Reálne ušetríš 8 litrov na 100 km alebo je to marketingový trik? Vedci sa pozreli na tankovanie aditív
V automobilovom svete sa aditívam do palív často vyčíta, že sú len marketingovou bublinou pre tých, ktorí sa radi „činia“. No presvedčivý súbor nových výskumov naznačuje, že aspoň niektoré z nich majú podložiteľné pozitívne účinky, a to najmä ak ide o správne zložené prípravky a vozidlo s určitým typom motora.
Čo hovoria štúdie o aditívach
Jedna z mála verejne dostupných peer-review štúdií, publikovaná v renomovanom časopise, hodnotila päť rôznych chemických aditív (vrátane dietylamínu, anilínu či p-tert-butylfenolu) v benzíne G92, pri použití v aute s 1,4 l motorom s priamym vstrekovaním podľa NEDC cyklu.
Výsledky ukázali, že všetky testované aditíva znížili emisie pevných častíc (PM) oproti referenčnému palivu. V prípade dietylamínu (G92-3) klesla spotreba paliva iba o 0,17 %, no PM emisie boli nižšie až o 54,6 %. Vplyv na plynné emisie bol rozdielny – napríklad CO₂ mierne poklesol, no NOx vzrástol.
Tieto výsledky dobre korešpondujú s výskumami z posledných rokov, ktoré sa venujú nanoaditívam hlavne naftových palív, a to napriek tomu, že medzi jednotlivými štúdiami panuje značne rozmanitý rozsah výsledkov. Prehľadová štúdia 2021 dospela k záveru, že nanomateriály dokážu zlepšiť spaľovanie, vedú ku zníženiu spotreby, vyššej tepelnej účinnosti spaľovania, až po pokles emisií CO, HC, PM a dymivosti (sadzí). Výrazným rizikom však býva nárast NOx a – paradoxne – zvýšený počet veľmi jemných častíc (PM-PN) pri nesprávnej koncentrácii alebo použití nevhodného typu nanomateriálu.
OBR. aditívum
Máme však ešte konkrétnejší príklad: štúdia z roku 2022 testovala aditíva na báze oxidu céričitého (CeO₂) a oxidu hlinitého (Al₂O₃) v zmesi diesel + biodiesel (rsp. aj alternatívne palivá). Výsledok hovorí, že pri správnom dávkovaní sa v porovnaní s čistou naftou zvýšil výkon a znížila spotreba (BSFC klesla), zatiaľ čo CO, HC, a dymivosť klesli, no NOx mierne stúpol.
Preto dnešná vedecká komunita upozorňuje, že potenciál aditív existuje, ale výsledok závisí citlivo od typu motora, druhu aditíva, jeho koncentrácie, kvality paliva a prevádzkových podmienok.
Ako fungujú aditíva v praxi
Aditívá do palív spravidla spadajú do dvoch kategórií. Prvú tvoria čistiace a detergentné prísady (napríklad polyéteramíny – PEA, polybutenamíny – PBA, ako vo známom aditíve Techron). Tieto sa orientujú na odstránenie usadenín vo vstrekovačoch, sacích ventiloch či spaľovacej komore a bránia ich opätovnému vzniku. Výsledkom má byť stabilnejší voľnobeh, konzistentnejší vstrek, lepšie premiešanie paliva so vzduchom a teda efektívnejšie spaľovanie.
Ďalšiu skupinu tvoria nanoaditíva, či už oxidy kovov (napríklad CeO₂, Al₂O₃, TiO₂) alebo iné „nano“ zlúčeniny. Tie pomáhajú jemnejšiemu rozptýleniu paliva, lepšiemu premiešaniu so vzduchom, rýchlejšiemu vzplanutiu, účinnejšej oxidácii horľavín či noseniu kyslíka, čo podporí kompletnejšie spaľovanie. CeO₂ má pritom vysokú schopnosť „udržať kyslík“ a v centre spaľovania ho postupne uvoľňovať, čím znižuje tvorbu CO, HC a častíc.

