Rozdiel je ohromný. Na Tesle otestovali kľúčovú funkciu elektromobilov, ktorá skráti nabíjanie elektromobilu aj o 30 %
Elektromobil je od spaľováku v mnohom odlišný a je nevyhnutné pochopiť jeho jedinečné potreby, najmä v extrémnych podmienkach. V chladnom období predhrievanie batérie ponúka nielen dlhšiu životnosť batérií, ale aj výrazné zlepšenie dojazdu a účinnosti nabíjania. Obrovský pozitívny dopad tejto funkcie demonštroval YouTube kanál It’s Only Electric.
Predhrievanie batérie je kľúčovým krokom pred zapojením sa do rýchleho DC nabíjania, najmä v chladnom podnebí. Týmto procesom sa články batérie dostanú na optimálnu teplotu, čím sa nielen predĺži ich životnosť, ale aj maximalizuje dojazd a minimalizuje čas nabíjania. To je obzvlášť dôležité, pretože chladné počasie má tendenciu predlžovať nabíjanie. Je rozdiel skutočne ale až tak veľký?
Rozdiel je obrovský
Vplyv predhrievania batérie na účinnosť nabíjania názorne ilustruje reálny test, ktorý vykonal majiteľ Tesly Model Y vo Švédsku na kanále It’s Only Electric. Počas experimentu vykazovala predhriata batéria rýchlu akceptáciu prúdu, pričom dosiahla rýchlosť nabíjania až 238 kW v priebehu sekúnd. Nabíjanie z 10 % na 80 % trvalo 33 minút, čo je len o 6 minút dlhšie ako typické trvanie v teplejších podmienkach.
Naopak, keď batéria nebola predhriata a bola vystavená teplotám pod bodom mrazu, rýchlosť nabíjania sa zvyšovala pomalšie. Nabíjanie z 10 na 80 % trvalo 42 minút, čo je takmer o 10 minút dlhšie ako pri teste predhriatej batérie. Maximálna rýchlosť nabíjania dosiahla len 135 kW, čo je výrazne menej ako v prípade predhriatom scenári. Graf, na ktorom je rozdiel krásne vidieť, si môžeš pozrieť nižšie – zelená krivka je bez predhrievania, sivá krivka je s predhriatou batériou.
Nezanedbateľným vedľajším účinkom predhrievania akumulátora je teplá kabína počas procesu, čo zvyšuje celkový komfort počas jazdy pri nižších teplotách. Hoci jedinou nevýhodou môžu byť náklady na elektrickú energiu spojené s ohrievaním batérie, výhody ďaleko prevyšujú túto drobnú nepríjemnosť. V tomto ohľade dokáže dokonca ohromne pomôcť tepelné čerpadlo, ako sme vysvetlili v samostatnom článku.
Verdikt? Vždy použi predhrievanie
Toto porovnanie poukazuje na význam predhrievania batérie pri zabezpečovaní účinného a rýchleho nabíjania, najmä v zime. Krivky nabíjania, ktoré vidíš na obrázku vyššie, odhaľujú výrazný kontrast medzi oboma scenármi, čo zdôrazňuje význam prípravy batérie na optimálny výkon.
Bez predhrievania je krivka prakticky úplne plochá, pretože kým sa batéria zahreje, už nabíjačka nedokáže zvýšiť výkon kvôli vysokej SoC (State-of-Charge – úroveň nabitia). Bez predhrievania teda prídeš o najvýkonnejšiu časť nabíjacej krivky. Práve tá je zodpovedná za to, že nabíjanie bez predohriatej batérie je trvá o asi 30 % dlhšie.
Jasným záverom tohto reálneho testu je odporúčanie vždy pred nabíjaním akumulátor predhrievať. Uľahčuje to nielen rýchle a efektívne nabíjanie, ale prispieva to aj k dlhodobému zdraviu batérie. Pre potenciálnych kupcov elektromobilov zdôrazňujeme, že túto funkciu nemajú všetky modely, preto sa uisti, že tvoj vysnívaný elektromobil ňou disponuje. Ako sme zároveň spomenuli, obrovskou pomocou v tomto ohľade môže byť aj tepelné čerpadlo.
„Zázračný“ komponent pomôže aj v tomto
Vo všeobecnosti platí, že tepelné čerpadlo môže byť integrované do systému riadenia batérie alebo elektrického vozidla tak, aby automaticky regulovalo teplotu batérie pred nabíjaním. Tým sa zabezpečuje, že batéria je v optimálnom teplotnom rozsahu pre efektívne nabíjanie a prevádzku vozidla.
Je však možné, že niektoré elektrické autá majú aj individuálny systém predohrevu batérie, ktorý nie je priamo spojený s tepelným čerpadlom. Takýto systém môže byť samostatným prvkom, ktorý sa aktivuje pred nabíjaním a zabezpečuje optimálnu teplotu batérie.
Odporúčame preto skontrolovať technické špecifikácie vozidla alebo sa obrátiť na výrobcu. Výrobcovia elektrických áut môžu mať rôzne prístupy k riadeniu teploty batérie a využívaniu tepelných čerpadiel. Taktiež sa môže predhrievanie batérie aktivovať rôznymi spôsobmi – zvyčajne je to zadaním nabíjacieho bodu do zabudovanej navigácie.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ďalší Muskov bizár: Ak chceš odomknúť plný dojazd Tesly, musíš vysoliť poriadnu sumu
Tesla Cybertruck konečne prichádza do Európy. Má to ale háčik
Má 1900 koní a prekoná aj monopost F1. Slávna talianska automobilka začala predávať brutálny elektromobil
Posledná záchrana pred bankrotom. Slávneho výrobcu elektromobilov má odkúpiť veľká automobilka
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
-
- Prišla spása spaľovákov. Nový diesel má extrémnu efektivitu a spotrebu, ktorá prekoná aj elektromobil
- To nemôžu myslieť vážne. Veľmoc chce zaviesť 100 % daň na čínske elektromobily
- Veľký test spoľahlivosti áut: Miláčik Slovákov pohorel, najlepšie dopadla prekvapivá značka
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Nemusíš ho nabíjať a jazdíš za 4 litre/100 km. Toto Mitsubishi má pod kapotou klenot Renaultu
Tesla v Nemecku to nemá vôbec isté. O rozšírení závodu sa bude rokovať
Podľa KDH potrebuje Slovensko v energetickom mixe aj obnoviteľné zdroje
Nový jadrový blok má byť vo vlastníctve štátu
Boeing môže byť za veľké havárie stíhaný, mal porušiť záväzky
Poľská vláda vydala povolenie na výstavbu jadrovej elektrárne
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené