Vo viacerých slovenských mestách je doprava formou bikesharingu veľmi obľúbená. Bratislava sa v nedávnych dňoch dočkala dokonca služby zdieľaných elektrických kolobežiek. S čoraz väčším počtom áut na cestách ide o ideálny spôsob prepravy v rámci mesta, ktorý častokrát šetrí čas, peniaze, nervy a v neposlednom rade aj životné prostredie.

V súčasnosti funguje verejné požičiavanie bicyklov v šiestich mestách na Slovensku, ku ktorým sa majú časom pridať aj ďalšie ako Banská Bystrica, Prešov či Trenčín, čím sa pokryjú všetky krajské mestá Slovenska.

Prevádzkovanie zdieľaných bicyklov či kolobežiek nie je rozhodne lacná záležitosť. Okrem zadováženia samotných dopravných prostriedkov je nutné vybaviť ich rôznou elektronikou a systémami, ktoré budú napríklad monitorovať ich polohu.

Bikesharing v Bratislave už toho zažil celkom dosť, no stále sa nevzdáva

Podľa predstaviteľov bratislavského bikesharingu Slovnaf BAjku sa cena bicykla vhodného pre účely bikesharingu môže vyšplhať aj na 900 € v závislosti od typu bicykla a jeho vybavenia, pričom len investície do samotného projektu sú na úrovni zhruba 1,5 milióna eur. Samozrejme, že náklady sú odlišné v závislosti od mesta, prevádzkovateľa, počtu bicyklov a ďalších faktorov.

Vandalizmus sa dotkol aj spomínaného Slovnaft BAjku. Bicykle sa ničili, kradli, prípadne boli nájdené v lesoch alebo Chorvátskom ramene.

„Ťažko sme niesli takéto prejavy vandalizmu, nakoľko ten bicykel nie je najlacnejší a zároveň to výrazne vplýva na psychiku, kedy si hovoríte – tak načo toto robíme, keď sa dejú takéto veci.

S istou vlnou vandalizmu sme rátali, kedy pri iných projektoch je miera vandalizmu okolo 2-3 %, no v našom prípade to bolo viac ako 10 % a niekedy sa vyšplhala až na 20 %, čo spôsobovalo výrazne vyššie náklady na údržbu,“ uviedol pre FonTech.sk hovorca a riaditeľ podnikovej a marketingovej komunikácie spoločnosti Slovnaft Anton Molnár.

Samotné bicykle sú konštrukčne o niečo náročnejšie, nakoľko sú robustnejšie a disponujú potrebnou elektronikou. Každá aj malá vec preto spôsobí, že výmena dielu môže trvať aj 7 hodín. Prevádzkovatelia Slovnaft Bajku sa stretli s dvomi skupina vandalov.

„Prvá skupina skúšala na bicykloch rôzne extrémne jazdy napríklad po schodoch, aby zistili, čo ten bicykel vydrží a druhá skupina cielene zničila 5-6 bicyklov na ktorých prestrihovala lanká, prípadne vykrivili celý bicykel,“ dodal pre FonTech.sk Molnár.

Niektorých páchateľov sa podarilo odhaliť, pričom sa začalo aj s väčšou spoluprácou s mestskou políciou.

Vandalizmus aj v Žiline

Na vandalizmus narazil aj žilinský bikesharing BikeKIA, ktorý prevádzkuje mesto spolu s Nadáciou Kia Motors Slovakia. Približne po dvoch týždňoch od spustenia sa niekto vyzúril na zaparkovaných bicykloch, ktoré boli uložené v dokovacej stanici.

Zobraziť celú galériu (0)
V Žiline zaznamenali viacero prípadov vandalizmu na zdieľané bicykle, BikeKIA

Bicykle boli rozhodné po zemi, pričom nebolo jasné, či sa niektorí z bicyklov aj vážnejšie poškodil. V každom prípade bolo zrejmé, že aj v tomto prípade šlo o prácu vandalov.

Niektoré bicykle ako keby prešiel parný valec

Zdieľané bicykle „prekážali“ vandalom aj v Košiciach. Hodnota jedného bicykla je okolo 500 €, pričom už desiatky bicyklov bolo poškodených. Podľa slov prevádzkovateľov vyzerali niektoré bicykle ako keby ich prešiel parný valec. Zaznamenané sú aj viaceré pokusy o krádež.

V jednom prípade sa dokonca rozhodol jeden používateľ odniesť si bicykel domov. Bicykel naložil do kufra svojho auta a vybral sa smerov von z Košíc. Na základe videozáznamov ho vypátrala polícia a bicykel sa znova vrátil do centra mesta.

V Bratislave ukradli v prvých dňoch až polovicu kolobežiek

Ako už bolo spomenuté vyššie, tak príchod prvých zdieľaných elektrických kolobežiek si užila Bratislava. Prevádzkovateľom tohto projektu je slovenský start-up Mint, ktorý začal s testovacou prevádzkou, ktorá má pomôcť s lepším nastavením ďalšieho smerovania služby.

Službu sme vyskúšali a naše postrehy si si mohol prečítať v samostatnom článku. Veľkou výhodou je to, že zaparkovať môžeš takmer všade v rámci mesta, no vytkli sme funkčnosť aplikácie, ktorá bude ešte potrebovať niekoľko úprav.

Kolobežky sa v Bratislave stali „terčom“ zlodejov. V úvodnej fáze bolo do obehu spustených 50 kolobežiek, no už po pár dňoch bolo odcudzených až 25. Vďaka pohotovým a rýchlym zásahom polície sa však kolobežky našli, pričom sa v mnohých prípadoch podarilo chytiť aj páchateľa. Niektoré ďalšie pokusy o krádež neboli vďaka zákroku polície úspešné.

Niektorí ľudia si neuvedomujú alebo nechcú uvedomiť, že podobné služby sú tu pre nás všetkých, pričom takmer každý prevádzkovateľ nemôže pomýšľať na žiadny zisk. Vyzbierané prostriedky za vypožičanie sa investujú späť do služby, nakoľko je potrebné pokryť servis, nové dopravné prostriedky, nové stojany a taktiež je potrené platiť zamestnancov.

V niektorých mestách fungujú tieto služby dokonca zdarma a preto každé poškodenie, či krádež môže okrem zvýšenia nákladov aj úplne ohroziť existenciu takejto služby, čo by bola veľká škoda. V konečnom dôsledku vandalizmus vždy existoval a pravdepodobne aj existovať bude. Nie len u nás na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách po celom svete. Jedinou zbraňou je vytrvať a robiť všetky preventívne opatrenia, ktoré môžu takýmto prípadom do budúcna zabrániť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú