AKTUÁLNE: Sulík rozbieha plány, Slovensko má prvú „štátnu“ vodíkovú čerpaciu stanicu
Dnešok je pre vodíkovú budúcnosť na Slovensku výnimočný. Štát v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA) predstavili mobilnú vodíkovú stanicu, ktorá bude dočasne umiestnená v areáli trnavského dopravcu Arriva, ktorý v kraji zabezpečuje aj prímeskú a mestskú autobusovú dopravu.
„Spoločnosť sa postupne mení na bezuhlíkovú a zaväzuje sa k alternatívnym riešeniam. Jedným z takýchto je na Slovensku i vodík. Sme na začiatku vývoja, ktorý bude trvať desiatky rokov. Ale dnes sme dosiahli jeden z ďalších míľnikov, čomu som veľmi rád,“ povedal dnes minister hospodárstva Richard Sulík pri príležitosti odhalenia novej mobilnej čerpacej stanice.
Mobilná vodíková stanica v Trnave disponuje plniacim tlakom 350 barov a počas prvých mesiacov bude slúžiť výhradne na tankovanie dvojice prezentačných vodíkových elektromobilov.
Tie budú spolu s touto stanicou cirkulovať po všetkých krajských mestách, čím chce ministerstvo hospodárstva urobiť osvetu medzi ľuďmi a priblížiť im, ako vlastne vodík v doprave funguje, ako sa tankuje a podobne.
Minister na tlačovej konferencii pri príležitosti odhalenia tejto stanice zdôraznil, že do roku 2030 sa začne vodík výraznejšie využívať vo všetkých sférach hospodárstva, priemyslu a doprave.

Štát bude samozrejme v podpore vodíkových technológií pokračovať a jeho cieľom je priniesť do miest celé vodíkové flotily, napríklad pre mestskú dopravu a podobne. Časť z plánov ukázal uniknutý dokument vodíkovej stratégie, o ktorom sme písali nedávno..
NEPREHLIADNI:
Unikol Sulíkov „sci-fi“ plán pre vodíkové Slovensko za 1 miliardu. Za obsah by sa nehanbili najväčší futurológovia
Trnava už má vodíkové auto na skúšku
Predseda Trnavského samosprávneho kraja Jozef Viskupič si od SIEA prevzal jedno z vodíkových áut. „Od začiatku sme vraveli, že plánujeme autá poskytovať aj rôznym štátnym a verejným inštitúciám. Trnavskej župe sme vodíkový automobil krátkodobo zapožičali na účely prezentácie a oboznámenia sa s výhodami vodíkového pohonu,“ dodal P. Blaškovitš, generálny riaditeľ SIEA.

Štát ale nebol prvý
Zástupcovia súkromnej spoločnosti, ktorá postavila prvú slovenskú plničku pre vodíkové autá za vlastné peniaze, ju v piatok otvorili v bratislavskom Vlčom hrdle. Čerpacia stanica patriaca Messer Tatragas je prevádzkovaná v prenajatých priestoroch spoločnosti Slovnaft, ktorý má s výrobou vodíka dlhoročné skúsenosti.
V rámci dohodnutého partnerstva Messer Tatragas odoberá od Slovnaftu vodík, ktorý svojimi technológiami upravuje, aby mal parametre potrebné pre plnenie vozidiel a dodávky ostatným zákazníkom. Spoločnosť pre novú čerpaciu stanicu na Slovensku zabezpečila všetky potrebné povolenia a plničku prevádzkuje vo vlastnej réžii.

Messer Tatragas je taktiež členom Národnej vodíkovej asociácie Slovenska (NVAS) a jej plnička spĺňa všetky zákonom stanovené bezpečnostné podmienky a je pripravená pre plnenie autobusov a osobných vozidiel, zatiaľ na tlak maximálne 200 bar.
Do vodíka investujeme miliardu eur
Sulíkove plány urobiť zo Slovenska vodíkovú veľmoc má do veľkej miery platiť EÚ, respektíve najmä jej plán obnovy, ktorý môžeš považovať za akési „eurofondy 2.0.“. Uniknutý dokument vodíkovej stratégie však nie je príliš podrobný, tvrdí ekonomická sekcia Denníka N. Opisuje 36 aktivít, no len na 27 stranách, pričom ide už o 10. pracovnú verziu v poradí. Aktuálne má byť v predbežnom pripomienkovaní na úrovni vlády, po ktorom bude už budúci týždeň nasledovať riadne medzirezortné.

Na výrobu vodíka priamo na Slovensku, jeho prepravu, skladovanie a nakoniec aj využívanie v energetike, priemysle a doprave, či výskum a vývoj, má ísť bezmála 1 miliarda eur, konkrétne 943,7 miliónov eur. Ďalších 10,4 milióna plánuje ministerstvo minúť na propagáciu a PR aktivity svojich plánov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Milujú ho tisíce Slovákov, po roku 2026 ho už nekúpiš. Legendárne auto dostalo v Európe stopku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

