Nissan prichádza s novým hybridným motorom, ktorý by mohol zatieniť konkurenciu v podobe Toyoty či Hyundai. Automobilka totiž pripravuje tretiu generáciu svojho pohonu e-Power, pri ktorom spaľovací motor neslúži na pohon kolies, ale funguje výhradne ako generátor elektrickej energie. O pohyb sa tak stará iba elektromotor. Tento prístup má umožniť vyťažiť z hybridného ústrojenstva maximum efektivity a zároveň posunúť hranice výrobných technológií v automobilovom priemysle. Na tému upozornil Motor1.

Skoro ako formula

Srdcom systému je nový trojvalcový motor ZR15DDTe, pri ktorom Nissan uplatnil unikátne riešenie. Ako prvý výrobca na svete použil tzv. cold-spray technológiu nanášania ventilových sediel priamo na hlavu valcov. Kým bežným štandardom je vtláčanie sediel do pripravených otvorov, Japonci zvolili cestu vysokorýchlostného nanášania práškovej kovovej zmesi na povrch. Tento prístup umožňuje vytvoriť tvar sacích kanálov, ktorý znižuje turbulencie prúdiaceho vzduchu a zároveň podporuje ideálne vírenie v spaľovacom priestore. Výsledkom je vyššia účinnosť spaľovania.

„Podarilo sa nám dosiahnuť 42-percentnú tepelnú účinnosť, čo prekonáva 41 percent, ktorými sa chvália Toyota aj Hyundai,“ uvádza Nissan. Pre porovnanie, spaľovacie motory Formuly 1 sa vďaka elektrickým turbodúchadlám dostávajú až nad hranicu 50 percent. Pre sériovo vyrábaný automobil je však hodnota 42 % mimoriadne ambiciózna a jasne ukazuje, kam sa technologický vývoj posúva.

Nissan hybridný motor
Nissan

Samotná výrobná metóda nie je úplne nová – využíva sa v iných priemyselných odvetviach – no v automobilovom priemysle sa zatiaľ vo veľkom nepresadila. Nissan používa medenú zliatinu, ktorá sa na povrch hlavy nanáša nadzvukovou rýchlosťou. Vďaka vysokej tepelnej vodivosti tento materiál zároveň zlepšuje chladenie ventilov, čo je pre spoľahlivosť a dlhodobú prevádzku motora zásadné.

Poučili sa z minulosti

Automobilka si technológiu nechala patentovať už v roku 2020 a oficiálne ju získala túto jar. Dôležité však je, že ju nemožno jednoducho aplikovať na existujúce konštrukcie. Hlava valcov musí byť od začiatku navrhnutá tak, aby cold-spray sedlá poskytli potrebnú pevnosť aj životnosť.

Nissan v minulosti pritom s novými motormi nemal vždy šťastie. Preplňovaný agregát VC-Turbo s variabilným kompresným pomerom sľuboval revolúciu, no realita bola iná. Zložitá mechanika priniesla problémy s odolnosťou, vyústila do veľkého zvolávania a v konečnom dôsledku nepriniesla výrazné zlepšenie spotreby ani výkonu. Nová technológia je však iná, nepridáva totiž ďalšie komplikované časti, ale mení spôsob výroby a tvar bežnej súčiastky.

Premiéru v sériovom vozidle zažije motor v pripravovanej štvrtej generácii Nissanu Rogue, ktorá by mala na severoamerický trh doraziť v roku 2027. Ak sa predpoklady potvrdia, nová generácia e-Power by mohla predstavovať zásadný krok v hybridnej technológii a posunúť Nissan bližšie k lídrom segmentu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP