Elektromobil alebo spaľovák? Štatistiky prezradili, čo majú Slováci radšej
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) zverejnila dáta o elektromobiloch brázdiacich slovenské cesty. Ku koncu prvého polroka 2024 evidujeme celkovo 12 893 batériových elektromobilov (BEV) v kategóriách M1 a N1, čo v porovnaní s minulým rokom predstavuje nárast o takmer 60 %. Tempo pribúdajúcich registrácií sa taktiež zrýchlilo: v tomto polroku sa ich počet navýšil o 45 % v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2023. Napriek tomuto rastu Slovensko v rámci Európskej únie stále zaostáva.
Rýchlejšiemu šíreniu elektromobility a dosiahnutiu cieľového 5 % podielu BEV na nových registráciách by pomohla štátna podpora z Plánu obnovy, tak ako ju začiatkom roka zaviedlo Česko.
Už vo februári tohto roka vláda na výjazdovom rokovaní v Košiciach verejne sľúbila podporu rozvoja elektromobility a poverila zodpovedných ministrov konať. Do 30. júna 2024 mali byť splnené viaceré úlohy zamerané aj na rozvoj elektromobility na cestách, vrátane finálneho rozhodnutia o tom, či a akou formou (napr. priama dotácia) štát plánuje podporiť kúpu elektromobilov.
„Slovenská vláda urobila dôležitý krok a dala za úlohu posúdiť možnosti na prijatie opatrení na zvýhodnenie obstarávania elektromobilov v kategóriách vozidiel M a N vrátane obstarávania vozidiel formou leasingu,“ uviedol riaditeľ SEVA Patrik Križanský. „Bez takýchto konkrétnych opatrení riskujeme, že ešte viac zaostaneme za našimi susedmi, ktorí už začali svoje programy implementovať napríklad aj z Plánu obnovy. V Česku práve vďaka tomu uzavreli jún s rekordným počtom registrovaných elektromobilov.“
Podľa aktuálnych dát analytickej spoločnosti Rho Motion zaznamenali globálne predaje elektromobilov (BEV a PHEV) v prvom polroku 2024 pozoruhodný 20% medziročný nárast, čím dosiahli celkový objem 7 miliónov kusov.
„Takýto výrazný rast by bol v každom inom odvetví hodnotený ako veľký úspech, no od elektromobility akoby sa stále očakávalo viac,“ hodnotí riaditeľ SEVA.
V Únii sa za prvých šesť mesiacov predalo 1,5 milióna elektromobilov, pričom čínsky trh zaznamenal 30% nárast oproti 1,3% nárastu v Európe. V USA vzrástli predaje o 9 %, pričom väčšina výrobcov automobilov hlási medziročný rast.
Európa zaostáva, niektoré krajiny s podporou uspeli
Podľa ACEA sa v EÚ v júni 2024 registrácie nových áut medziročne zvýšili o 4,3 %, pričom podiel batériových elektromobilov na trhu dosiahol 14,4 %. V prvom polroku 2024 predstavovali BEV s 712 637 registráciami 12,5 % z celkového trhu s novými autami v EÚ. Na Slovensku je tento podiel zatiaľ len 2,6 %. Niektoré európske krajiny sú v podpore elektromobility úspešnejšie.
„Belgicko a Taliansko zaznamenali výrazný rast, čo nám ukazuje, že s účinnou politikou a podporou je možné dosiahnuť významné výsledky,“ uviedol Križanský. Česká republika už taktiež zaznamenala značný pokrok, zatiaľ čo Slovensko zaostáva. V júni sa v Česku registrovalo viac ako 1 500 nových BEV, s podielom takmer 7 % na nových registráciách.
Celkový počet BEV v Česku presiahol 27 600 a má k dispozícii viac ako 5 200 verejných nabíjacích bodov. Záručný program ELEKTROMOBILITA Národnej rozvojovej banky, spustený v marci 2024, už prináša prvé výsledky. Od jeho štartu bolo podpísaných viac ako 2 000 zmlúv.
Počas prvého polroka 2024 sa na slovenských cestách objavilo viac elektromobilov s batériovým pohonom dovezených individuálne, než bolo predaných nových vozidiel prostredníctvom oficiálnych dílerov. Značný vplyv na tento trend má automobilka Tesla, nakoľko pre neexistenciu slovenského zastúpenia sa všetky jej autá evidujú ako individuálne dovozy.
Slováci majú radšej spaľováky
Trh s elektromobilmi na Slovensku rastie, ale stále je vo fáze rozvoja. Očakáva sa však, že s rastúcim povedomím o výhodách elektromobilov a s podporou zo strany vlády sa ich predaj v najbližších rokoch bude naďalej zvyšovať.
Zatiaľ však existuje viacero dôvodov, prečo si Slováci radšej kúpia spaľovák:
- Odrádza ich vyššia cena – Elektromobily sú stále drahšie ako autá so spaľovacím motorom, aj keď sa cenový rozdiel v posledných rokoch zmenšuje.
- Dojazd stále nie je dostačujúci – Dojazd elektromobilov je stále obmedzený v porovnaní s autami so spaľovacím motorom, a to najmä na diaľkových trasách.
- Slabšia nabíjacia infraštruktúra – Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily na Slovensku nie je taká rozsiahla ako sieť benzínových pump, čo môže byť pre vodičov prekážkou.
- Slabá informovanosť o elektromobilite: Niektorí vodiči nemajú dostatok informácií o elektromobiloch a ich výhodách, a preto sa ich boja kúpiť.
Najpredávanejšie značky áut so spaľovacím motorom za rok 2023
- Škoda
- Hyundai
- Kia
- Dacia
- Volkswagen
V roku 2023 sa na Slovensku predalo 86 127 nových osobných automobilov so spaľovacím motorom. Pre porovnanie, v roku 2023 sa na Slovensku predalo 8 760 elektromobilov. Aj keď počet predaných elektromobilov v roku 2023 výrazne vzrástol, autá so spaľovacím motorom stále dominovali.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
Dojazd 800 km a najvýkonnejšie nabíjanie v Európe. BMW predstavilo nový elektromobil
Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
Nový plán Tesly je fiasko. Elektromobily zmizli, toto má podľa Muska zachrániť budúcnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
78-ročný profesor má pamäť ostrú ako britva. Odhalil päť návykov, ktoré mu pomáhajú udržať mentálnu sviežosť
Štefančík: Robert Fico si obľúbil autoritárske krajiny a stretáva sa s vojnovým zločincom (TÝŽDENNÝ PREHĽAD)
Rodinná anamnéza rakoviny: Vedci odhalili 6 kľúčových faktorov, ktoré môžu predísť jej vzniku
Najhodnotnejšie slovenské a české firmy: Rebríčku kraľuje spoločnosť s hodnotou 16 miliárd eur
Odborníci varujú: Upchávanie srdcových ciev prebieha potichu. Tieto príznaky môžu signalizovať infarkt
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Volkswagen priznal veľký omyl. Ich elektromobily boli „chladničky na kolesách“, prídu radikálne zmeny
-
- Trh s elektromobilmi v Číne explodoval. Teraz mu hrozí vlastná smrť
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Tomu už dnes nemôže veriť nikto. Kia znegovala najväčší mýtus odporcov elektromobility
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
-
- BMW to myslí naozaj vážne. Už čoskoro spustí sériovu výrobu odpísaného pohonu áut
- Najväčší problém elektromobilov rozpustili ako cukrovú vatu. Vedci ukázali riešenie, ktoré všetko zmení
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Stojí len 8 200 eur. Čínska značka pôsobiaca aj na Slovensku, predstavila elektromobil s novou technológiou
Západ vstúpil do nesprávnych vôd. Okolo kľúčového ostrova Ázie to vrie, Čína hovorí o provokácii
Svet sa rúti do jadrového rizika. Počet krajín s jadrovými zbraňami je alarmujúci, vznikajú nové veľmoci
Fosílne palivá ešte nekončia. Ropní giganti urobili rozhodnutie, ktoré zaskočilo svet
Nabiješ ich za 7 minút a majú rekordnú batériu. Nové mobily obľúbenej značky poriadne prekvapili
Slovensko sa hrnie do vesmíru. Postavíme dôležité zariadenie za 16 miliónov eur, na toto poslúži
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP