Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
Európa sa už roky snaží získať väčšiu suverenitu v dodávkach lítia, jedného z kľúčových prvkov modernej energetiky. Najnovší krok nemecko-austrálskej spoločnosti Vulcan Energy preto predstavuje zásadný míľnik. Firma oznámila, že získala kompletne zabezpečené financovanie vo výške 2,193 miliardy eur, vďaka ktorému môže začať výstavba prvej fázy jej ambiciózneho projektu ťažby lítia v Hornorýnskej nížine. Na tému upozornil Electrive.
Prvý veľký projekt
Spoločnosť plánuje v rámci projektu Lionheart získavať lítium z geotermálnej soľanky, čo predstavuje výrazne udržateľnejší spôsob výroby v porovnaní s tradičnou povrchovou ťažbou či odparovacími nádržami. Vulcan vlastní najväčšie kombinované zásoby geotermálnej energie a lítia v Európe, pričom jeho licenčné oblasti sa nachádzajú v nemeckej časti Hornorýnskej nížiny.
V roku 2023 firma dokončila definitívnu štúdiu uskutočniteľnosti pre prvú fázu projektu. Očakávaná produkcia zostáva nezmenená: 24-tisíc ton monohydrátu hydroxidu lítneho (LHM) ročne. Podľa Vulcanu je to množstvo, ktoré stačí na výrobu približne 500-tisíc batérií do elektromobilov ročne. Financovanie umožní plnú realizáciu tejto kapacity.

Priemyselná výroba sa má spustiť v roku 2028
Ťažba lítia bude prebiehať v lokalite Landau, zatiaľ čo spracovanie vo Frankfurte-Höchste. Na oboch miestach už Vulcan prevádzkuje pilotné linky, ktoré budú slúžiť ako referenčný model v pomere 1:50 pri výstavbe komerčných prevádzok. Po získaní stavebných povolení v septembri a novembri zostávalo poslednou prekážkou práve financovanie. Nemecké ministerstvo hospodárstva však už potvrdilo, že „stavebné práce sú v plnom prúde“ a Vulcan plánuje začať komerčnú produkciu do dvoch a pol roka od začiatku výstavby, teda v roku 2028.
Zákazníci na prvú fázu produkcie sú už dopredu zabezpečení. Medzi odberateľmi figurujú Umicore, LG Energy Solution, Stellantis či Glencore. LG Energy Solution má garantovaných 31-tisíc ton LHM na obdobie šiestich rokov, Umicore 23-tisíc ton, Stellantis až 128-tisíc ton na desať rokov a Glencore 36 až 44-tisíc ton počas ôsmich rokov.
Rozsiahla medzinárodná finančná štruktúra
Financovanie projektu je rozdelené medzi európske, nemecké, austrálske aj ďalšie medzinárodné inštitúcie, Európska investičná banka poskytla úver 250 miliónov eur. Celkovo vznikla robustná štruktúra, ktorá zahŕňa seniorné úvery vo výške 1,185 miliardy eur od konzorcia 13 finančných subjektov, 204 miliónov eur vo forme nemeckých federálnych zdrojov, 150 miliónov eur kapitálovej investície od KfW Raw Materials Fund či viac ako 133 miliónov eur od strategických partnerov ako Siemens, Demeter a Hochtief. Firma taktiež zabezpečila výnosy 528 miliónov eur z navýšenia kapitálu.
Význam tohto projektu pre európsku surovinovú bezpečnosť zdôraznila aj nemecká ministerka hospodárstva a energetiky Katherina Reiche. „Nemecko a Austrália vysielajú silný signál pre odolnejší a strategickejší prístup k surovinám. Austrália prináša spoľahlivé zdroje a technologické know-how, Nemecko zase priemyselnú inovačnú silu. Takéto projekty prehlbujú našu spoluprácu, vytvárajú diverzifikovanejšie partnerstvo a znižujú kritické závislosti. Ukazujeme, že to myslíme vážne,“ uviedla.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMZanechal dobre platený job audítora, dnes učí manažérov, ako nevyhorieť: „Ľudia sa boja zlyhať v tom, čo ani neskúsili“

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Známa slovenská firma potvrdila prepúšťanie desiatok zamestnancov. Zároveň vyhlasuje: Tržby nám opäť rastú

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMZanechal dobre platený job audítora, dnes učí manažérov, ako nevyhorieť: „Ľudia sa boja zlyhať v tom, čo ani neskúsili“

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Známa slovenská firma potvrdila prepúšťanie desiatok zamestnancov. Zároveň vyhlasuje: Tržby nám opäť rastú

