V tomto texte boli použité materiály TASR.

Európska únia sa po mesiacoch diskusií priklonila ku kompromisu, ktorý výrazne uľahčí život majiteľom starších vozidiel. Štáty členského bloku presadili, aby technické kontroly áut starších ako desať rokov zostali v súčasnom dvojročnom intervale a nevzťahovala sa na ne každoročná povinnosť.

Po rokovaniach Rady EÚ pre dopravu a energetiku to v Bruseli potvrdila štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková. Ako uviedla, Európska komisia „uznala argumenty členských štátov“, že anualizácia technických kontrol by zaťažila vodičov aj národné systémy.

Žiláková priblížila, že pôvodný návrh EK rátal s každoročnou kontrolou všetkých vozidiel po desiatom roku prevádzky. Tento krok vyvolal širokú kritiku zo strany viacerých členských štátov vrátane Slovenska. Podľa nej by totiž takýto režim „znamenal stratu času a zasiahol by peňaženky slovenských občanov“. Dodala, že Slovensko bolo jedným z aktívnych odporcov a „prostredníctvom ministerstva dopravy proti tomuto návrhu bojovalo a uspelo“.

STK a ursula von der leyen
TASR - Milan Kapusta/TASR/AP

Nové pravidlá naprieč európskym trhom

Kompromisný návrh, ktorý získal podporu ministrov dopravy, zachováva doterajší dvojročný interval, pričom definitívna podoba legislatívy ešte vznikne v rámci tzv. trialógov, teda trojstranných rokovaní medzi Radou EÚ, Európskou komisiou a Európskym parlamentom. Napriek tomu, že ide len o predbežnú dohodu, politická zhoda už naznačuje, že finálne znenie by nemalo obsahovať zásadné zmeny.

Dôležitou súčasťou chystanej úpravy je aj digitalizácia cezhraničnej spolupráce. V praxi to znamená vytvorenie spoločného európskeho systému, ktorý umožní jednoduchšiu výmenu údajov o technických kontrolách medzi členskými krajinami. Žiláková tento krok výslovne privítala, keďže dnes takýto systém nefunguje ani na Slovensku, ani v mnohých ďalších štátoch. Podľa nej pôjde o výrazné zrýchlenie a zefektívnenie administratívnych procesov, čo môže do budúcna znížiť aj počet podvodov či nezrovnalostí.

Možnosť absolvovať STK v zahraničí

Nové nariadenie zároveň rieši aj praktické situácie vodičov, ktorí dlhodobo študujú alebo žijú v inej krajine EÚ. Po novom budú môcť svoje vozidlo skontrolovať aj tam, pričom platnosť takejto kontroly bude šesť mesiacov. Ide o krok, ktorý má odbremeniť ľudí s dočasným pobytom v zahraničí a znížiť počet komplikovaných návratov domov len kvôli technickej prehliadke.

Tretia časť pripravovaných zmien sa týka citlivej témy, ktorá na Slovensku rezonuje už roky, neoprávnené zásahy do odometrov, známe ako „stáčanie kilometrov“. Plánovaná legislatíva má posilniť kontrolné mechanizmy a obmedziť možnosti manipulácie. Podľa Žilákovej je cieľom EÚ minimalizovať priestor na podvody pri predaji jazdených vozidiel a zvýšiť celkovú transparentnosť trhu.

Nové pravidlá, ktoré sa krok za krokom rysujú v Bruseli, tak môžu v konečnom dôsledku priniesť efektívnejší dohľad nad technickým stavom vozidiel, spraviť trh s jazdenými autami dôveryhodnejším a zároveň nezaťažiť motoristov zbytočnou byrokraciou.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP