V súčasnosti je kúpa nového auta pre mnohých ľudí čoraz náročnejšia pre rastúce ceny a ekonomickej neistote. Preto sa stále viac ľudí obracia na trh s ojazdenými vozidlami, ktoré sú spoľahlivé a tiež cenovo dostupné. Ojazdené autá majú svoje čaro – často ponúkajú vynikajúci pomer ceny a výkonu, široký výber modelov a značiek a navyše sa nemusíš obávať rýchleho poklesu hodnoty hneď po kúpe, ako je to pri nových autách.

Nemecký Auto Bild zostavil zoznam ojazdených áut z rôznych druhov, na ktoré stačí skromných 5 000 eur. Upozornil na to portál Autobild.

Talianska športová legenda od Alfa Romeo

Prvým autom je Alfa Romeo GT s rokom výroby 2003 až 2010, ktorú s nájazdom pod 200 000 kilometrov môžeš zohnať v cenovo dostupnej cene, a to od 2 500 eur. V tejto cenovej kategórii ide o najelegantnejšie dvojdverové auto, no ceny jednotiek s menším počtom kilometrov stúpajú.

Tretia generácia má tiež nádherne znejúci motor V6, no auto s výkonom 240 koní za 5 000 eur nezoženieš. Alternatívou je však ekonomický 1,9-litrový diesel s výkonom 150 koní a 305 Newtonmetrov krútiaceho momentu. Postupne sa nekvalitné spracovanie vytrácalo, a tak je vhodné kupovať toto auto s čím neskorším rokom výroby.

Pri tomto aute si ale dávaj pozor na časté uťahovanie či menenie hadice medzi turbom a medzichladičom na JTD. Vyhni sa tiež neslávne známej prevodovke Selespeed.

Malý juhokórejský pracant

Kia Picanto s rokom výroby 2004 až 2011 a výkonom 65 až 75 k začína na cene 1 200 eur. Napriek dátumu výroby zoženieš aj v súčasnosti dobre udržiavané autá z prvej ruky. Niektoré z nich majú dokonca najazdených menej ako 50 000 kilometrov a vojdeš sa do rozpočtu 5 000 eur.

Pri kúpe tohto ojazdeného auta si však dávaj pozor, či je elektronický stabilizačný systém (ESP) naozaj na palube, keďže sa v aute predstavil až v roku 2008. Bezpečnostná elektronika tak nebola štandardom. Naftový motor nie je favoritom v rebríčku, no štvorvalcový benzínový motor so 65 koňmi na 900-kilové auto stačí. Auto je výhodné aj pre svoju spotrebu, ktorá neprekročí šesť kilometrov.

Mimoriadne výdavky sa však môžu objaviť pri spojke, ktorá je citlivá na zaobchádzanie predchádzajúcich majiteľov. Zároveň bola slabá továrenská ochrana proti korózii.

Audi A2 poslúži napriek veľkosti

Tento typ s rokom výroby 1999 až 2005 začína na cene 2 500 eur je obzvlášť žiadaný najmä po „facelifte“ v roku 2003 s výkonným dieselom (90 k). Jeho hodnotu zvyšujú aj elektrická panoramatická strecha, veľký palubný počítač a ovládače okien vzadu.

Auto má 3,8 metra, ponúka komfort a je veľmi hospodárne. Ak sa ale rozhodneš pre jeho kúpu, hľadaj vozidlo bez vážneho poškodenia laku. Oprava systému tlačidiel tiež nie je ľahká, a tak si všímaj aj spínače svetiel, ovládače klimatizácie aj rádiové tlačidlá. Tieto komponenty totiž pri 90 % ponúkaných áut vyzerajú nevkusne.

Potrebné je upozorniť aj na ceny náhradných dielov, ako je potrubie EGR FSI alebo sacie potrubie s plastovými klapkami, ktoré rapídne vzrástli.

V triede malých áut je Honda Jazz s rokmi výroby od 2008 až 2015 jednou z najmúdrejších volieb. Prešla aj testom odolnosti AUTO BILD a po 100 000 kilometrov dostalo toto auto známku 1. Pri Honde Jazz neboli žiadne nepredvídané závady a test dokončila svedomito na takmer plný počet bodov.

Cestujúci si v mestskej premávke pochvaľovali nekomplikovaný pohon s bezstupňovou CVT prevodovkou. Treba však pripomenúť, že mild hybrid nebol práve ekonomický a mimo mestských rýchlostí znel pri využití kombinovaného výkonu tak, že trpí. Napriek tomu sú motory i-VTEC s objemom 1,2 a 1,3 litra odolné a ekonomické alternatívy.

Negatívom je však slabá ochrana pred kolíziou a zvýšenú kontrolu treba mať aj pri zadných brzdách.

Športová ikona BMW radu E5 (E60)

Cena tohto typu BMW sa pri ročníkoch 2003 až 2010 pohybuje od 3 500 eur. Pri tomto aute ide o vizuálny skok v porovnaní s harmonicky navrhnutým predchodcom E39 dramatický, E60 bol tiež modernizovaný po technickej stránke.

Zároveň boli novinkami iDrive, verzie s pohonom všetkých kolies a turbo benzínové motory. Na tomto aute s radovým šesťvalcom môžeš jazdiť aj hospodárne. Zvyčajne má tiež najazdených oveľa menej kilometrov ako štvor- či šesťvalcové naftové motory.

Na starších E60 si treba dávať pozor na brzdiče a na plech okolo uchytení zadnej nápravy, či tam náhodou nevzniká hrdza. Tiež sú na opravu drahé rozvodové reťaze, Vanos a tiež Valvetronic (napr. na N52).

Spoľahlivá malá dodávka od Škody

Posledným autom v zozname lacných ojazdených áut je Škoda Roomster roku výroby 2006 až 2015. Zoženieš ju v cene od 2 100 eur. V českom kombi nájdeš kombináciu kompaktných rozmerov, úsporných pohonov, nekomplikovaného ovládania a veľkého miesta vzadu. Môžeš si tri zadné sedadlá aj sklopiť dopredu či úplne vybrať. Takto sa ti do auta zmestí takmer 1 800 litrov batožiny.

Väčšina ľudí si tento typ Škody kupuje hlavne s benzínovým motorom, keďže sa používa predovšetkým na kratšie cesty. Ak ale potrebuješ cestovať aj tisícky kilometrov, máš možnosť kúpiť si dieselový systém Common Rail uvedený s faceliftom v roku 2010.

Udržiavané modely s najazdenými menej ako 150 000 kilometrami zoženieš za menej ako 5 000 eur. Tento model má však citlivú rozvodovú reťaz 1,2 TSI s výkonom 86 alebo 105 koní.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú