Z tohto dôvodu je dôležité zabezpečiť vysoký podiel nočného nabíjania cez tzv. wallboxy, ktoré poskytujú stabilný a bezpečný spôsob, ako nabíjať v domácnosti,“ priblížili analytici.

Navrhujú preto zaviesť dotáciu vo výške 50 % nákupnej ceny wallboxu, a to maximálne do 500 eur. „Vzhľadom na odhad počtu nových elektromobilov odhadujeme rozpočet pre toto opatrenie na jeden milión eur ročne, čo by zabezpečilo nákup približne 2000 wallboxov za rok,“ podotkli.

Elektromobily je ešte vždy možné, na niektorých miestach, nabíjať úplne zadarmo, čo je pri autách so spaľovacími motormi nepredstaviteľné. Takéto nabíjanie je síce menej časté aj kvôli nárastu cien energií, avšak ešte vždy je dostupné a majiteľom elektromobilov uľahčuje život.

Slovensko obstálo dobre

Nedávna štúdia írskej finančnej inštitúcie Switcher odhalila ceny nabíjania elektromobilu naprieč európskymi krajinami. Zatiaľ čo Slovensko sa radí k tej lacnejšej polovici, Česko má až tretie najdrahšie nabíjanie elektromobilov v Európe.

Náklady na 100 km jazdy v priemernom elektromobile potom dosahujú fantastických 1,14 €. Za 1 kWh energie u nás v priemere elektromobilista zaplatí 0,188 €, čiže náklady na 100 km jazdy predstavujú 3,38 €.

Absolútne najhoršie je na tom Dánsko, kde elektromobilista zaplatí v priemere 0,587 € za 1 kWh, takže náklady na 100 km sa v priemernom elektromobile vyšplhajú až na 10,53 €.

Zavedú dotácie

Podpora súkromného nabíjania na parkoviskách firiem podľa IEP zvýši dostupnosť nabíjania počas pracovnej doby. V tomto prípade odporúča zaviesť dotáciu na podporu súkromnej pomalej nabíjacej infraštruktúry dostupnej pre zamestnancov podnikov počas pracovnej doby. „Keďže nejde o verejne prístupný nabíjací bod, podpora by mala byť limitovaná na 50 % nákupnej ceny v maximálnej hodnote 1 500 eur,“ skonštatoval inštitút.

VW

Pokračuje, že podpora výstavby nabíjacej infraštruktúry v menších a stredných oblastiach je dôležitá pre zvýšenie dostupnosti. V tomto prípade radí zaviesť dotácie pre právnické osoby vo výške 50 % nákupnej ceny komerčnej nabíjacej stanice. Podpora by mala byť zameraná na obce, ktoré majú medzi 7 000 a 50 000 obyvateľmi.

„Slovensko by malo podporovať rozširovanie poloverejnej infraštruktúry, najmä nabíjania v depe. Na základe podpory infraštruktúry v iných krajinách Európskej únie navrhujeme rozsah podpory nabíjania vo výške 50 % ceny nabíjacieho bodu, respektíve 50 000 eur,“ tvrdí IEP.

Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq

Analytici poukazujú napríklad na Írsko, ktoré podporuje rozvoj verejných nabíjacích bodov v hodnote 5 000 eur za jeden bod. V Írsku a Spojenom kráľovstve sa tiež aktívne využíva nočné nabíjanie z lámp verejného osvetlenia. Podpory nabíjania poskytujú Švédsko či Taliansko.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú