Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
V texte boli použité materiály TASR.
Automobilový sektor v Európe čelí najťažšiemu obdobiu za posledné dekády. Tvrdá čínska konkurencia v oblasti elektromobilov a americké clá vytvárajú tlak, ktorý môže zásadne ohroziť postavenie európskych výrobcov. Nový šéf Stellantisu Antonio Filosa preto vyzval Európsku úniu, aby konala rýchlo a pružne. Podľa neho už nie je priestor na odklady a rozhodnutia musia prísť okamžite.
Filosa, ktorý vedie automobilku od konca júna, zdôraznil, že nestačí iba viesť strategické dialógy. Európska komisia podľa neho musí podporiť predaj nových vozidiel a motivovať ľudí k výmene starých áut.
Dnes totiž priemerný vek vozového parku v Európe rastie a staršie autá produkujú podstatne viac emisií. Podpora hybridov a širšieho výberu pohonných jednotiek by podľa Filosu priamo ovplyvnila globálne emisie CO2 a pomohla výrobcom prekonať prechodné obdobie.
Automobilky v Európe sú v kríze
Veľký problém predstavuje segment ľahkých úžitkových vozidiel. Ten je podľa šéfa Stellantisu v kritickej situácii a potrebuje okamžité riešenia. Navrhuje preto, aby sa predĺžilo obdobie, počas ktorého sa prepočítavajú emisie CO2, z troch na päť rokov. Takýto krok by dal výrobcom viac času prispôsobiť sa prísnym normám a zároveň by stabilizoval trh.
Na rokovanie s automobilkami si Európska komisia už pripravuje pôdu. Predsedníčka Ursula von der Leyenová sa má 12. septembra stretnúť so zástupcami značiek a diskutovať o ďalších krokoch. Pre Stellantis, pod ktorý spadajú značky ako Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Jeep či Opel, ide o kľúčový moment, keďže firma pôsobí na všetkých významných trhoch a jej rozhodnutia ovplyvňujú milióny zákazníkov.
V rozhovore pre denníky Il Sole 24 Ore a Les Echos sa Filosa vyjadril aj k otázke luxusnej značky Maserati. V posledných mesiacoch sa špekulovalo o jej možnom predaji, no nový šéf Stellantisu tieto dohady odmietol. Podľa jeho slov Maserati nie je na predaj a zostane súčasťou skupiny. Pripustil však, že automobilka musí jasne určiť, aké produkty bude vyvíjať a akú stratégiu prijme do budúcnosti.
Filosa tak naznačil, že Stellantis nechce len prežiť tlak konkurencie, ale aj aktívne formovať budúcnosť európskeho automobilového priemyslu. Únia teraz stojí pred otázkou, či dokáže reagovať dostatočne rýchlo, aby ochránila odvetvie, ktoré je jedným z pilierov európskej ekonomiky.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Neznáma automobilka ukázala zabijaka Tesly. Nové autonómne EV má LiDAR, 12 radarov a 11 kamier
Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
Najobľúbenejší spaľovák prerobili na EV. Mercedes ukázal auto, ktoré dobyje európsky trh
Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tragická zrážka kamióna s autobusom: Zranilo sa 28 osôb, zasahoval vrtuľník
78-ročný profesor má pamäť ostrú ako britva. Odhalil päť návykov, ktoré mu pomáhajú udržať mentálnu sviežosť
Najhodnotnejšie slovenské a české firmy: Rebríčku kraľuje spoločnosť s hodnotou 16 miliárd eur
Matovič predstavil novú posilu Hnutia Slovensko. Nahradí Annu Záborskú
Rodinná anamnéza rakoviny: Vedci odhalili 6 kľúčových faktorov, ktoré môžu predísť jej vzniku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
Nemecký politik chce zrušiť zákaz spaľovacích motorov. Prehliadame vraj dostupnú alternatívu pre spaľováky
Inšpiroval ich Kotlár? Nemecko spúšťa vyšetrovanie pandémie COVID-19
AKTUÁLNE: NCZI hlási veľký výpadok. Nefungujú všetky elektronické služby
Rusi sa zrejme vrátia na Slovensko. Fico ich chce zapojiť do jadrového projektu desaťročia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP