Výrobcovia zimných pneumatík už nespoliehajú len na tradičné chemické receptúry. Čoraz častejšie využívajú umelú inteligenciu a strojové učenie na optimalizáciu zloženia gumy. Japonská spoločnosť Yokohama vyvinula systém postavený na AI, ktorý vie generovať nové receptúry zmesí s požadovanými fyzikálnymi vlastnosťami, ktoré ľudskí vývojári sami neobjavili.

Takýto „AI-hybrid“ zrýchľuje vývoj pneumatík a umožňuje dosiahnuť vyššie výkonnostné parametre, pretože model dokáže navrhnúť varianty gumových zmesí, ktoré bez tejto technológie mohli zostať neobjavené.

Nová generácia zimných pneumatík prináša aj prepracovanú štruktúru dezénu. Trendom je tzv. 3D lamelovanie. Lamely majú pri sebe lícujúce tvary, vďaka čomu sa vzájomne zarezávajú a spevňujú bloky behúňa. V praxi to znamená lepšiu trakciu na snehu a stabilnejší kontakt s vozovkou. Napríklad Hankook do svojich modelov prináša „serrated 3D winter siping“, ktoré majú za úlohu zvýšiť účinnosť pri brzdení na ľade.

Podľa výrobcu tento dizajn prináša kratšiu brzdnú dráhu na ľade až o 9 % a zrýchlenie o 11 % v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Takéto vzájomné zosilnenie lamiel dodáva blokom behúňa vyššiu tuhosť, a pneumatiky tak lepšie držia stopu aj za jazdy v zákrutách či pri prudkých manévroch.

zimné pneumatiky hankook
Hankook

Senzory a inteligentné pneumatiky

Medzi inovatívne prvky patrí aj začlenenie elektroniky a senzorov priamo do pneumatiky. Už dnes výrobcovia predstavujú riešenia, kedy senzory na vnútornej strane pneumatiky merajú tlak, teplotu či zrýchlenie a v reálnom čase posielajú údaje vodičovi alebo riadiacemu modulu vozidla. Nokian Tyres takéto „smart tires“ označuje ako inteligentné pneumatiky, ktoré cez Bluetooth upozornia napríklad na náhly pokles tlaku či abnormálnu teplotu v pneumatike.

Odborníci z Hankooku dopĺňajú, že inteligentné pneumatiky dokážu navyše monitorovať aj opotrebenie dezénu a stav povrchu vozovky (či je na nej sneh alebo voda) a tieto informácie vodičovi poskytujú na zlepšenie bezpečnosti jazdy. Tým sa pneumatiky stávajú aktívnou súčasťou bezpečnostného systému vozidla, ktorý sa dokáže prispôsobiť aktuálnym podmienkam.

smart pneumatiky
nokian tyres

Testovanie v extrémnych podmienkach

Nové zimné vzory a zmesi gumy sa dôsledne overujú aj v extrémnych podmienkach. Špecializované laboratóriá a testovacie dráhy v severnej Európe či Kanade simulujú teploty výrazne pod -20 °C, aby overili, ako pneumatika vydrží ostrý mráz. Odborníci upozorňujú, že aj pri teplotách okolo -30 °C musí zmes zostať dostatočne pružná, aby si pneumatika uchovala priľnavosť a stabilitu aj počas prudkých brzdných manévrov na klzkom povrchu.

V praxi preto výrobcovia testujú zimné vzory aj na arktickom ľade a snehu. Llen tak majú istotu, že nový dezén obstojí aj v najsurovejších zimách.

Vývoj zimných pneumatík smeruje k ďalším prekvapeniam. Nokian Tyres predikuje, že do roku 2035 by mohli vzniknúť pneumatiky schopné meniteľnej geometrie dezénu. Napríklad tak, že šírka drážok by sa dynamicky prispôsobovala vozovke a zlepšila by tak priľnavosť v meniacich sa podmienkach.

Objavujú sa aj koncepty samouzdravujúcich sa materiálov či „samomódnych“ dezénov, ktoré by elimovali dôsledky drobných poškodení a výrazne predĺžili životnosť. S dôrazom na bezpečnosť tak motoristi môžu očakávať, že budúce modely zimných pneumatík prinesú výrazné zlepšenie výkonu a bezpečnosti za akýchkoľvek zimných podmienok. Vývoj špičkových zmesí či chytrých senzorov zaisťuje, že našu zimnú jazdu čaká čoraz menej kompromisov a viac istoty na ceste.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP