Elektromobily budú čoraz lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu klesli pod magickú hranicu
Ak sa niečo v posledných rokoch radikálne zmenilo v oblasti elektromobility, tak sú to rozhodne ceny batérií. Kým pred dvadsiatimi rokmi išlo o najdrahšiu a najproblematickejšiu časť každého elektromobilu, dnes sa situácia mení k lepšiemu.
Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) klesli náklady na výrobu jednej kilowatthodiny batérie pod magickú hranicu 100 dolárov, čo je pre mnohých odborníkov jasným signálom, že elektromobily sa stávajú cenovo dostupnejšími, píše nemecký AutoBILD.
Priemerná cena klesá
Ešte presnejšie to vyčíslila agentúra Benchmark Mineral Intelligence, ktorá v septembri 2024 uviedla, že priemerná cena lítium-iónových batérií spadla na 66,5 dolára za kilowatthodinu – čo je v prepočte približne 60,50 eura. To predstavuje medziročný pokles o takmer 20 percent.
To však ani zďaleka nie je všetko. Batérie založené na lacnejšej lítium-železo-fosfátovej technológii (LFP) sa už predávajú za 60 dolárov/kWh. V praxi to znamená, že napríklad 60-kilowatthodinová batéria, ktorá je dnes štandardom v mnohých elektromobiloch, stojí len 3 600 dolárov, teda zhruba 3 270 eur.
Pre porovnanie – ešte v roku 2008 odhadovalo americké ministerstvo energetiky cenu za jednu kilowatthodinu batérie na neuveriteľných 1 415 dolárov (po prepočte na dnešnú hodnotu peňazí). Oproti tejto sume tak hovoríme o poklese cien o viac než 92 percent v priebehu 16 rokov. Táto magická hranica 100 dolárov za kilowatthodinu sa pritom už roky považuje za zlomový bod, kedy sa elektromobily začnú cenovo približovať klasickým spaľovacím vozidlám.
Viacero dôvodov
Znižovanie cien má pritom hneď niekoľko dôvodov. IEA poukazuje predovšetkým na prudký pokles cien lítia – kľúčového prvku v batériách – ktorý od roku 2022 klesol až o 85 percent. Dôležitú úlohu zohráva aj takzvaná „ekonomika z rozsahu“ – teda čím viac batérií sa vyrába, tým lacnejšie sa ich darí produkovať. V roku 2024 svetová produkcia dosiahla kapacitu jednej terawatthodiny, pričom výrobné kapacity už dosahujú potenciál až na trojnásobok tohto množstva. Do roku 2030 sa očakáva ďalšie strojnásobenie produkcie.
V neposlednom rade zohráva úlohu aj technologický pokrok. Nové výrobné metódy, efektívnejšie procesy a vylepšená chémia znižujú výrobné náklady. Tieto pokroky sú badateľné aj v konkrétnych modeloch. Napríklad v roku 2014 prišiel na trh prvý e-Golf od Volkswagenu s batériou kapacity 24,2 kWh a cenovkou od 34 900 eur.
Pre porovnanie, bežný Golf so spaľovacím motorom v tej dobe začínal na 16 975 eurách takže cenový rozdiel bol obrovský. Dnes má nástupca e-Golfu, model ID.3, batériu s viac ako dvojnásobnou kapacitou (52 kWh) a cenový rozdiel oproti spaľovaciemu Golfu sa zúžil na menej než 10 percent.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
Tesla v kľúčovom teste „pohorela“. Odhalili najväčšiu slabinu Cybertrucku a Modelu 3 (+VIDEO)
Volkswagen má batériu, ktorá zníži ceny elektromobilov. Solid-state technológiu otestoval v motocykli Ducati
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
MIMORIADNE: Polícia zadržala známeho podnikateľa. Je podozrivý zo zločinu voči maloletým
Andrej Danko končí vo funkcii: SNS má nového šéfa klubu
Investovanie sa predraží. Odvody správcovských spoločností na Slovensku stúpnu až 3,5-násobne
Nebezpečná aplikácia Slovákom kradne peniaze, kryptomeny aj údaje. Odborníci radia, čo robiť
Lesy SR predali byt za 2 600 eur: Kupujúcim je syn manažéra štátneho podniku, tvrdí Alojz Hlina
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Obyvatelia bohatého európskeho štátu v tom majú jasno. Kvôli tomuto dôvodu váhajú s kúpou elektromobilu
-
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Poľsko sa výrazne vojensky vyzbrojuje. Do konca roka chce posilniť svoju kľúčovú zónu
Kybernetická éra sa ukázala v Košiciach. SlovakiaTech 2025 láme všetky očakávania
Realita o elektroautách prekvapila celé Slovensko. Len malá časť ľudí má reálnu skúsenosť za volantom
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP