AKTUÁLNE: Sulík rozbieha plány, Slovensko má prvú „štátnu“ vodíkovú čerpaciu stanicu
Dnešok je pre vodíkovú budúcnosť na Slovensku výnimočný. Štát v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA) predstavili mobilnú vodíkovú stanicu, ktorá bude dočasne umiestnená v areáli trnavského dopravcu Arriva, ktorý v kraji zabezpečuje aj prímeskú a mestskú autobusovú dopravu.
„Spoločnosť sa postupne mení na bezuhlíkovú a zaväzuje sa k alternatívnym riešeniam. Jedným z takýchto je na Slovensku i vodík. Sme na začiatku vývoja, ktorý bude trvať desiatky rokov. Ale dnes sme dosiahli jeden z ďalších míľnikov, čomu som veľmi rád,“ povedal dnes minister hospodárstva Richard Sulík pri príležitosti odhalenia novej mobilnej čerpacej stanice.
Mobilná vodíková stanica v Trnave disponuje plniacim tlakom 350 barov a počas prvých mesiacov bude slúžiť výhradne na tankovanie dvojice prezentačných vodíkových elektromobilov.
Tie budú spolu s touto stanicou cirkulovať po všetkých krajských mestách, čím chce ministerstvo hospodárstva urobiť osvetu medzi ľuďmi a priblížiť im, ako vlastne vodík v doprave funguje, ako sa tankuje a podobne.
Minister na tlačovej konferencii pri príležitosti odhalenia tejto stanice zdôraznil, že do roku 2030 sa začne vodík výraznejšie využívať vo všetkých sférach hospodárstva, priemyslu a doprave.

Štát bude samozrejme v podpore vodíkových technológií pokračovať a jeho cieľom je priniesť do miest celé vodíkové flotily, napríklad pre mestskú dopravu a podobne. Časť z plánov ukázal uniknutý dokument vodíkovej stratégie, o ktorom sme písali nedávno..
NEPREHLIADNI:
Unikol Sulíkov „sci-fi“ plán pre vodíkové Slovensko za 1 miliardu. Za obsah by sa nehanbili najväčší futurológovia
Trnava už má vodíkové auto na skúšku
Predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič si od SIEA prevzal jedno z vodíkových áut. „Od začiatku sme vraveli, že plánujeme autá poskytovať aj rôznym štátnym a verejným inštitúciám. Trnavskej župe sme vodíkový automobil krátkodobo zapožičali na účely prezentácie a oboznámenia sa s výhodami vodíkového pohonu,“ dodal P. Blaškovitš, generálny riaditeľ SIEA.

Štát ale nebol prvý
Zástupcovia súkromnej spoločnosti, ktorá postavila prvú slovenskú plničku pre vodíkové autá za vlastné peniaze, ju v piatok otvorili v bratislavskom Vlčom hrdle. Čerpacia stanica patriaca Messer Tatragas je prevádzkovaná v prenajatých priestoroch spoločnosti Slovnaft, ktorý má s výrobou vodíka dlhoročné skúsenosti.
V rámci dohodnutého partnerstva Messer Tatragas odoberá od Slovnaftu vodík, ktorý svojimi technológiami upravuje, aby mal parametre potrebné pre plnenie vozidiel a dodávky ostatným zákazníkom. Spoločnosť pre novú čerpaciu stanicu na Slovensku zabezpečila všetky potrebné povolenia a plničku prevádzkuje vo vlastnej réžii.

Messer Tatragas je taktiež členom Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) a jej plnička spĺňa všetky zákonom stanovené bezpečnostné podmienky a je pripravená pre plnenie autobusov a osobných vozidiel, zatiaľ na tlak maximálne 200 bar.
Do vodíka investujeme miliardu eur
Sulíkove plány urobiť zo Slovenska vodíkovú veľmoc má do veľkej miery platiť EÚ, respektíve najmä jej plán obnovy, ktorý môžeš považovať za akési „eurofondy 2.0.“. Uniknutý dokument vodíkovej stratégie však nie je príliš podrobný, tvrdí ekonomická sekcia Denníka N. Opisuje 36 aktivít, no len na 27 stranách, pričom ide už o 10. pracovnú verziu v poradí. Aktuálne má byť v predbežnom pripomienkovaní na úrovni vlády, po ktorom bude už budúci týždeň nasledovať riadne medzirezortné.

Na výrobu vodíka priamo na Slovensku, jeho prepravu, skladovanie a nakoniec aj využívanie v energetike, priemysle a doprave, či výskum a vývoj, má ísť bezmála 1 miliarda eur, konkrétne 943,7 miliónov eur. Ďalších 10,4 milióna plánuje ministerstvo minúť na propagáciu a PR aktivity svojich plánov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší

Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Odborník varuje: Toto nebude recesia, ale rovno kolaps. Akcie padnú o 90 %

Neurochirurg, ktorý pracuje 12 hodín denne, varuje: Tvoj autopilot vedie k vyhoreniu. Týchto 5 návykov ťa vráti späť

Tragédia na bratislavskom sídlisku. 49-ročného muža našli mŕtveho v kríkoch
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
Online svet má obrovský problém: Sofistikované gangy operujú naprieč kontinentmi, ich počet masívne rastie
Čakaniu na pobočkách je koniec. Pošta konečne pochopila, čo chcú ľudia a ukazuje sľubnú novinku
Japonci začali predávať najfuturistickejšie zariadenie. „Ľudská práčku“ si kúpiš za astronomickú sumu
Katastrofa pre Teslu: Európania náhle prestali kupovať jej autá, sú za tým zaujímavé dôvody
Čína spustila revolučný experiment, pri ktorom ušetrí až 90 % energie. Nie každý s ním súhlasí
Po Vianociach prichádza problém, o ktorom sa nehovorí. Slováci robia túto obrovskú chybu
Slovensko sa pripravuje na významný krok vo vesmírnom výskume. Budeme mať vlastný satelit
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slováci si už z Viedne nezaletia do „Havaja Európy“. Ryanair ruší všetky lety na obľúbené ostrovy
PREMIUMCyber Monday 2025: Najlacnejšie PREMIUM roka za 24 eur. Získaš prístup k 5 portálom, ktoré ťa udržia vždy v obraze

Odborník varuje: Toto nebude recesia, ale rovno kolaps. Akcie padnú o 90 %

Neurochirurg, ktorý pracuje 12 hodín denne, varuje: Tvoj autopilot vedie k vyhoreniu. Týchto 5 návykov ťa vráti späť

