Dotácie až 100 % a žiadna byrokracia. Susedná krajina rozdá stovky miliónov na elektromobilitu
Poľsko opäť raz predvádza, ako efektívne sa dajú čerpať európske peniaze na podporu moderných riešení v doprave bez toho, aby to zaťažilo verejné financie. Národný fond ochrany životného prostredia a vodného hospodárstva u našich severných susedov vyhlásil dve nové výzvy, ktoré majú podporiť budovanie nabíjacej infraštruktúry a elektrifikáciu nákladnej dopravy. Ako v tlačovej správe uviedla SEVA, celkovo ide o sumu až 2 miliardy zlotých, čo je približne 460 miliónov eur, a financie pochádzajú priamo z Modernizačného fondu Európskej únie.
Tieto výzvy sú konkrétnou odpoveďou Poľska na záväzky vyplývajúce z nariadenia o alternatívnych palivách (AFIR) aj Európskej zelenej dohody. V praxi to znamená, že dopravcovia, logistické parky či prevádzkovatelia infraštruktúry dostanú príležitosť masívne investovať do rozšírenia svojich flotíl a infraštruktúry bez toho, aby museli siahať do vlastných vreciek. A hlavne – rýchlo, cielene a bez zbytočných komplikácií.
Ako upozorňuje Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA), práve v tom tkvie kľúčový rozdiel medzi Slovenskom a Poľskom. „Poliaci nevajatajú, zbytočne nekalkulujú a na nič nečakajú – konajú. Kým na Slovensku naozaj nie sme schopní zdvihnúť ani peniaze z rôznych európskych zdrojov, ktoré ležia na zemi, naši severní susedia ich už roky systematicky čerpajú nielen na cesty a diaľnice, ale aj na podporu elektromobility,“ vysvetľuje.
Poľsko v elektromobilite vytrelo Slovensku zrak
Dve nové výzvy vyhlásené 31. marca 2025 sú zamerané na dva kľúčové smery – prvá sa týka výstavby verejnej nabíjacej infraštruktúry na koridoroch TEN-T a v logistických centrách, kde sa očakáva výkon staníc od 350 do 3600 kW. Na tento účel je vyčlenených 230 miliónov eur a žiadatelia môžu získať dotáciu až do výšky 100 % nákladov, pričom výzva má byť otvorená až do konca roka.
Druhá výzva smeruje na výstavbu približne 550 nabíjacích staníc špeciálne pre nákladné vozidlá a počíta s rovnakým objemom financií – teda ďalšími 230 miliónmi eur. Aj tu je podpora až do výšky 100 %, pričom financovanie projektov bude do 85 % oprávnených nákladov.
Už v druhom kvartáli má navyše pribudnúť ďalšia výzva, tentokrát na podporu nákupu alebo lízingu bezemisných nákladných vozidiel kategórií N2 a N3. Tento program už v decembri minulého roka schválila Európska komisia, jeho rozpočet je plánovaný na 50 miliónov eur a zastreší ho Európska investičná banka. Doplní tým existujúci úspešný program NaszEauto, zameraný na nákup alebo lízing elektrických osobných vozidiel kategórie M1. Aj ten je financovaný z Plánu obnovy a nezahŕňa žiadne výdavky zo štátneho rozpočtu.
NaszEauto cieli na fyzické osoby a SZČO a jeho celkový rozpočet dosahuje 380 miliónov eur. Vďaka tejto kombinácii rôznych typov podpory sa v Poľsku podarilo vybudovať stabilný systém podpory elektromobility, ktorý zároveň šetrí verejné financie a posilňuje. konkurencieschopnosť dopravcov.
Na Slovensku však veci vyzerajú inak. Podpora elektromobility z európskych zdrojov už dlhodobo stagnuje. Hoci existuje Akčný plán pre rozvoj elektromobility a prijaté bolo aj špeciálne vládne uznesenie č. 122/2024, realita čerpania financií je nulová. Výzvy vyhlásené v polovici roku 2023 z Plánu obnovy – určené pre firmy aj samosprávy – museli byť pre administratívne chyby zrušené. A aj keby sa dnes vyhlásila nová výzva, čas na čerpanie ostáva rovnaký – len do polovice roka 2026, čo žiadateľov odrádza.
Podľa SEVA by Slovensko mohlo výrazne napredovať, ak by vytvorilo špecializované výzvy pre firemný sektor a efektívne využilo dostupné fondy – najmä Modernizačný fond, Plán obnovy a pripravovaný Sociálno-klimatický fond EÚ.
Európska komisia navyše Slovensko opakovane vyzýva, aby tieto zdroje využilo aj na program sociálneho lízingu, ktorý by umožnil prístup k elektromobilom širšiemu okruhu obyvateľstva. No ako to tak zatiaľ vyzerá, bez konkrétnych krokov zo strany štátu ostane Slovensko opäť len pri akčných plánoch na papieri a premrhaných šanciach, zatiaľ čo Poliaci budú jazdiť vpred bez emisií aj byrokracie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Šéf BMW varuje pred plánmi EÚ. Tento pohon môže nadobro zničiť automobilky
Pickup povýšili na novú úroveň. Nový Hummer má vyše 1 100 koní a ohromné zrýchlenie z 0 na 100 km/h
Slováci vyvinuli batériu, akú Európa ešte nemala. Drony s ňou budú 3-násobne efektívnejšie
Volkswagen chystá „elektrické monštrum". Slávny model dostane vzrušujúce vylepšenie
RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Otrasy v STVR: Nová riaditeľka Flašíková plánuje zrušiť niektoré relácie. Mnohé už začínajú pôsobiť unavene, tvrdí
Predseda Nitrianskeho kraja Becík podáva trestné oznámenie na poslanca SaS pre kauzu zámeny pozemkov
Skrytá hrozba wellness centier: Spojenie saunovania s obľúbenou neresťou môže skončiť tragicky
Černák na slobodu zatiaľ nepôjde. Súd odročil pojednávanie
Zdanlivo neškodný zvyk ubližuje tisícom Slovákov. Už po troch dňoch stúpa riziko srdcového zlyhania
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci vyvinuli batériu, akú Európa ešte nemala. Drony s ňou budú 3-násobne efektívnejšie
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Volkswagen chystá „elektrické monštrum“. Slávny model dostane vzrušujúce vylepšenie
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
-
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- RECENZIA: Peugeot má konečne elektroauto, ktoré môže zničiť konkurenciu. Nová e-3008 boduje dizajnom aj technológiami
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Slováci vyvinuli batériu, akú Európa ešte nemala. Drony s ňou budú 3-násobne efektívnejšie
- Prejde 1 200 km bez tankovania či nabíjania a má spotrebu 0,97 litra. Toto SUV šokovalo svet
-
- Vedci našli „trójskeho koňa“ v ovzduší aj vo vode. Prenáša do živých organizmov jedovaté látky
- Daniel nabíja elektromobil za vyše 40 000 € cez fotovoltiku. 100 km prejde skoro zadarmo (ROZHOVOR)
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Naťahovacia batéria je realitou. Vedci ukázali, ako môže vyzerať budúcnosť napájania
Slováci milujú české e-shopy. Rastú aj bez kampaní
Najväčší výrobca batérií vstúpil na burzu. Čínsky CATL spolupracujem s Teslou aj BMW
Honda cúva z elektromobility. Miliardy presúva do hybridov
Veľký phishingový útok na Slovákov. Zneužili Slovensko.sk, pozor na falošné SMS
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Otrasy v STVR: Nová riaditeľka Flašíková plánuje zrušiť niektoré relácie. Mnohé už začínajú pôsobiť unavene, tvrdí
Predseda Nitrianskeho kraja Becík podáva trestné oznámenie na poslanca SaS pre kauzu zámeny pozemkov
Skrytá hrozba wellness centier: Spojenie saunovania s obľúbenou neresťou môže skončiť tragicky
Černák na slobodu zatiaľ nepôjde. Súd odročil pojednávanie
Zdanlivo neškodný zvyk ubližuje tisícom Slovákov. Už po troch dňoch stúpa riziko srdcového zlyhania
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené