Európska únia sa nevzdáva svojho cieľa urýchliť elektrifikáciu a dekarbonizáciu priemyslu. Nový balík v hodnote 105 miliárd dolárov (približne 100 miliárd eur) má pomôcť nielen ekologizovať priemysel, ale aj posilniť jeho konkurencieschopnosť a produktivitu. Tento krok je súčasťou iniciatívy Clean Industrial Deal, ktorá má podporiť rozvoj čistej technológie a výroby v rámci regiónu.

Dôležitosť balíka je zvýraznená najmä v súčasnom geopolitickom kontexte. Spojené štáty sa čoraz viac dištancujú od Európy – ekonomicky aj diplomaticky. V dôsledku toho sa myšlienka „reindustrializácie Európy“ stáva nielen potrebnou, ale aj nevyhnutnou. Už viac ako desať rokov sa diskutuje o tom, ako obnoviť európsku výrobnú silu, no doteraz sa kontinent spoliehal na technologickú a priemyselnú výrobu predovšetkým z Číny.

Teraz však prišiel zlom. Európa chce byť opäť priemyselným lídrom, no bez toho, aby obetovala svoje dlhodobé ciele v oblasti čistej energie. Európska komisia preto predstavila Clean Industrial Deal, ktorý predstavuje plán na zvýšenie konkurencieschopnosti EÚ a znižovanie emisií.

Ako EÚ využije 100 miliárd eur?

Financie budú primárne smerovať do sektora čistej technológie, ktorý zahŕňa výrobu elektromobilov a ďalších energeticky náročných odvetví. Cieľom je nielen zvýšiť produktivitu, ale zároveň znížiť emisie uhlíka.

Hoci elektrifikácia dopravy v Európe napreduje a čoraz viac ľudí prechádza na elektromobily, predpokladá sa, že uhlíkové emisie EÚ dosiahnu vrchol v roku 2025. Následne by mali začať klesať – odhaduje sa, že do roku 2035 klesnú o približne 25 %. Aj napriek úsiliu o reindustrializáciu sa očakáva, že trend znižovania emisií bude pokračovať.

Unsplash/Markus Spiske/Xpeng (Úprava redakcie)

Jednou z kľúčových častí tohto plánu je Affordable Energy Action Plan, ktorý sa zameriava na zrýchlenie prechodu na čistú energiu a zníženie závislosti od fosílnych palív. Tento krok by mal pomôcť aj so znižovaním cien elektriny a zvýšením cenovej dostupnosti elektromobilov, keďže nabíjanie na verejných staniciach stále nie je výrazne lacnejšie ako tankovanie benzínu či nafty.

Ochrana európskej výroby pred lacnými čínskymi elektromobilmi

Európska únia už zaviedla dovozné clá na elektromobily z Číny, aby obmedzila ich predaj v Európe a podporila lokálnu výrobu. Táto stratégia sa ukazuje ako efektívna – viacerí čínski výrobcovia už plánujú otvoriť svoje továrne priamo v Európe, aby sa vyhli vysokým clám, ktoré môžu dosahovať až 45,3 %.

Tieto clá nie sú plošné – výrobcovia, ktorí dostávajú menej štátnej pomoci od čínskej vlády, majú nižšie tarify. EÚ tak chce vyrovnať konkurenčné podmienky a znížiť závislosť od čínskej produkcie, ktorá dominovala posledné desaťročia.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP