V tomto texte boli použité materiály TASR.

Čínska automobilka BYD výrazne zvyšuje tempo svojej európskej expanzie a už teraz je jasné, že ambície jednej z najvplyvnejších značiek elektromobility ďaleko presahujú bežné rozširovanie predajnej siete. Firma plánuje zdvojnásobiť počet svojich predajných miest na starom kontinente už do konca budúceho roka, čím potvrdzuje, že Európa ostáva jedným z jej strategicky najdôležitejších trhov.

„Do konca roka 2025 budeme mať v Európe 1000 predajných miest a na budúci rok to zdvojnásobíme,“ uviedla vo Frankfurte nad Mohanom regionálna riaditeľka BYD pre Európu Maria Grazia Davinová. Jej vyjadrenie jasne naznačuje, že BYD chce v európskom priestore preraziť nielen šírkou ponuky, ale aj dostupnosťou svojich vozidiel a servisných služieb.

Ambiciózny rast napriek náročnému prostrediu

Rozširovanie prichádza v čase, keď BYD čelí stagnácii predaja na domácom trhu a rastúcemu konkurenčnému boju v Číne. Situáciu zároveň komplikuje zvyšujúci sa protekcionizmus zo strany Spojených štátov a Európskej únie. Brusel nedávno zaviedol clo na elektrické vozidlá z Číny, ktoré má eliminovať výhody, vznikajúce vďaka rozsiahlym štátnym dotáciám pre čínskych výrobcov. Tie im umožňujú predávať elektromobily v zahraničí za výrazne nižšie ceny.

Pre BYD však tieto prekážky zatiaľ nepredstavujú dôvod na spomalenie. Firma pokračuje v masívnych investíciách do európskej infraštruktúry a signalizuje, že európske trhy vníma ako kľúčové pre svoju budúcnosť. Okrem expanzie predajnej siete sa preto sústredí aj na posilnenie výrobných kapacít priamo v regióne.

BYD
Unsplash/Screenshot BYD Europe (Úprava redakcie)

Európske fabriky ako súčasť stratégie BYD

Viceprezidentka spoločnosti Stella Li v septembri potvrdila, že BYD plánuje dokončiť výstavbu veľkého závodu na osobné vozidlá v maďarskom Segedíne, kde chce v priebehu nasledujúcich dvoch rokov rýchlo zvýšiť produkciu. Spoločnosť už dnes prevádzkuje továreň v Komárome, ktorá vyrába nákladné vozidlá a elektrické autobusy.

Okrem toho BYD stavia nový závod aj v Turecku, ktorý by mal začať fungovať v roku 2026 a bude zásobovať nielen domáci trh, ale aj Európu. Táto dvojica projektov ukazuje, že automobilka nechce zostať závislá od exportu z Číny a vníma výrobu priamo v Európe ako zásadný krok na posilnenie odolnosti voči politickým či logistickým rizikám.

V súčasnosti BYD ponúka európskym zákazníkom 13 modelov, čo predstavuje rýchly nárast oproti šiestim v roku 2022. Do roku 2028 chce dokonca všetky modely určené pre európsky trh vyrábať lokálne. To by zároveň zvýšilo konkurencieschopnosť firmy a znížilo závislosť od dodávok z Ázie.

Budovanie kompletného európskeho ekosystému

Stella Li zároveň odhalila, že spoločnosť rokuje „s desiatkami miestnych výrobcov komponentov“ o vytvorení plnohodnotného dodávateľského reťazca v Európe. Tento krok má podporiť regionálny rast, skrátiť logistiku a umožniť efektívnejšiu výrobu elektromobilov.

„Investujeme nielen do závodov na výrobu vozidiel, ale aj do dodávateľského reťazca. Naším cieľom je vybudovať lokálny ekosystém pre európsku výrobu,“ dodala.

BYD týmto potvrdzuje, že chce v Európe vybudovať nielen predajnú sieť, ale kompletný priemyselný ekosystém, od výroby až po logistiku a servis. Ambície firmy tak môžu v nasledujúcich rokoch výrazne zmeniť rovnováhu síl na európskom trhu s elektromobilmi.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP