Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
V texte boli použité materiály TASR.
Nemecký automobilový priemysel, dlhé desaťročia považovaný za motor tamojšej ekonomiky, prechádza najťažším obdobím za posledné roky. Aj preto spolkový kancelár Friedrich Merz oznámil, že 9. októbra zvolá automobilový samit, na ktorom sa stretnú kľúčoví ministri, predstavitelia spolkových krajín, vedenie najväčších značiek, dodávatelia aj zástupcovia zamestnancov. Cieľom je hľadať riešenia pre sektor, ktorý sa ocitol v hlbokej kríze.
Problémov je hneď niekoľko. Predaje áut klesajú, a to najmä pre rastúcu konkurenciu z Číny, ktorá zaplavuje európsky trh lacnejšími elektromobilmi. Prechod na elektrický pohon sa zároveň ukazuje byť nákladnejší a komplikovanejší, než sa pôvodne predpokladalo.
Do toho prichádzajú colné spory s USA a celková ekonomická neistota, ktorá brzdí investície. Veľké automobilky ako Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Audi či Porsche v posledných kvartáloch hlásia nižšie zisky a niektoré dokonca výrazné straty.

Kríza zasahuje aj dodávateľov
Koncern Bosch nedávno oznámil, že zruší ďalších 13-tisíc pracovných miest. Podľa údajov zo sektora prišiel nemecký automobilový priemysel v priebehu posledného roka približne o 51-tisíc pracovných miest, čo predstavuje pokles o sedem percent.
Celkovo z priemyslu od júla 2024 do júna 2025 odišlo viac ako 114-tisíc ľudí. Firmy reagujú skracovaním pracovných smien a úspornými opatreniami, ktoré ďalej zvyšujú tlak na zamestnancov.
Merz už skôr avizoval, že vláda pripraví úľavy pre automobilový aj oceliarsky sektor. Ambíciou je vytvoriť podmienky, aby výroba a vývoj zostali v Nemecku a aby domáci priemysel nestratil krok s konkurenciou. Samit má preto poslúžiť ako fórum na konkrétne návrhy – či už pôjde o dotačné programy, daňové úľavy alebo podporu výskumu a vývoja v oblasti batériových technológií a elektromobility.
Nemecko tak stojí pred zásadnou otázkou: dokáže si udržať pozíciu európskeho lídra v automobilovom priemysle, alebo stratí náskok, ktorý si budovalo celé storočie? Októbrové rokovanie môže byť prvým krokom k tomu, aby sa odvetvie postavilo na nohy a našlo si miesto v novej ére dopravy.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

„Čierne zlato“ z Černobyľa ohúrilo vedcov. Organizmus, ktorý sa živí žiarením, môže raz chrániť ľudstvo

Vianočná finančná injekcia pre seniorov: Dnes sa začína vyplácať 13. dôchodok, niektorí získajú až 667 eur navyše

Policajný zásah na východe Slovenska: Žena mala dlhé mesiace zneužívať maloletú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Číňania urobili šialený test. 36-tonovým tankom prešli po batérii elektromobilu, toto sa stalo (VIDEO)
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
Susedná krajina sa stáva vesmírnou veľmocou. Ich satelity už na Zem posielajú prvé dáta
Európa stojí pred najdrahším rozhodnutím desaťročia. Ak nepomôže Ukrajine, stratí 1,8 bilióna dolárov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMFinančná expertka otvorene: Budúci vývoj akcií nevie predpovedať nik, toto sú pravidlá správneho investovania (ROZHOVOR)

„Čierne zlato“ z Černobyľa ohúrilo vedcov. Organizmus, ktorý sa živí žiarením, môže raz chrániť ľudstvo

Vianočná finančná injekcia pre seniorov: Dnes sa začína vyplácať 13. dôchodok, niektorí získajú až 667 eur navyše

