Určite si už v rámci elektromobility počul o AC a DC nabíjaní. AC nabíjanie je nabíjanie striedavým prúdom a takýto prúd máš aj v bežnej domácnosti, čiže pomocou AC nabíjačky či wallboxu dokážeš elektromobil nabíjať aj doma. Takýto druh nabíjania je však pomalší než nabíjanie jednosmerným DC prúdom.

Jednosmerný prúd už ale do domácnosti elektrikári nezavedú. Nabíjanie jednosmerným prúdom je preto možné iba na verejných nabíjačkách a pomocou DC stojanov si schopný dosahovať vysoké nabíjacie výkony niekoľko desiatok či stoviek kilowattov.

FonTech

Avšak aj AC a DC nabíjačky ďalej dosahujú niekoľko úrovní maximálneho výkonu. Pri AC je to od 3,6 kW až po 22 kW, no niektoré verejné nabíjačky disponujú až 43 kW AC nabíjaním. DC stojany dosahujú výkony od 25 kW až po 360 kW.

Nabíjačka si musí „rozumieť“ s autom

Výkony nabíjačiek a rozdiely medzi nimi sme si už objasnili, no to isté sa prakticky deje aj na „druhej strane“, teda aj elektromobil musí byť schopný daný nabíjací výkon dosiahnuť.

V zásade platí, že auto môžeš nabíjať iba takým maximálnym výkonom, aký podporuje. Napríklad VW ID.4 GTX, ktorý máme na dlhodobý test, disponuje iba 11 kW palubnou AC nabíjačkou a 125 kW DC nabíjaním.

Michal Varga/FonTech

Ak by som teda ID.4 nabíjal na 22 kW AC nabíjačke, nabíjať sa bude iba 11 kW a naopak, ak by som ho nabíjal na 7,2 kW wallboxe, nabíjať sa bude znova iba 7,2 kW, pretože limitujúcim faktorom bude samotný wallbox. To isté potom platí pri nabíjaní jednosmerným DC prúdom.

Od výkonu sa odvíja aj cena

Cena nabitia elektromobilu sa následne odvíja od nabíjačky, respektíve jej maximálneho výkonu. Pri domácom nabíjaní na nočný prúd sa dokážeš dostať na cenu 0,10 €/1 kWh, pri verejnom AC nabíjaní s rôznymi paušálmi je to od 0,20 €/1 kWh a pri DC nabíjaní sa pohybujeme v sumách od 0,30 € – 0,55 € za 1 kWh energie.

Už pri pohľade na rôzne ceny ti musí byť jasné, že pri nabíjaní elektromobilu musíš viac rozmýšľať. Ak vieš, že niekde budeš parkovať aj 5 hodín, nezapojíš si elektromobil na rýchlu 150 kW DC nabíjačku, kde sa nabije za hodinu, avšak za podstatne viac peňazí.

V takomto prípade úplne stačí AC nabíjačka s výkonom 11 kW, alebo DC nabíjačka s výkonom 25 kW, kde dokážeš aj napríklad spomínaný VW ID.4 GTX so 77 kWh batériou nabiť za 5 hodín, respektíve dve a pol hodiny na pomalšej DC nabíjačke.

Stále sa však bavíme v teoretických číslach, no vieme, že pri nabíjaní je realita častokrát iná. Nabíjacia krivka, najmä pri DC nabíjaní, ku koncu nabíjacieho procesu klesá, a tak sa čas nabíjania môže oproti papierovým číslam líšiť. Inak povedané, na 150 kW DC stojane nabiješ elektromobil z 0 % na 50 % podstatne rýchlejšie než z 50 % na 100 %.

Ja som preto hľadal tie najideálnejšie možnosti, ako elektrické auto nabíjať v rôznych situáciách a sledoval som, koľko nabíjanie potrvá a či sa časový údaj z prístrojovej dosky zhoduje s realitou.

Najrýchlejšie nie je vždy najvýhodnejšie

Aby bolo meranie čo najobjektívnejšie, k jednotlivým nabíjačkám som prišiel vždy „na rezervu“, teda akonáhle kapacita batérie klesla pod 20 %. Ako prvé ma zaujímalo, koľko bude trvať plné nabitie 77 kWh batérie VW ID.4 GTX na AC nabíjačke.

K stojanu som dorazil so 16 % batérie. Palubný počítač ukázal, že vozidlo bude plne nabité za 5 hodín 35 minút. Na tento čas sa v zásade môžeš stopercentne spoľahnúť, odchýlky výkonu pri AC nabíjaní prakticky neexistujú, takže sa nestane, že by sa auto razom nabíjalo iba polovičným výkonom, čiže 5-6 kW.

FonTech

Elektromobil sa skutočne nabil za udávaných 5,5 hodiny. Toto nabíjanie je teda vhodné napríklad počas toho, ako si v práci, alebo niekde parkuješ naozaj dlhšiu dobu. Za hodinu na AC nabíjačke dokážeš dobiť energiu na 50-60 km dojazdu.

Od najpomalšieho AC nabíjania skočím hneď na ďalší extrém, najrýchlejšie DC nabíjanie na stojanoch s výkonom nad 150 kW. ID.4 GTX s maximálnym nabíjacím výkonom 125 kW dokáže naplno využiť potenciál takéhoto stojanu.

Prvýkrát som prišiel na nabíjačku s 15 % v batérii. Palubný počítač ukázal, že elektromobil bude doplna nabitý za 50-55 minút. Nakoľko je aktuálne vonku naozaj pekné počasie, tento čas takisto sedel prakticky presne a zo začiatku som dokázal dobiť 10 km dojazdu za jednu minútu.

FonTech

Následne som však ďalší deň auto zapojil k ultrarýchlej DC nabíjačke, keď som mal batériu dobitú na 43 %. Palubný počítač mi ukázal, že doplna nabité bude za 45 minút a za 1 minútu som dobíjal 7 km dojazdu.

FonTech

Poukázať by som chcel práve na rozdiel v čase a množstve dodanej energie. Pri nabíjaní z 15 % mi plné nabitie trvá iba o 5 minút dlhšie než pri nabíjaní zo 43 %. Za tento fakt môže spomínaná nabíjacia krivka, ktorá ku koncu nabíjania klesá.

Zlatá stredná cesta

Ako posledné som skúsil nabiť elektromobil na 50 kW DC stojane, ktorý predstavuje „zlatú strednú cestu“. Stále solídny čas plného nabitia za výhodnú cenu bol pre mňa počas dlhodobého testu najčastejším spôsobom nabíjania na verejných nabíjačkách.

FonTech

Z 12 na 100 % sa mal podľa palubného počítača dobiť ID.4 GTX za 1,5 hodiny a aj tento čas do bodky sedel. Prepočítané na dojazd, elektromobil sa nabíjal rýchlosťou 4 km za minútu. V závislosti od poskytovateľa nabíjacích služieb a zvoleného programu stojí 1 kWh od 0,30 € do 0,55 €, plné nabitie by teda vyšlo na 23 € – 42 € a 100 km následne prejdeš v lacnejšom prípade za zhruba 5 €.

Zimné časy sa žiaľ môžu predĺžiť

Moderné elektromobily už majú teplotný manažment batérie zvládnutý pomerne dobre, no určite to nie je dokonalé a aj pri našich testoch sme niekoľkokrát postrehli problémy s dosiahnutím maximálneho nabíjacieho výkonu.

Problémy dokonca nastali aj vtedy, keď sme elektromobil dobre pripravili na nabíjanie. Tepelný manažment má jednoducho každý výrobca riešený inak a je teda dôležité vedieť, čo treba s tým a tým autom urobiť, aby bolo čo najlepšie pripravené na rýchlonabíjanie.

Prečítaj si naše ďalšie ďalšie články o porovnani cien nabíjania doma a na verejných staniciach:

Pri niektorých modeloch stačí zadať nabíjací bod do vstavanej navigácie a auto si batériu pripraví úplne samo. Pri iných stačí prejsť pár desiatok kilometrov a batéria sa počas jazdy zohreje. Niektorým modelom ale nestačí ani jazda po diaľnici a po príchode na nabíjačku nastane veľké sklamanie.

Aký je verdikt?

V zásade platí, že jednoznačne najlepší spôsob nabíjania neexistuje, respektíve pre rôzne situácie vyhovujú rôzne typy nabíjania. Ako som už uviedol na začiatku, s elektromobilom musíš viac rozmýšľať.

Ak vieš, že niekde stráviš niekoľko hodín, využi pomalšie nabíjanie a ušetríš. Ak sa niekam ponáhľaš, pokojne nabíjaj na UFC stojanoch, avšak rozhodne by som nenabíjal doplna, ale iba do 80 %. Následne už nabíjací výkon výrazne klesá a dobitie zvyšných 20 % sa neoplatí z časového ani z finančného hľadiska.

Michal Varga/FonTech

Rovnako, ak si na dlhej ceste, no chceš si dať niekde obed a auto máš nabité na 50 %, pripoj ho na pomalšiu nabíjačku s výkonom do 100 kW. Nabíjací výkon sa aj tak dostane maximálne na 80 kW v dôsledku nabíjacej krivky, takže na výkonnejšej nabíjačke by si zbytočne platil za niečo, čo v skutočnosti nevyužiješ.

V zásade ale platí, že na čas do plného nabitia, ktorý ukazuje palubný počítač vo VW ID.4, sa môžeš absolútne spoľahnúť. Minimálne teda v letných mesiacoch, kedy nabíjanie neovplyvňuje zima.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP