Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Nissan prichádza s novým hybridným motorom, ktorý by mohol zatieniť konkurenciu v podobe Toyoty či Hyundai. Automobilka totiž pripravuje tretiu generáciu svojho pohonu e-Power, pri ktorom spaľovací motor neslúži na pohon kolies, ale funguje výhradne ako generátor elektrickej energie. O pohyb sa tak stará iba elektromotor. Tento prístup má umožniť vyťažiť z hybridného ústrojenstva maximum efektivity a zároveň posunúť hranice výrobných technológií v automobilovom priemysle. Na tému upozornil Motor1.
Skoro ako formula
Srdcom systému je nový trojvalcový motor ZR15DDTe, pri ktorom Nissan uplatnil unikátne riešenie. Ako prvý výrobca na svete použil tzv. cold-spray technológiu nanášania ventilových sediel priamo na hlavu valcov. Kým bežným štandardom je vtláčanie sediel do pripravených otvorov, Japonci zvolili cestu vysokorýchlostného nanášania práškovej kovovej zmesi na povrch. Tento prístup umožňuje vytvoriť tvar sacích kanálov, ktorý znižuje turbulencie prúdiaceho vzduchu a zároveň podporuje ideálne vírenie v spaľovacom priestore. Výsledkom je vyššia účinnosť spaľovania.
„Podarilo sa nám dosiahnuť 42-percentnú tepelnú účinnosť, čo prekonáva 41 percent, ktorými sa chvália Toyota aj Hyundai,“ uvádza Nissan. Pre porovnanie, spaľovacie motory Formuly 1 sa vďaka elektrickým turbodúchadlám dostávajú až nad hranicu 50 percent. Pre sériovo vyrábaný automobil je však hodnota 42 % mimoriadne ambiciózna a jasne ukazuje, kam sa technologický vývoj posúva.
Samotná výrobná metóda nie je úplne nová – využíva sa v iných priemyselných odvetviach – no v automobilovom priemysle sa zatiaľ vo veľkom nepresadila. Nissan používa medenú zliatinu, ktorá sa na povrch hlavy nanáša nadzvukovou rýchlosťou. Vďaka vysokej tepelnej vodivosti tento materiál zároveň zlepšuje chladenie ventilov, čo je pre spoľahlivosť a dlhodobú prevádzku motora zásadné.
Poučili sa z minulosti
Automobilka si technológiu nechala patentovať už v roku 2020 a oficiálne ju získala túto jar. Dôležité však je, že ju nemožno jednoducho aplikovať na existujúce konštrukcie. Hlava valcov musí byť od začiatku navrhnutá tak, aby cold-spray sedlá poskytli potrebnú pevnosť aj životnosť.
Nissan v minulosti pritom s novými motormi nemal vždy šťastie. Preplňovaný agregát VC-Turbo s variabilným kompresným pomerom sľuboval revolúciu, no realita bola iná. Zložitá mechanika priniesla problémy s odolnosťou, vyústila do veľkého zvolávania a v konečnom dôsledku nepriniesla výrazné zlepšenie spotreby ani výkonu. Nová technológia je však iná, nepridáva totiž ďalšie komplikované časti, ale mení spôsob výroby a tvar bežnej súčiastky.
Premiéru v sériovom vozidle zažije motor v pripravovanej štvrtej generácii Nissanu Rogue, ktorá by mala na severoamerický trh doraziť v roku 2027. Ak sa predpoklady potvrdia, nová generácia e-Power by mohla predstavovať zásadný krok v hybridnej technológii a posunúť Nissan bližšie k lídrom segmentu.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jednoduchý test odhalí, ako dlho budeš žiť. Vedci zistili, že jeden pohyb predpovedá riziko chorôb a úmrtia
Za 100 eur mesačne môžeš svojmu dieťaťu našetriť až pol milióna eur. Expert radí rodičom, ako správne sporiť (ROZHOVOR)
Ruský dron zasiahol dom v Poľsku. Na incident reaguje i Pellegrini: Slovensko je bezbranné
Vzácna kométa Lemmon čoskoro preletí nad Slovenskom: Tieto dátumy si poznač, vráti sa až o 1 300 rokov
Fico reaguje na narušenie poľského vzdušného priestoru: Nenechá sa „vyprovokovať politickými hrami“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP