Vedci šokovali svet. Dramaticky zlepšili životnosť batérií elektromobilov pomocou dreva
Zdá sa, že ďalší veľký krok pri vývoji batérií pre elektromobily môže pochádzať z drevín. Vedci z Tokijskej univerzity predstavili extrémne tenký film z drevnej celulózy, ktorý má za úlohu zabrániť rastu dendritov – ostrých kovových štruktúr v batériách spôsobujúcich skraty a zníženie životnosti batérie. Tento materiál nielenže obmedzuje degradáciu, ale podľa publikovanej štúdie v ACS Applied Nano Materials dokáže predĺžiť cyklickú životnosť batérií až o 70 %. Na tému upozornil portál Interesting Engineering.
Stabilita rozhrania a menšia degradácia
Film má hrúbku okolo 10 mikrometrov – teda menej ako štvrtina hrúbky ľudského vlasu. Vytvára bariéru medzi lítiom a elektrolytom, ktorá stabilizuje povrch elektrody a zabraňuje nekontrolovanému rastu dendritov. Experimenty ukázali výrazne zníženú degradáciu, čo vedie k dlhšiemu životnému cyklu batérií. Vedci pod vedením profesora Hirošiho Senoo teda získali výsledky, ktoré by mohli znamenať technologický prelom v oblasti EV batérií.
Ďalší javorový príbeh? Michigan skúša lignín
Podobný koncept skúmali aj výskumníci z Michigan State University. Použili lignín – prírodný polymér z dreva – na výrobu separačnej vrstvy vo vnútri lítiových batérií. Tá vydržala extrémne teploty až do 300 °C a zároveň predĺžila životnosť batérií o 60 %, pričom výrazne znížila riziko skratu alebo požiaru. Lignínový film sa navyše vyrába suchou technológiou bez toxických rozpúšťadiel, čo výrazne zvyšuje jeho environmentálnu udržateľnosť.

Od laboratória k realite?
Obe technológie – drevená celulóza aj lignín – sa zatiaľ nachádzajú v pilotnej fáze. Japonskí vedci rokujú s priemyselnými partnermi, aby preniesli výrobu do veľkovýroby. Podobne i tím z MSU plánuje škálovateľnú výrobnú linku. Ak sa to podarí, výhľad je jasný: dlhšia životnosť batérie znamená menej výmen, nižšie náklady a ekologickejšia výroba.
Prírodné materiály ako celulóza alebo lignín teda predstavujú perspektívnu cestu k rozvoju technológií bez toxických plastov a degradácie. Ich mechanická robustnosť, ekologická výroba a nízke ceny môžu byť kľúčom k budúcnosti batérií.
Batérie do elektromobilov podľa prieskumu portálu Geotab bežne každoročne strácajú asi 1,8 % svojej pôvodnej kapacity – pri bežnom tempom degradácie tak po desiatich rokoch zostane približne 82 % kapacity. Ak by drevený film spomalil degradáciu o polovicu, batérie by si zachovali okolo 90 % pôvodnej kapacity aj po jednej dekáde, čo by znamenalo výrazne menej výmen, vyššiu spoľahlivosť a lacnejší servis pre majiteľov EV. Prírodný materiál ako celulóza je pritom ľahký, bezpečný a ekologický – a ak zafunguje, môže to znamenať reálny posun v technológii batérií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

300-ročný meteorit nechal vedcov v nemom úžase. Skrýval „zázračný materiál“, aký fyzika nepoznala

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Milovali sme ich, potom sa modlili, nech skončia. 9 seriálov, ktoré nemali nikdy pokračovať

Nie je to „kozmický vysávač“. Čierna diera v centre našej galaxie robí niečo oveľa desivejšie

Zbrojársky boom na východe Slovenska. Tatra tu vyrobí tisíce vojenských vozidiel pre ázijský štát

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
