Slovensko prekvapuje: V elektromobilite sme extrémne vysoko. Paradoxne nám pomohla najväčšia slabina
Na Slovensku už elektromobilisti nemusia riešiť, kde si nabijú auto. Verejná infraštruktúra nabíjania sa za posledné mesiace výrazne rozšírila. Aktuálne je k dispozícii 2 818 verejných nabíjacích bodov rozmiestnených na 1 117 lokalitách po celej krajine. Tento nárast odráža rastúci záujem o ekologickejšiu dopravu a posúva Slovensko medzi popredné krajiny Európy v dostupnosti nabíjania v pomere k počtu elektromobilov na cestách.
Podľa Slovenskej asociácie pre elektromobilitu SEVA sa v diskusii, čo má prísť skôr – elektromobily alebo nabíjačky – Slovensko posunulo o krok ďalej. Ako konštatuje riaditeľ SEVA Patrik Križanský: „Tradičnú dilemu, či majú byť najskôr nabíjačky alebo elektromobily na cestách, máme nateraz na Slovensku vyriešenú.“ Dodáva, že „verejné nabíjacie body, ktoré sú už dnes nainštalované, by bez problémov dokázali obslúžiť štvor- až päťnásobok súčasného počtu elektromobilov na slovenských cestách.“
Nové ultrarýchle parky majú zrýchliť dlhé cesty
Dopyt po komfortnom nabíjaní pri dlhších cestách má pokryť výstavba ultrarýchlych nabíjacích parkov pozdĺž diaľnic. V rámci projektu z koncesií v európskych dopravných koridoroch TEN-T pribudne 35 nových lokalít s celkovo 251 nabíjacími bodmi. Z toho 32 bodov bude určených aj pre nákladnú dopravu. Ide o výrazný posun v podpore elektrifikácie mimo osobných áut. Všetky nové stanice by mali byť v prevádzke do polovice budúceho roka.
V súčasnosti sú k dispozícii nasledovné typy nabíjacích bodov: 1 691 AC staníc s výkonom do 22 kW, 605 DC bodov s výkonom 50 kW, 442 ultrarýchlych DC bodov nad 150 kW a 80 vysokovýkonných DC staníc nad 350 kW. Celkový inštalovaný výkon verejných nabíjačiek dosiahol 162 megawattov.
Byrokracia brzdí rozvoj aj napriek technickej pripravenosti
Aj keď je infraštruktúra pripravená, rast elektromobility brzdia zložité povoľovacie procesy. SEVA dlhodobo upozorňuje napríklad na problematické stavebné konanie pri výstavbe nabíjačiek. Proces povoľovania je zbytočne zdĺhavý, komplikovaný a usmernenia často protichodné, pretože predpisy sú roztrieštené medzi zákonom o energetike, stavebným zákonom, vyhláškou hasičov a ďalšími predpismi, vysvetľuje Križanský. Štát by podľa neho mohol celý proces výrazne zjednodušiť, no chýba politická vôľa a líder schopný zladiť záujmy všetkých dotknutých rezortov.
Záver hodnotenia SEVA je pomerne kritický. Križanský upozorňuje, že „hlavnou príčinou stagnácie je ale nedostatok ambícií a dôslednosti pri tvorbe verejných politík. Často sa stretávame s nedôverou voči elektromobilite alebo jednoducho s nezáujmom. Elektromobilita a súvisiace technológie sa pritom vyvíjajú rýchlejšie, ako sú mnohé ministerstvá schopné reagovať, čo negatívne ovplyvňuje kvalitu legislatívneho aj regulačného rámca. Ak sa to nezmení, budeme naďalej strácať investície, pracovné príležitosti a premárnime ako krajina šancu stať sa významnou súčasťou novej éry mobility.“
Slovensko má potenciál patriť medzi európskych lídrov v oblasti elektromobility. Ak však chce túto príležitosť využiť naplno, musí zjednodušiť pravidlá, urýchliť povoľovanie a vytvoriť jednotnú koordináciu na štátnej úrovni.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Jednoduchý test odhalí, ako dlho budeš žiť. Vedci zistili, že jeden pohyb predpovedá riziko chorôb a úmrtia
Za 100 eur mesačne môžeš svojmu dieťaťu našetriť až pol milióna eur. Expert radí rodičom, ako správne sporiť (ROZHOVOR)
Ruský dron zasiahol dom v Poľsku. Na incident reaguje i Pellegrini: Slovensko je bezbranné
Vzácna kométa Lemmon čoskoro preletí nad Slovenskom: Tieto dátumy si poznač, vráti sa až o 1 300 rokov
Fico reaguje na narušenie poľského vzdušného priestoru: Nenechá sa „vyprovokovať politickými hrami“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP