Japonci idú proti prúdu. Z ikonického auta nebude elektromobil, dostane nový štvorvalec
Mazdu MX-5, známejšiu ako Miata, by sme mohli pokojne nazvať výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Väčšina áut, ktoré sú na trhu už celé desaťročie, čelí vlnám kritiky – či už kvôli zastaranému dizajnu, technológii alebo výkonu. No Miata si drží svoj kultový status a fanúšikovia z radov nadšencov športovej jazdy o nej stále hovoria s láskou a rešpektom. Niet sa čomu čudovať, keďže tento drobný roadster od Mazdy naďalej ponúka čistý, analógový zážitok z jazdy, aký v modernej dobe plnej digitálnych asistentov len tak nenájdeš. Ma tému upozornil web Motor1.
Aj napriek tomu, že aktuálna generácia ND je tu už od roku 2015, Japonci sa nikam neponáhľajú. Miata má totiž pred sebou ešte pár rokov života, ND3 verzia debutovala len v roku 2024. A kým sa dočkáme úplne novej generácie, máme pred sebou niekoľko sľubných náznakov, ktoré dávajú dôvod na optimizmus. Masashi Nakayama, generálny manažér dizajnérskej divízie Mazdy, pre Road & Track potvrdil, že cieľom pri vývoji novej generácie MX-5 je znížiť hmotnosť ešte viac než doteraz.
Mazda chce, aby nový model vážil pod 1 000 kilogramov, čo je skutočne ambiciózny cieľ. Pre porovnanie, špeciálna verzia 990S, ktorá sa predáva len v Japonsku, má hmotnosť 990 kg, no je osadená menším 1,5-litrovým motorom, ktorý sa v USA vôbec neponúka.
Zbohom turbo aj automat
Ak si vysoký a dúfaš, že nová generácia prinesie viac miesta v kabíne, asi ťa sklameme. Nakayama otvorene priznal, že Miata ostane malým autom a jej dĺžka neprekročí štyri metre. To znamená, že veľkostne bude veľmi blízka súčasnému modelu, ktorý má 3,91 metra. Inžinieri by teda museli prísť s kúzlom, aby zlepšili priestor bez toho, aby narastol celkový objem karosérie.

Po motorickej stránke sa opäť môžete pripraviť na čistokrvný atmosférický zážitok. Mazda sa znovu rozhodla vyhnúť turbom, a miesto toho vyvíja nový motor – 2,5-litrový štvorvalec s názvom Skyactiv-Z. Ten bude fungovať na princípe lambda jedna, čo znamená ideálny pomer vzduchu a paliva, čím sa dosahuje efektívnejšie spaľovanie, nižšie emisie a lepšia spotreba. Ryuichi Umeshita, technický riaditeľ Mazdy, naznačil, že výkon bude veľmi dobrý a rovnako aj spotreba. Súčasná Miata dosahuje 181 koní, no v Japonsku je dostupná aj verzia s výkonom 197 koní. V prípade, že by Mazda ostala pri dvojlitri a zároveň prešla na nový spaľovací systém, výkon by vraj klesol, čo nechceli riskovať – preto sa rozhodli pre väčší objem.
A čo je asi najväčšou správou pre tradičných fanúšikov – spojka zostáva. Nová Miata bude stále dostupná s manuálnou prevodovkou, čo je v dnešnom svete čoraz vzácnejší jav. Aj keď pribúdajú asistenčné systémy a automatizované riešenia, Mazda sa drží toho, čo jej zákazníci milujú.
Otáznik však stále visí nad elektrifikáciou. Plne elektrická Miata by bola síce zaujímavým experimentom, no Japonci priznávajú, že by bola podstatne ťažšia. Preto sa momentálne o takejto verzii len diskutuje. Reálnejšie vyzerá možnosť mild-hybridného riešenia, ktoré by nemalo zásadne ovplyvniť hmotnosť auta. Plug-in hybrid či full hybrid by už boli skôr kontraproduktívne, keďže by narušili základnú filozofiu ľahkého a zábavného auta.
Nová Miata teda príde až po roku 2027, keďže práve vtedy plánuje Mazda predstaviť prvý model so Skyactiv-Z motorom – a to bude hybridný CX-5. Dovtedy bude aktuálna generácia ND stále kraľovať vo svete analógovej radosti z jazdy, ktorú si fanúšikovia tak obľúbili. A ak sa Mazda podarí priniesť 2,5-litrový motor aj do Európy, možno sa znovu dočkáme skutočného športového drobca, ktorý dokáže splniť aj prísne emisné normy, bez toho, aby stratil svoj charakter.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)

Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Nová dopravná značka zarazila vodičov. Susedná krajina spustí extrémne prísne pravidlo, pokuty sú obrovské

Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci varujú pred populárnym doplnkom na spanie. Dlhodobé užívanie zvyšuje riziko srdcového zlyhania o 90 %

9 z 10 Slovákov pohorí už na prvej otázke: Skončíš s päťkou v lavici, alebo dokážeš, že si skutočný jednotkár? (KVÍZ)

Nové pravidlo „trikrát a dosť“ pre slovenských vodičov: Po 3 priestupkoch ťa štát pošle na kurz sebaovládania

Mnohí Slováci spia s „tichou bombou“: Expert varuje pred bežným zlozvykom, ktorý ťa môže stáť život

Až 16-tisíc eur na auto: Štát prispeje skupine Slovákov na nové vozidlo, podmienky sú však prísne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nová dopravná značka zarazila vodičov. Susedná krajina spustí extrémne prísne pravidlo, pokuty sú obrovské
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Nová dopravná značka zarazila vodičov. Susedná krajina spustí extrémne prísne pravidlo, pokuty sú obrovské
-
- Automobilky majú veľkú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
Toto sú najväčší znečisťovatelia planéty, ale fabriky to nie sú. Nová štúdia odhalila šokujúcu pravdu
Totálna nehoráznosť zo strany Ruska. Takmer zničili jedno z najkritickejších miest na Ukrajine
Západ vo veľkom pozore: Rusko chystá krok, ktorý bol pred pár rokmi nemysliteľný
Archeológovia ostali bez slov. Na Slovensku našli zabudnuté mesto, v ktorom nikto nebol 1300 rokov
Nvidia nečakane dostala tvrdý zákaz. Do tejto krajiny už nemôže vyvážať čipy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci varujú pred populárnym doplnkom na spanie. Dlhodobé užívanie zvyšuje riziko srdcového zlyhania o 90 %

9 z 10 Slovákov pohorí už na prvej otázke: Skončíš s päťkou v lavici, alebo dokážeš, že si skutočný jednotkár? (KVÍZ)

Nové pravidlo „trikrát a dosť“ pre slovenských vodičov: Po 3 priestupkoch ťa štát pošle na kurz sebaovládania

Mnohí Slováci spia s „tichou bombou“: Expert varuje pred bežným zlozvykom, ktorý ťa môže stáť život