Podľa štúdie z roku 2022 dokonca pridanie CeO₂ zlepšilo hodnotu paliva, znížilo jeho viskozitu, čo v experimente znamenalo až 5,4 % rast termálnej účinnosti motora oproti čistému dieselu. Emisie CO klesli o 18 %, hydrokarbónov o 30 %, čierny dym o viac ako 21 %. Nevýhoda boli zvýšené NOx emisie (+ cca 6,7 %).
Mýty a realita
Je populárnym mýtom, že aditíva dokážu ušetriť 5–7 % paliva prakticky v každom aute. Reálne štúdie ukazujú, že zlepšenia bývajú oveľa skromnejšie, spravidla pod 2–5 %, často aj menej.
Zvýšenie oktánového čísla (resp. cetánového pri dieseli) – čo niektoré aditíva deklarujú – dnes riešia rafinérie presnejším zložením paliva a aditíva ako tzv. antiknock prostriedky (chemické látky, ktoré zvyšujú oktánové číslo benzínu, a tým bránia tzv. klepaniu motora) stratili význam s odstránením olovnatých zlúčenín, ktoré kedysi plnili túto úlohu.
Dôležitým rizikom je nesprávne dávkovanie aditíva: vyššia koncentrácia nemusí priniesť lepší efekt a môže dokonca zhoršiť emisie. Najnovšia štúdia (2025) zameraná na tri „najlepšie“ detergentné aditíva pre GDI benzínové motory ukázala, že pri doporučenej najnižšej koncentrácii (LAC) sú emisie PM znižované, no pri vyššej koncentrácii s prídavkom komponentov emisie PM a počet častíc PN narástli o desiatky percent. Navyše, iná správa upozorňuje, že pridávanie aditív môže za určitých okolností zvýšiť tvorbu depozít v motore s priamym vstrekovaním, čo je presne to, čomu sa snažia aditíva zabrániť.

Pre koho a kedy má aditívum zmysel
Z praxe a dostupných výskumov vychádza, že aditíva majú najväčší zmysel v nasledujúcich prípadoch:
Ak máš starší benzínový motor s priamym vstrekovaním (GDI/FSI/TSI atď.), najmä ak vykazuje znaky zanesenia, teda nepravidelný voľnobeh, „cuknutia” pri plyne, nežiadúci nárast spotreby alebo dymenie. V takom prípade čistiace aditíva môžu obnoviť pôvodnú čistotu vstrekovacieho systému a prispieť k stabilnejšiemu spaľovaniu.
Ak jazdíš často po meste alebo na kratších trasách, ide o podmienky, pri ktorých vznikajú usadeniny a sadze najviac. Pravidelné pridávanie aditív v takomto prípade môže pomôcť minimalizovať dlhodobé hromadenie karbonových nánosov.
Ak palivo, ktoré tankuješ, má vyšší podiel biozložiek, alebo ak motor trpí na nízku mazivosť benzínu či dieselového paliva, aditívum môže dodatočne zlepšiť mazacie vlastnosti a ochrániť vstrekovače, pumpu či ventily.
Naopak, ak máš nový motor, čisté palivo a dodržuješ pravidelnú údržbu, efekt aditíva bude minimálny. Obzvlášť opatrný treba byť pri dieselových motoroch s filtrom pevných častíc, nesprávny typ aditívu alebo nesprávne dávkovanie môže narušiť fungovanie DPF alebo katalyzátora.
Čo to znamená pre bežného vodiča
Aditíva do paliva nepotrebuješ tankovať pri každom natankovaní, ale jednoznačne majú svoje miesto ako preventívna údržba a „liečba“ pre zanesené systémy. Zlepšíš tým spaľovanie, môžeš znížiť emisie pevných častíc, zvýšiť efektivitu spaľovania, ale rozhodne neočakávaj dramatické zníženie spotreby.
Ak sa rozhodneš pre aditívum, zvoľ overený, certifikovaný produkt, dodržuj odporúčané dávkovanie a sleduj reakciu motora. Pre benzínové motory s priamym vstrekovaním sú vhodné detergentné aditíva; pre dieselové motory zas nano-aditíva alebo cetánové „boostre“. Pri voľbe sleduj ako typ motora, tak aj jeho aktuálny stav, kvalitu paliva a spôsob jazdy.
A zatiaľ čo reklama sľubuje zníženie spotreby o litre na 100 km a motor ako nový, realita – podložená vedeckými dátami – hovorí o miernych, no reálnych benefitoch: čistejšie spaľovanie, menej sadzí, lepšia prevádzka vstrekovačov a nižší dopad na životnosť pohonnej sústavy. Aditívum rozhodne nemôže nahradiť kvalitné palivo a pravidelnú údržbu, ale v správnej situácii môže byť užitočným doplnkom.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci robia v zime chybu, ktorá ich stojí zdravie aj peniaze. Podceňované zariadenia im ušetria stovky eur

Vedci vystrašili Európu: Kontinentu hrozí extrémne sucho, dôsledky potrvajú 1 000 rokov

Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút

Vyzerá ako GTA na steroidoch a úplne ťa pohltí. Brutálna akčná novinka dostala prvý trailer

Jeden z najlepších gangsterských seriálov všetkých čias je späť. Drsná mafiánska séria sa odhaľuje v novej ukážke
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMEnergopomoc 2026: Ak nesplníš konkrétne podmienky, na lacné energie môžeš zabudnúť

Transakčná daň zlyháva: Nenapĺňa rozpočet a ešte aj škodí ekonomike

Záhadné drony sa objavili nad základňou s jadrovými ponorkami. Námorníctvo spustilo paľbu

Dlhoročný moderátor prehral boj s vážnymi zdravotnými komplikáciami. Mal iba 55 rokov

Má 55, no je o 35 rokov mladší: Guru dlhovekosti odhalil, ako zmeniť biologický vek týmito 5 jednoduchými návykmi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- „Našli“ signál pokročilej civilizácie. Vedci neverili vlastným očiam, keď zistili, o čo ide
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Dva roky sa ho ľudia nevedia nabažiť. Vojnový film s Tomom Hanksom neprestáva udivovať
- Slovákov čaká veľké prekvapenie pri nákupe nového mobilu. Začalo platiť prísne nariadenie Európskej únie
-
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- Dva roky sa ho ľudia nevedia nabažiť. Vojnový film s Tomom Hanksom neprestáva udivovať
- Slovákov čaká veľké prekvapenie pri nákupe nového mobilu. Začalo platiť prísne nariadenie Európskej únie
- „Našli“ signál pokročilej civilizácie. Vedci neverili vlastným očiam, keď zistili, o čo ide
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Slovákov čaká veľké prekvapenie pri nákupe nového mobilu. Začalo platiť prísne nariadenie Európskej únie
- Slováci si musia dávať obrovský pozor. Ak v domácnosti zakúriš týmto, riskuješ pokutu 5 000 eur
- Vedci rozbili kameň a ostali v nemom úžase. Konečne odhalili jednu z najväčších záhad planéty
- Dva roky sa ho ľudia nevedia nabažiť. Vojnový film s Tomom Hanksom neprestáva udivovať
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
Veľký deň pre našu ekonomiku: Slovensko sa stane jedným z kľúčových dodávateľov munície pre Európu
Ušetria až 90 % energie. Veľmoc sa pripravuje na technologický prevrat, odporcov však pribúda
Veľký operátor na Slovensku predbehlo zvyšok Európy. Zavádza budúcnosť internetu
Nová zbraň v rukách politikov? Vedci zistili, že umelá inteligencia účinne ovplyvňuje voľby
Odpratanie spaľovákov ostáva prioritou. Nemecko schválilo finančné úľavy pre elektromobily
Veľké čistky sa už začali. Státisíce mladých prídu o sociálne siete, Slovensko môže nasledovať
Black Friday prepísal históriu slovenských e-shopov. Dáta odhalili o Slovákoch zaujímavé informácie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
PREMIUMEnergopomoc 2026: Ak nesplníš konkrétne podmienky, na lacné energie môžeš zabudnúť

Transakčná daň zlyháva: Nenapĺňa rozpočet a ešte aj škodí ekonomike

Záhadné drony sa objavili nad základňou s jadrovými ponorkami. Námorníctvo spustilo paľbu

Dlhoročný moderátor prehral boj s vážnymi zdravotnými komplikáciami. Mal iba 55 rokov

