Začínajúci vodiči to budú mať ťažšie, v EÚ prichádzajú zásadné zmeny vodičákov
V Bruseli sa uskutočnil významný míľnik v oblasti bezpečnosti cestnej premávky v Európskej únii.
Ministri dopravy členských krajín EÚ sa zhromaždili, aby prijali spoločné pozície k dvom kľúčovým návrhom Európskej komisie. Tieto návrhy, ktoré sú súčasťou širšieho legislatívneho balíka, zahŕňajú pozmenené smernice týkajúce sa vodičských preukazov a cezhraničnej výmeny informácií o dopravných priestupkoch.
Vyššia bezpečnosť na cestách
Rada EÚ pre dopravu sa dohodla na pozmenení starších smerníc (z roku 2006 a 2022) a nariadení (2012 a 2018) o vodičských preukazoch a smernice z roku 2015 o cezhraničnej výmene informácií o dopravných priestupkoch.
Španielsky minister dopravy Óscar Puente, v mene španielskeho predsedníctva v Rade EÚ zdôraznil, že ide „o zmenu paradigmy“ pre režim vodičských preukazov v Európe.
„Spolu s posilnením mechanizmov vzájomnej pomoci medzi členskými štátmi na uľahčenie identifikácie dotknutej osoby a vymáhania pokút, nové predpisy zvýšia bezpečnosť na európskych diaľniciach a zaručia bezpečnejšie obytné oblasti v celej EÚ,“ vysvetlil Puente.
Cieľom Eurokomisie je údajne zlepšiť bezpečnosť na cestách a uľahčiť voľný pohyb občanov v rámci Únie.
Návrh zavádza štyri hlavné nové prvky: európsky systém pre začínajúcich vodičov (umožní šoférovať vozidlo so sprievodom po získaní vodičského preukazu vo veku 17 rokov), prísnejšie podmienky pre začínajúcich vodičov počas prvých dvoch rokov šoférovania, mobilný vodičský preukaz v smartfónoch a sebahodnotenie ako filter pri lekárskom vyšetrení spôsobilosti vodiča.
Rada EÚ presadzuje viacero zmien. Ministri navrhujú zachovať dobrovoľné skracovanie doby platnosti vodičských preukazov starších ľudí, chcú jasnejší náčrt kontroly fyzickej a duševnej spôsobilosti viesť vozidlo pred vydaním a obnovením vodičských preukazov.
Tieto kontroly sú nevyhnutnou súčasťou procesu vydávania a obnovy vodičských preukazov, pretože zohrávajú kľúčovú úlohu v zabezpečení bezpečnosti na cestách. Napríklad, dobrý zrak je nevyhnutný pre bezpečné riadenie, a testy zraku pomáhajú zabezpečiť, že vodiči majú dostatočne dobré vizuálne schopnosti.
Okrem toho je esenciálna aj duševná spôsobilosť vodiča. Kontroly psychickej pohody a kognitívnych schopností zaisťujú, že vodiči sú schopní efektívne vnímať a spracovávať informácie. Tieto kontroly tiež pomáhajú identifikovať osoby, ktoré by mohli byť kvôli duševným alebo neurologickým problémom rizikom na cestách, čím pomáhajú predchádzať možným nehodám.
Mobilné „vodičáky“
Na stole je aj zosúladenie technických prvkov pre mobilné vodičské preukazy a lepšie prepojenie medzi prijímaním európskych zákonov a povinnosťou členských štátov ich vykonávať.
Rovnako chcú podrobnejšie usmernenia pre hodnotenie rámca bezpečnosti cestnej premávky v tretích krajinách, spresnenie požiadaviek na sprevádzajúcu osobu (len pre preukaz skupiny B) a preformulovanie podmienok skúšobnej doby. Požadujú tiež možnosť pre občanov absolvovať teoretickú skúšku v členskom štáte, ktorého je štátnym občianstvom, ak je iná ako členský štát bydliska, ale žiadna takáto možnosť by nemala byť pre praktickú skúšku.
Pri pozmenení smernice o cezhraničnej výmene informácií o dopravných priestupkoch cieľom je zabezpečiť, aby vodiči bez trvalého pobytu v iných členských štátoch dodržiavali pravidlá cestnej premávky.
Rada EÚ požaduje zmeny, ktorých cieľom je najmä objasniť rozsah pôsobnosti a definície zákona. Ministri napríklad zvýšili počet trestných činov (nerešpektovanie obmedzení a pravidiel prístupu vozidiel na železničnom priecestí, prípady zrazenia), chcú ďalšie objasnenie rôznych postupov súvisiacich s prístupom k údajom o evidencii vozidiel a rôznych možností príslušných orgánov požiadať o vzájomnú pomoc s cieľom zabezpečiť, aby bola dotknutá osoba identifikovaná.
To všetko so zárukami o ochrane základných práv vodiča alebo akejkoľvek inej dotknutej osoby. Prijatie spoločnej pozície znamená, že nadchádzajúce belgické predsedníctvo v Rade EÚ bude môcť začať rokovania s Európskym parlamentom o obidvoch legislatívnych iniciatívach.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
Je to oficiálne: Elon Musk konečne spustil novú éru dopravy, prvé recenzie prekvapili (+videá)
Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
Dacia spôsobí cenovú revolúciu. Chystá elektromobil pod 15 000 eur, poznáme dojazd aj parametre
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
Rodinný dom aj s pozemkami za 4 000 eur. Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
Rakovinové bunky nemajú šancu. Huba spájaná s „faraónovou kliatbou“ ukrýva revolučný liek
41-ročný lekár s telom 24-ročného muža odhaľuje svoju stratégiu dlhovekosti. Na tieto 3 doplnky nedá dopustiť
Prelomová liečba cukrovky mení životy pacientov. Koniec inzulínových injekcií je na obzore
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Denne ušetrí 20 ton emisií. Európa má loď budúcnosti s tromi pohonmi, ktorú závidí aj Čína
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
-
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
Rusko plánuje LNG ako palivo budúcnosti. Do 2035 chce 14 miliárd kubíkov ročne
Po 44 rokoch letí ďalší Maďar do vesmíru. Na ISS bude robiť 25 experimentov
AI od Muska opäť pod paľbou. Grok šíril dezinformácie počas vojny
Tesla padá vo veľkom. Predaj v Európe klesol takmer o polovicu, konkurencia pritom rastie
Británia kupuje stíhačky schopné niesť jadrové bomby. Návrat k vzdušnej jadrovej sile po 30 rokoch
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Minimálne dôchodky pôjdu hore. Vieme, o koľko sa zvýšia v roku 2026
Rodinný dom aj s pozemkami za 4 000 eur. Štát rozpredáva nepotrebný majetok za rozprávkovú cenu
Rakovinové bunky nemajú šancu. Huba spájaná s „faraónovou kliatbou“ ukrýva revolučný liek
41-ročný lekár s telom 24-ročného muža odhaľuje svoju stratégiu dlhovekosti. Na tieto 3 doplnky nedá dopustiť
Prelomová liečba cukrovky mení životy pacientov. Koniec inzulínových injekcií je na obzore
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené